Logg inn med Facebook eller Google!

Tannlege besök i Hellas

Started by juni12, 12. Aug 14, 22:28:36

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: frudiddi on 16. Aug 14, 09:35:24
Quote from: Sigbjorn on 13. Aug 14, 18:26:36
Hvis du skulle få behov for tannlege i Hellas, kan du gå til en tannlege i det offentlige helsesystemet.
Ved å vise frem det blå helsetrygdkortet vil du få gratis behandling.


Hvordan kan det være mulig ? Er det ved akutt "førstehjelp" da kanskje ? Hvem dekker  isåfall utgiftene ?


Jeg t r o r vel det er "for godt til å være sant"! - at vi skulle få gratis tannbehandling i utlandet, når v i(s l e t t ) ikke har det hjemme  ???

- vet at Mikke her på Forumet benytter tannlege på Karpathos, og at det er mye billigere enn i Sverige. Men ikke gratis.

Kanskje Mikke ser dette og kan informere oss  :)
Kari

Sigbjorn

Du kan laste ned en app til smarttelefonen din som heter "European Health Insurance Card".
Der kan du se hva som dekkes i f.eks.
Dessuten har jeg ikke sagt at all tannlegebehandling er gratis i Hellas. Bare hvis du går til tannleger i det offentlige helsesysstemet (EOPYY). Hvis du går til en privat tannlege, må du betale.

Det samme er det med vanlig lege. Hvis du går til en lege i det offentlige helsesystemet får du gratis behandling under visse forutsetninger. Går du til en privatlege, må du betale.

I helsekortappen er alt dette beskrevet.
Δεν πειραζει

marjana

Jeg surfet litt for å få vite litt mer:
http://www.europe-cities.com/en/633/greece/health/

Så, man får kun dekning for det helt elementære.

Reparasjon av tenner, sette på kroner, må man betale for selv.
Glika i zoi

mouche

Quote from: filhellener on 17. Aug 14, 00:46:25
Quote from: frudiddi on 16. Aug 14, 09:35:24
Quote from: Sigbjorn on 13. Aug 14, 18:26:36
Hvis du skulle få behov for tannlege i Hellas, kan du gå til en tannlege i det offentlige helsesystemet.
Ved å vise frem det blå helsetrygdkortet vil du få gratis behandling.


Hvordan kan det være mulig ? Er det ved akutt "førstehjelp" da kanskje ? Hvem dekker  isåfall utgiftene ?


Jeg t r o r vel det er "for godt til å være sant"! - at vi skulle få gratis tannbehandling i utlandet, når v i(s l e t t ) ikke har det hjemme  ???

- vet at Mikke her på Forumet benytter tannlege på Karpathos, og at det er mye billigere enn i Sverige. Men ikke gratis.

Kanskje Mikke ser dette og kan informere oss  :)
Quote from: filhellener on 17. Aug 14, 00:39:49
Quote from: mouche on 15. Aug 14, 08:01:54
Snakket med innehaveren en brillebutikk i Paleochora i sommer, en veldig hyggelig og flink fyr, som fortalte at han hadde mange norske kunder og at som han oppfattet det så lå prisene på briller (innfatning og glass) godt under norske priser så flere fortalte at de fikk turen "gratis" når de kjøpe briller hos ham.


Takk for tipset, mouche  :)
Godt å vite om, siden vi skal tilbringe en måned i Paleochora i høst og - d e t ville jeg gjerne ha benyttet meg av, men kanskje enklere for min bedre halvdel :)
Jeg har så "kompliserte" brilleglass, med masse prismer/"hjelp" til øynene, kan vel ikke godt be om å få med brilleseddelen fra optikeren min her hjemme  :-[
- men jeg kan stikke innom optikeren i Paleochora, høre hva han kan finne ut ved å "studere" brilleglassene mine


Brilleseddelen du har fått hos optikeren her hjemme er vel din eiendom og noe du har betalt for så så lenge denne er av nyere dato og du ikke har hatt noen endringer med synet så ville jeg ha tatt denne med meg til Kreta og optikeren der, hvorfor ikke? Så kan du heller diskutere det hele med ham på stedet.
Jeg har i alle fall fått med meg brilleseddelen når jeg har hatt og betalt for synstest hos optiker her hjemme.

mouche

Quote from: Sigbjorn on 17. Aug 14, 00:53:54
Du kan laste ned en app til smarttelefonen din som heter "European Health Insurance Card".
Der kan du se hva som dekkes i f.eks.
Dessuten har jeg ikke sagt at all tannlegebehandling er gratis i Hellas. Bare hvis du går til tannleger i det offentlige helsesysstemet (EOPYY). Hvis du går til en privat tannlege, må du betale.

