Logg inn med Facebook eller Google!

To dagers tur fra Kardamili til Delfi.

Started by Magnolia, 14. Feb 12, 15:32:59

Previous topic - Next topic

Diddi

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Jori

Quote from: kaka on 24. Feb 12, 18:54:28
Så spennede å følge dere over brua, og videre!
Gled deg. Med de to reisekammeratene- ja, du vet selv. ;)


ingaberentine

Kjekt at dere fikk med dere togturen, kan virkelig anbefale denne og gjerne også ta toget opp fra Diakofto til Zahlorou, hoppe av der og gå ned igjen langs jernbanelinjen slik vi gjorde påskeaften 2011, en fantastisk tur ned igjennom denne dalen og som sikkert noen av dere har fått med seg bildene og referatet vi har laget her på forumet............

Ser frem til videre fortsettelse av deres tur til Delfi.............

Magnolia

Så moro at dere fremdeles henger med. :)
Etter en god natts søvn var vi nesten klar til siste etappe mot Delfi. "Uten mat og drikke duger helten ikke" heter det jo,
og vi dro ned i byen igjen for en skikkelig frokost. Det var tidlig morgen, for vi ville komme tidligst mulig til Delfi.
Det var kanskje litt for tidlig. Det var ikke ett menneske i hele byen! Morgensola forgyllet omgivelsene mens vi satte oss
på en taverna og ventet på at byen skulle våkne.
Dama som omsider åpnet tavernaen hadde forskjellige oppgaver å gjøre før hun kunne servere oss,
så vi benyttet anledningen til å fotografere.





Utsikt fra verandaen vår.





Utsikt andre veien.





Mens vi venter på servering.






























Delfi neste......
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Veldig sjarmerende, Magnolia. Jeg er ganske sikker på at du tålte den "fotopausen"  ;)
Fint for oss tittere, i hvert fall. :)
KariK

Magnolia

Det blir sjelden for mange fotopauser, kaka. :)


Endelig nærmet vi oss målet, Delfi. Vi måtte ha en fotopause til for å nyte utsikten over området, før Nikos slapp oss av
ved selve utgravingsområdet. Vi startet i det nederste området. Jeg blir så betatt av ruiner av gammel bosetting og helligdommer.
Følelsen av kontinuitet  og sammenheng med nåtiden berører meg. Jeg blir satt tilbake mange hundreår og tenker på
datidens mennesker med sine følelser, tanker og gjøremål.
Så vandret jeg rund der da, lot tanker og følelser få fritt utløp. Ruiner etter Athenetempel, Tholos og Gymnasium og
en mengde steiner uten synlig hensikt i dag beveget meg langt inn i sjela.
































Jeg zoomet inn mot Det hellige området, vi tok en liten hvilepause og så bega vi oss oppover de mest kjente utgravingene......
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Katherina

Følger med i spenning. Nyter morgenstemningen. Det er herlig med slike stunder da livet rundt en begynner å våkne. Følger dere over brua og videre. Artig å se fra fastlandet og over til Peloponnes. Mon tro om det ikke er vindmøllene vi kan skimte, som vi kjørte nesten på høyde med over til Kalavryta. Også Delfi. endelig kom dere dit. Sikkert en mektig og fin opplevelse. Kjenner meg så godt igjen slik du skildrer møtet med antikken. Nei, steiner er slett ikke steiner lenger for meg etter å ha vandret rundt i den ene antikke bosetningen etter den andre. Men traff dere oraklet?

Jori

Quote from: Katherina on 26. Feb 12, 20:24:40
Følger med i spenning. Nyter morgenstemningen. Det er herlig med slike stunder da livet rundt en begynner å våkne. Følger dere over brua og videre. Artig å se fra fastlandet og over til Peloponnes. Mon tro om det ikke er vindmøllene vi kan skimte, som vi kjørte nesten på høyde med over til Kalavryta. Også Delfi. endelig kom dere dit. Sikkert en mektig og fin opplevelse. Kjenner meg så godt igjen slik du skildrer møtet med antikken. Nei, steiner er slett ikke steiner lenger for meg etter å ha vandret rundt i den ene antikke bosetningen etter den andre. Men traff dere oraklet?

Nei, Oraklet hadde tatt fri, men vi hadde Nikos så vi klarte oss. Nei, stein er ikke bare stein. Jeg er like forundret hver gang, tenk hva disse forfedrene klarte med datidens redskaper. Turen var rett og slett TOPPERS !!!!!! :)

Magnolia

En opplevelse av de helt store.
Oraklet holdt til i Det hellige området, og vi har ikke kommet så langt enda. Jori har jo gitt deg svaret alt, og jeg kan forsikre deg at Nikos er en god erstatning. :)

Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Det begynte å bli godt og varmt. Da vi kom til Det hellige området, kom det busslass etter busslass med turister.
Og så vi som hadde planlagt noen "rolige" formiddagstimer. Selv om vi hadde vært tidlig ute, vrimlet det av mennesker.
Vi ble enige om å gå hver for oss. Da kunne vi bruke så mye tid vi ønsket ved hvert minnesmerke.
Fotoapparatet gikk varmt. Det ble en mengde bilder, så jeg får plukke ut noen av dem. Turen min startet ved hovedporten,
jeg vandret mellom søyler,  helligdommer, skattkammer, templer, amfiteater og alt hva hjertet kunne begjære.





Med forventning i hjertet.









Fundament av ett av skattkammerne. Det er bare ett intakt, og vi kommer til det senere. :)






Jeg nyter utsikten - på mange plan.






Jeg nærmer meg Apollontemplet. Det var her oraklet holdt til. Som før nevnt, var hun ikke "heime."







Apollontemplet.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Det var ikke enkelt å fotografere i folkemengden. Endelig ble det anledning til å fotografere skattkammeret uten for mange mennesker.
Teatret skulle besøkes. Jeg hadde planer om å gå til øverste benkerad og nyte stillheten og utsikten, men det var umulig.
Ingen fikk komme innenfor sperringene. Dermed tok jeg veien oppover - rundt teatret. Jeg visste at Stadion lå
et godt stykke ovenfor Det hellige området. Ca 20 min gange sto det i guideboka mi. Jeg trodde ikke jeg skulle
orke det i varmen og etter å ha trasket rundt i flere timer, men når lysten er der......
Jeg kunne i alle fall prøve. Jeg spurte gjentatte ganger forbipasserende om hvor langt det var igjen. Alltid samme svar:
"Ca 5 minutter."
Det gikk slakt oppover, og plutselig var jeg ved målet. En god opplevelse.
Turen nedover gikk så fort beina kunne bære meg. Måtte bare ha en kort fotopause. Utsikten var utrolig vakker.
Trøtte føtter og rygger trengt en god stol og tørste ganer trengte et stort glass friskpresset appelsinjuice. Neste mål var uteserveringen.



























Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...