Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven på Antiparos juni 2011 og 2012

Started by Tjorven, 29. Jul 12, 18:49:53

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg hadde håpa å kunne levere en reiserapport uten uhell av noe slag denne junituren, men slik gikk det ikke  :(  Heldigvis ble jeg ikke skada på noen måte, men ble derimot utsatt for en lommetyv. På Antiparos av alle ting  :o  og uten at jeg merka noen ting under hendelsesforløpet  :o :o  For det må ha skjedd da jeg var på vei hjem en fredags kveld. Jeg var helt alene i Main Street da en fyr plutselig dukka opp fra intet, og spurte om alt var ok. Jada, det er det, svarte jeg og fortsatte hjemover, hvorpå han insisterte på å følge meg hjem (jeg var jo nesten hjemme da) men han fulgte etter til jeg var hjemme.
Jeg sa ha det og gikk inn, og da begynte han å hamre på døra mi noe voldsomt. Herregud, jeg ble ganske redd men åpna selvfølgelig ikke. Etter hvert ga han seg heldigvis, og da jeg skjønte at han var gått måtte jeg ut på terrassen og ta meg en røyk (jeg røyker ikke inne) Skulle finne fram mobilen for å sende en melding, men fant den ikke. Tenkte ikke så mye over det akkurat da, jeg hadde sikkert bare forlagt den et sted i all forvirringa tenkte jeg, og gikk og la meg.

Men neste morgen oppdaga jeg at både mobilen OG kamera var borte  :'(  mens den lille tøypungen jeg har med meg ut om kveldene fortsatt var i veska mi, med pengene i. Jeg kan være ganske distre, men har aldri "mista" eiendeler ute på by'n, så eneste mulige forklaring var at jeg måtte ha lagt dem på disken et sted, mens jeg lette etter penger eller noe annet i veska. Hm, uvanlig, men den eneste muligheten på gåten der og da.
Så om kvelden tok jeg runden på nytt for å forhøre meg om jeg hadde lagt igjen noe der jeg hadde vært. Nix, kamera og mobil var ikke å finne noe sted  :'(  DA begynte jeg å lure, for hittil hadde jeg ikke kobla dette til han fyr'n som ville følge meg hjem. Tyveri skjedde jo ikke på Antiparos, men det var åpenbart nå at jeg hadde blitt utsatt for lommetyveri. Det hadde skjedd den kvelden, men jeg ante ikke av hvem, hvor og når. Jeg fikk låne pc'n til Antonis og sperra telefonen dagen etter iallfall, etter først å ha prøvd å ringt den opp uten hell.

Fy søren så "naken" og oppgitt jeg følte meg  :'(  Ikke fikk jeg gjort noe med saken heller, siden det var helg og politistasjonen stengt. Det ble stort sett ei stille og rolig hjemmehelg for min del, jeg mista litt av piffen av dette.

Mandags kveld fikk jeg dratt meg seg i nakken og gikk ut for å spise. Da treffer jeg Nigel som opprømt sier: Du vil ikke tro hva som skjedde meg natt til lørdag!! Jo, midt på natta hadde han våkna av en fyr som sto midt inne på rommet hans  ???  Det viste seg at Nigel ikke hadde låst døra si  :o  og han hadde heller ikke blitt frastjålet noe, men av beskrivelsene skjønte jeg at det var samme mann vi hadde råka ut for  :o  Herregud, hva VAR dette????
Ikke nok med det, denne samme typen hadde satt seg ned på en kafe i Main Street morgenen etter, da tydelig full eller rusa, og slengt med kjeften. Han kalte grekerne facsister, nazister og jeg vet ikke hva og laga skikkelig kvalm. Det varte ikke lenge før han ble påsatt håndjern og fjerna, og frakta til Paros der han visstnok hadde kommet fra (han var marokkaner, så jeg vet ikke om han bodde eller "ferierte" på Paros)

Det begynte å gå opp et lys for meg, at tyveriet måtte ha en sammenheng med denne typen. Antonis hadde forhørt seg hos politiet, men de hadde ikke funnet noe på han. F... da var det håpet også ute, tenkte jeg. Vel, det var bare å innse at telefon og kamera var tapt  :'(  Ikke det at mobilen var noe stort tap, en "antikk" Nokia, selv om jeg savna noe veldig å ha kontakten med familie og venner hjemme, og ikke fikk gitt beskjed til dem hvorfor det plutselig ble full stopp fra min side. Fikk varsla dattera mi og Sisi, resten fikk vente til senere. Men kameraet med alle bildene ( endel jeg ikke hadde kopier av) var ikke artig å miste....