Det samme er det med vanlig lege. Hvis du går til en lege i det offentlige helsesystemet får du gratis behandling under visse forutsetninger. Går du til en privatlege, må du betale.

I helsekortappen er alt dette beskrevet.


Betyr det at tannlegebehandling i Hellas er gratis for alle grekere hos de offentlige tannlegene?

filhellener

Quote from: Sigbjorn on 17. Aug 14, 00:53:54
Du kan laste ned en app til smarttelefonen din som heter "European Health Insurance Card".
Der kan du se hva som dekkes i f.eks.
Dessuten har jeg ikke sagt at all tannlegebehandling er gratis i Hellas. Bare hvis du går til tannleger i det offentlige helsesysstemet (EOPYY). Hvis du går til en privat tannlege, må du betale.

Det samme er det med vanlig lege. Hvis du går til en lege i det offentlige helsesystemet får du gratis behandling under visse forutsetninger. Går du til en privatlege, må du betale.

I helsekortappen er alt dette beskrevet.


Ok  :)
Kari

filhellener

mouche : "Brilleseddelen du har fått hos optikeren her hjemme er vel din eiendom og noe du har betalt for så så lenge denne er av nyere dato og du ikke har hatt noen endringer med synet så ville jeg ha tatt denne med meg til Kreta og optikeren der, hvorfor ikke? Så kan du heller diskutere det hele med ham på stedet.
Jeg har i alle fall fått med meg brilleseddelen når jeg har hatt og betalt for synstest hos optiker her hjemme."


Brilleseddelen er kanskje "min eiendom", men jeg bruker ikke å få den med, kunne kanskje spurt  :-[
Mannen min og jeg bruker forskjellige øyeleger og optikere, han får heller ikke med sin, så.....?
Kari

mouche

Vel, kan bare si at hos Krogh og Brilleland og en optiker min kone brukte så fikk vi med brilleseddelen og synes det er helt selvfølgelig!

polyanna

Tilbake til tannbehandling :)) - vanskelig å forstå at helt vanlig (ikke akutt) tannbehandling skal være gratis? For hvem? Vi har jo ikke gratis tannlege her hjemme. Men kjenner jo til at 'klimaflyktninger' får tilbud om utfylling av et skjema som gir refusjon. På grensen til svindel? Vet ikke. Greit nok dersom det er r e e l l e forhold. Men stusser over dette med 'gratis' ditten datten. Og forstår på et vis at forsikringsselskaper er skeptiske. En stor prosent nordmenn aksepterer at det jukses med reiseforsikringer. Som igjen betyr at 'alle de andre' må betale. Litt off topic, men likevel...

filhellener

Quote from: mouche on 17. Aug 14, 21:03:31
Vel, kan bare si at hos Krogh og Brilleland og en optiker min kone brukte så fikk vi med brilleseddelen og synes det er helt selvfølgelig!


Vi ville gjerne hatt våre vi og :) - men føler det litt "vanskelig" å be om dem nå, så lenge i ettertid  :-[
Kari

juni12

Har nå kjøpt meg kontaktlinser her nede til ca 50% av hva jeg ville ha betalt i Norge. Tok med meg et eksempel på typen jeg vanligvis bruker, og så fant optikeren frem. Null problem.
Har fremdeles ikke prøvd tannlege her nede, men har funnet en i nærheten av hotellet som virker bra. Nytt og renslig. Skal innom der i morgen for å få et prisoverslag.

filhellener

Quote from: filhellener on 18. Aug 14, 11:04:08
Quote from: mouche on 17. Aug 14, 21:03:31
Vel, kan bare si at hos Krogh og Brilleland og en optiker min kone brukte så fikk vi med brilleseddelen og synes det er helt selvfølgelig!


Vi ville gjerne hatt våre vi og :) - men føler det litt "vanskelig" å be om dem nå, så lenge i ettertid  :-[


Men å ta en n y synstest går jo ann  ;)
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...