Logg inn med Facebook eller Google!

To dagers tur fra Kardamili til Delfi.

Started by Magnolia, 14. Feb 12, 15:32:59

Previous topic - Next topic

Niaas

Herlige bilder! Det er utrolig vakkert i Delphi!

Jeg var der i begynnelsen av 80-tallet, med Arkadia-koret (Oslo-kor som synger på gresk!).
Vi kom opp til teateret, ingen sperringer den gangen, så vi satte oss på benkene der. Men vi hadde jo veldig lyst til å synge der! 
Det er desverre ikke tillatt, sa vakten, siden dette er et hellig sted. Men så snudde han ryggen til, og vi sang lavt en vakker hymne som passet godt der. Vakten bare smilte. Magisk opplevelse!


Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Magnolia

For en fin og nesten utrolig historie. Forstår godt at dette er et minne for livet. Sang uttrykker mange følelser, og jeg kan tenke at dere følte en opphøyet stemning akkurat der og da.
Takk for at du delte både bilde og historie med oss. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Annlaug

For et fantastisk sted du fikk besøke Magnolia. Man blir ærbødig og full av respekt i slike historiske omgivelser. Jeg opplevde det veldig sterkt da jeg kom opp på Acropolis for første gang. Håper jeg en dag kan få oppleve Delfi.

Magnolia

Jeg hadde hatt en drøm å besøke Delfi i flere år. Derfor ble nok opplevelsen ekstra sterk for meg.
Det er ikke vanskelig å forstå reaksjonen din på Akropolis. Vi føler nok noe av det samme når vi står midt oppi historien. Du får drømme videre om Delfi, så blir det nok en anledning en gang.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Det ble en god, lang pause i skyggen mens vi lesket oss med appelsinjuice. Deretter sto museet for tur.
Vi hadde opplevd så mye denne dagen, så museumsbesøket ble litt avstumpet. Hodet mitt hadde ikke plass
til så mye på en gang. :) Derfor konsentrerte vi oss om de mest kjente kunstverkene.





Museet.





Brødrene Kleobis og Biton.





Sfinksen.





De dansende jentene.





Omphallos.





Kunstverket har nok vært imponerende. Her får vi et godt bilde av hvordan det har vært. Vognstyreren til venstre.





Vognstyreren.





Vognstyreren har øyne av edelsteiner.


Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Niaas

Fantastisk! De kunne sine ting, de gamle grekerne!
Vognstyreren er helt utrolig!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Magnolia

Ja, det var mye flott i museet. Vognstyreren var helt spesiell.
Hvis jeg er så heldig å komme til Delfi igjen, tror jeg at jeg bør begynne i museet. Jeg burde brukt mer tid der.  Delfi anbefales på det varmeste.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Det hadde vært en fantastisk dag i Delfi. Nå skulle den lange heimturen begynne. Jenter på tur vil ha med seg mest mulig,
så vi bestemte å kjøre småveier første del av turen. Jeg tror vi kjørte mil etter mil i ubebodde områder.
Naturen var spesiell, spredd vetasjon, steiner og fjell. Og plutselig en innsjø! Ikke et hus eller en landsby i sikte.
Vi begynte å bli sultne, og da vi endelig kom til en landsby, fristet ikke spisestedet noe særlig. Vi kjørte videre, og det var lurt, for plutselig -
"in the middle of nowhere" . dukket det opp en taverna. Det viste seg at vi var midt i et jaktområde,
og dette var stedet der jegerne spiste. Dette var gourmet mat, langt ut i ødemarka. Aldri har maten smakt så godt.




Innsjø, som viste seg å være en oppdemmet elv. Det er ikke ofte vi ser så mye ferskvann i det området.








Her var det vakkert.


















Vi ble invitert inn for å se på "trofeene". Ingen tvil om at vi havnet mitt i jaktterrenget.  Her er et lite utvalg.

















Vertskapet. En stor takk til mor og datter som ga oss en matopplevelse av de helt store.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Jori

ÅHÅ- Den maten vi fikk servert der langt, langt fra " folkeskikken" den var SÅ nydelig. :juble: For ikke å snakke om den egenlagde rødvinen. :headset: Det var et måltid jeg gjerne skulle ha på nytt. Stedet var jo bare herlig. Et enslig hus langt ute i skogen, milevis til nærmeste nabo og den maten :)  :)Får vi lurt Nikos dit igjen, tro? :hjerte:

kaka

KariK

Magnolia

Dette måltidet var en opplevelse. Alt var perfekt. Maten, omgivelsene, menneskene. Et par timer forsvant fort.
Det ble sen ettermiddag, og vi som skulle helt til Kardamili! Siste etappe startet.


Vi kjørte vestover langs kysten, passerte "nybrua" igjen og hadde et par raske kaffepauser underveis. Mørket kom,
og de siste timene kjørte vi i mørket. Trøtte og fulle av herlige minner var vi tilbake i Kardamili litt over midnatt.
En utrolig herlig tur på alle måter. Jeg er rik på gode minner.
Da takker jeg for følget. Koselig at dere ble med på turen. :)





I nærheten av Nafpaktos.





Da tar jeg dere med over brua og tilbake til Peloponnes.

















Som jeg har sagt tidligere, det var som å kjøre gjennom en katedral.





Siste kaffepause.





En prat med de lokale.





Farvel.





Siste fotostopp før mørket kom smygende.
Takk for turen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

En fornøylse å få følge dere, Magnolia og Jori!
En herlig variant av fantastiske byggverk fra gammel og ny tid, og nydelige glimt fra dagens Hellas.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...