Logg inn med Facebook eller Google!

Tannlege besök i Hellas

Started by juni12, 12. Aug 14, 22:28:36

Previous topic - Next topic

juni12

Hei

Hvordan er prisene for tannlege i Hellas, og hvordan standarden på dette er?
Noen tips til tannlege(r) på Kreta (gjerne vest) ?

Sigbjorn

Hvis du skulle få behov for tannlege i Hellas, kan du gå til en tannlege i det offentlige helsesystemet.
Ved å vise frem det blå helsetrygdkortet vil du få gratis behandling.
Δεν πειραζει

Atle

Har en kamerat av meg som fikk satt inn flerne "kroner" til halve prisen av norge. Han var fornøyd men vet ikke mer en det.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

kari

En bekjent av meg har vært til tannlege på Naxos når hun har vært der på ferie. Ikke akutt besøk, men planlagt fordi det er halve prisen av norske tannleger. Hun er veldig godt fornøyd; både med tannlege og med arbeidet som er gjort. Nytt tannlegebesøk er visstnok planlagt på årets septembertur til Naxos.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

mouche

Følgende tannleger har vært anbefalt av nordmenn/svensker som kjenner Kreta godt og har vært hos de nevnte tannlegene. Jeg siterer fra deres egne innlegg:

1. Kan anbefale Andreas Tsagarakis i Kounoupidiana, tel +30 28210 66944. Har gått til han i over 10 år. Super flink og alt det siste innen utstyr og kursing fra New York.

2. Tannlegen i Kalives, ved blomsterbutikken, 2. Etasje. Dyktig og billig.

3. Valentina i Chania är duktig. Utbildad i Sverige och perfekt svensktalande.
Valentina Spiropoulou - Kokkinaki
Adresse:Markou Botsari 64a
00 30 2821 074315

Jeg kan ikke gå god for noen av disse tannlegene selv da jeg ikke har benyttet disse (eller noen andre på Kreta enn så lenge), men siden jeg personlig kjenner de som har anbefalt 1 og 3 så ville jeg selv ikke nølt med å gå til en av disse.

juni12

Dette høres jo veldig bra ut! Visste ikke at nordmenn kunne få gratis tannlege i Hellas ved å vise helsetrygdekortet. Hadde vi bare fått det gratis her hjemme ...  :P

juni12

Nå må jeg nok uansett også besøke en optiker, da kontaktlinsene mine mest sannsynlig ikke kommer tidsnok før avreise, og jeg ikke kan fomle rundt i blinde mens jeg er er der  :o

mouche

Snakket med innehaveren en brillebutikk i Paleochora i sommer, en veldig hyggelig og flink fyr, som fortalte at han hadde mange norske kunder og at som han oppfattet det så lå prisene på briller (innfatning og glass) godt under norske priser så flere fortalte at de fikk turen "gratis" når de kjøpe briller hos ham.

marjana

Det virker som både priser for tannlege og optiker er like bra på de fleste større stedene i Hellas, og ikke minst halve prisen av det det stort sett koster her i Norge. Alle de jeg kjenner som har vært hos tannlege på Syros, der jeg stort sett er, sier at det er mye billigere enn i Europa sjenerelt. Godt arbeid og renslig, og så kan man snakke engelsk sammen.

Tror jamen meg at jeg må ta en syntest på Syros, for jeg ser ikke uten lesebriller nå! Takk for tipset om å gå til optiker i Hellas!

(Det ligger forresten en lang tråd i om besøk hos lege og tannlege her i forumet et sted)...
Glika i zoi

Diddi

Quote from: Sigbjorn on 13. Aug 14, 18:26:36
Hvis du skulle få behov for tannlege i Hellas, kan du gå til en tannlege i det offentlige helsesystemet.
Ved å vise frem det blå helsetrygdkortet vil du få gratis behandling.


Hvordan kan det være mulig ? Er det ved akutt "førstehjelp" da kanskje ? Hvem dekker  isåfall utgiftene ?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

Quote from: frudiddi on 16. Aug 14, 09:35:24
Quote from: Sigbjorn on 13. Aug 14, 18:26:36
Hvis du skulle få behov for tannlege i Hellas, kan du gå til en tannlege i det offentlige helsesystemet.
Ved å vise frem det blå helsetrygdkortet vil du få gratis behandling.


Hvordan kan det være mulig ? Er det ved akutt "førstehjelp" da kanskje ? Hvem dekker  isåfall utgiftene ?


Jeg vet bare at de som går til tannlegen på Syros må betale for dette.

På sykehus derimot får man betalt av det offentlige helsetrygdsystemet, som også vi har på helsetrygdkortet vi får her fra Norge.

Oppklaring om det er det samme hos tannlegen og på sykehus hadde vært fint. Altså fra noen som vet helt sikkert.

Glika i zoi

filhellener

Quote from: mouche on 15. Aug 14, 08:01:54
Snakket med innehaveren en brillebutikk i Paleochora i sommer, en veldig hyggelig og flink fyr, som fortalte at han hadde mange norske kunder og at som han oppfattet det så lå prisene på briller (innfatning og glass) godt under norske priser så flere fortalte at de fikk turen "gratis" når de kjøpe briller hos ham.


Takk for tipset, mouche  :)
Godt å vite om, siden vi skal tilbringe en måned i Paleochora i høst og - d e t ville jeg gjerne ha benyttet meg av, men kanskje enklere for min bedre halvdel :)
Jeg har så "kompliserte" brilleglass, med masse prismer/"hjelp" til øynene, kan vel ikke godt be om å få med brilleseddelen fra optikeren min her hjemme  :-[
- men jeg kan stikke innom optikeren i Paleochora, høre hva han kan finne ut ved å "studere" brilleglassene mine
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...