Logg inn med Facebook eller Google!

To dagers tur fra Kardamili til Delfi.

Started by Magnolia, 14. Feb 12, 15:32:59

Previous topic - Next topic

kaka

Glad for å få være med, jeg også  :) (hadde vel muligeten året før, da det i stedet ble en dagstur)
KariK

Jori

Kaka.
Tror du ville ha kost deg på denne turen. Bare så synd du ikke var der da vi tok den.

kaka

Quote from: Jori on 19. Feb 12, 17:21:26
Kaka.
Tror du ville ha kost deg på denne turen. Bare så synd du ikke var der da vi tok den.

Kanskje mulgiheten byr deg en annen gang :)
KariK

brit

Såååå spennende....hvordan i all verden har de klart å bygge det klosteret i fjellveggen????

Niaas

Flott å få være med på turen deres!  :)
Gleder meg til fortsettelsen! Delphi er så vakkert, jeg var der engang for snart 30 år siden.  ;D
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Magnolia

Vi kommer til Delphi etterhvert, Niaas, men i Hellas er det mye som distraherer en stakkars nordmann.
Det er så mye å se og oppleve underveis, og jeg er veldig nysgjerrig på alt som skjuler seg bak hver sving.

Quote from: brit on 20. Feb 12, 09:43:06
Såååå spennende....hvordan i all verden har de klart å bygge det klosteret i fjellveggen? ???


Mega Spileou ligger helt inntil fjellveggen. Fjellet var et par av veggene i grottekirken.
Ved veien ned dit rant en liten bekk omkranset av planter. Her er et bilde som viser beliggenheten inntil fjellet.

Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia


Vi hadde undersøkt avgangstider for toget på den smalsporede jernbanen fra Kalavitra til Diakofto. Vi hadde fått forskjellige svar,
så for å være sikre på å rekke det siste toget den dagen, dro vi direkte til Zahlorou stasjon. Kalavitra få vente til neste gang.
Det viste seg at vi hadde god tid, og benyttet ventetida med å leke tog, besøke en taverna, studere "kartet" og utforske omgivelsene.






















Så tutet toget borte i svingen, og vi løp for å gå ombord...........




Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Toget kom, vi gikk ombord og reisen kunne begynne. Dermed forlot vi drosjesjåfør Nikos (som skulle plukke oss opp i Diakofto)
og vinket farvel til stasjonsbygningen i Zahlorou.
Det første jeg la merke til, var et skilt på veggen om å holde vinduene lukket. Alle vinduene var åpne,
og vi "hang" ut av vinduene for å få best mulig fotomotiv. Det var ikke alltid like enkelt, for ravinen vi kjørte nedover
var tidvis svært smal. Av og til kilte greiner meg i ansiktet, andre ganger følte jeg at jeg kunne ta på fjellveggen om jeg ville.
Andre steder var det mer åpent. Vi kjørte gjennom mange tunneller, og flere steder var det så bratt at tannhjul ble koplet til toget.
Da vi nærmet oss kysten, ble landskapet mer åpent. Snart var vi i Diakofto der vi fotograferte det gamle damplokomotivet
og toget vi hadde reist med.
En flott togtur var over, og vi kunne nyte en kopp kaffe mens vi ventet på drosjen.









































Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Katherina

Flott å få være med dere på tur. endelig ble det tur til Delfi på dere. Jeg har vært spent på hvordan turen ble og gledet med til å se bilder. Så artig at dere fikk tur med jernbanen. vi har kjørt den samme streknningen med bil og nøt den vakre utsikten og den mektige naturen. Med jernbanen oppleves det nok helt annerledes. Men kommer på en måte nærmere naturen, er midt i den. Håper virkelig får til en tur med den en gang. Vi likte oss også veldig godt i Kalavryta. Det er en vakker by med en mektig historie. Ser at du har fått feil info vedrørende monumentet. Det monumentet dere var oppe ved er frigjøringsmonumentet til minne om den viktige rollen Kalavryta og Lavra klostret spilte under frigjøringskampen fra tyrkerne på 1820-tallet. Under platantreet utenfor klosteret avla frihetsforkjemperne eden 21 mars 1821. Minnesmerket fra masakrene 13 desember 1943 ligger på en høyde på den andre siden av byen. Leit dere ikke fikk med dere dette. Det gir et mektig inntrykk.

Magnolia

Tusen takk for at du kommer med riktige opplysninger, Katherina. Er det noe jeg ikke vil, så er det å gi dere feilaktige opplysninger.
Vedkommende virket så sikker i sin sak, så jeg regnet med at opplysningene var riktig. Nå er det i alle fall rettet skikkelig opp. :)
Uansett, det hadde vært en minnerik dag med mange forskjellige opplevelser, og vi hadde mer i vente.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Det var sen ettermiddag, og vi måtte videre. Turen gikk langs småveier langs kysten. Igjen var naturen betagende vakker,
bølgende åskammer og små landsbyer. Jeg gledet meg til å kjøre over "den nye" brua ved Rio og over til fastlandet.
Det var som å kjøre gjennom en katedral!
Vi passerte Nafpaktos og fulgte småveier østover. En nydelig solnedgang fikk tårene til å trille,
og i skumringstimen stoppet vi i Galaxidi. Her fikk vi god hjelp til å finne et greit overnattingssted.
Vi satte fra oss bagasjen på hotellet og gikk ned i byen igjen for et godt måltid.












Galaxidi














Hotellet.




Nabolaget.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Så spennede å følge dere over brua, og videre!
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...