Uka etter skulle jeg reise videre til Serifos for de siste 10 dagene av ferien, men det frista ikke særlig under disse omstendighetene. Helt ukjent øy, ingen kjente, uten verken mobil eller kamera, nei det frista ikke  ::)  Så jeg bestemte meg for å bli på Anti, der jeg iallfall hadde kjentfolk rundt meg. Antonis hadde heldigvis fortsatt plass til meg  :)  jeg måtte bare flytte til et studio nedenunder. Helt i orden, jippi, DET løste seg iallfall  :P  så han ringte og fikk avbestilt hotellet mitt på Serifos.

Det var bare å legge fra seg resten, og heller prøve å gjøre det beste ut av resten av ferien. Det var tross alt ikke verdens undergang, selv om det var kjedelig der og da. Dessuten fikk jeg mye støtte og omtanke av de rundt meg, det var til stor trøst  :-*
På tirsdagen hadde jeg avfunnet meg med situasjonen, og var så og si tilbake til normalen igjen  ;)  Middag var inntatt og jeg var på nippet til å gå hjem etter en snartur på Babel da Babel-Pavlos kom smilende imot meg og sa: "The police have your camera. Klara just told me" Hæææ???? (Jeg aner ikke hvem Klara var eller hvordan hun skulle vite dette, men det var irrellevant akkurat da) "Er du 100 % sikker?" spurte jeg. Det var han. Jøss, er det mulig, tenkte jeg, da jeg gikk hjemover.

Pavlos var helt sikker i sin sak, men jeg var likevel ganske spent da jeg spurta opp til politistasjonen morgenen etter. Der inne satt en politimann i telefonen, så jeg måtte vente litt. Blikket mitt sveipa deretter over til et tomt kontor på motsatt side, og der, midt på skrivebordet lå KAMERAET MITT  ;D ;D ;D  Jeg hadde mest lyst til å bare styrte bort og ta det, men klarte å besinne meg til politimannen fikk avslutta samtalen sin. Virka som den varte en hel evighet  :P  Da gikk jeg rett på sak og sa at det der er kameraet mitt  :D  "Yes I know, we have seen the pictures", sa han, gikk og henta det og ga meg det uten mer om og men. Men de hadde ikke funnet mobilen min, så den rapporterte jeg stjålet og fikk "papir" på det. Case closed, og jeg ut igjen.

Jeg glemte helt å spørre politiet om hvem-hva-hvor, men alt det fikk jeg svar på via jungeltelegrafen etterpå  ;)  Samme jungeltelegraf som visste at jeg hadde mista kameraet, og at det var i politiets hender. Sånn er det på småsteder. Alle vet alt. Heldigvis, i denne situasjonen  ;D

Jeg hadde ikke klart å få i meg mat før jeg gikk hjemmefra denne morgenen, men med kameraet i handa dura jeg rett over til Babel og bestilte meg en Mythos, på tom mage  :P  Mat var fortsatt utelukka, her måtte jeg føst roe nerva  :D 

Han politimannen må forresten tro jeg var riv ruskende tullete, for da jeg skulle gå spurte jeg om jeg fikk ta et bilde av han. (Jeg måtte jo dokumentere hendelsen  ;D ) Han protesterte ikke, så jeg tok et knips og forsvant.



Politistasjonen i Kardemommeby




 
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Litt av en historie, Tjorven! Det må ha vært skikkelig guffent med han som "fulgte deg hjem", og i tillegg fortsatte med å dundre på døra di  :-[

Godt du fikk tilbake kamera, i hvert fall :)
KariK

filhellener

Jeg må bare si som kaka, Tjorven, l i t t av en historie  :o

- forøvrig, tusen takk igjen, for flotte bilder og fortelling  :-- :blomst:

Og nå ønsker jeg virkelig, og t r o r , at din kommende ferie kun byr på opplevelser av positivt slag  :hjerte:
Kari

Magnolia

Oj, oj, oj. Dette var slett ikke moro. Vi føler oss så trygge når vi er i Hellas, så jeg forstår godt at du ikke tenkte på muligheten for tyveri en gang. Det viktigste er jo at alt gikk bra til slutt. For oss som elsker å fotografere, er et tap av fotoapparat en liten katastrofe. Apparatet kan alltid erstattes, men motivene og stemningene i bildene er noe helt annet.
Jeg er glad for at det ordnet seg for deg, så langt. Er spent på om du får igjen telefonen også. Skulle ikke forundre meg. Så håper jeg - og tror - som filhellener, at du får en flott ferie videre. Gleder meg til fortsettelsen. Herlig lesing. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tjorven

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, kaka, filhellener og Magnolia  :)


Nei, telefonen er nok tapt for alltid, og fikk kjøpt meg en ny til god pris etter at jeg kom hjem. Er bare sjeleglad at jeg fikk tilbake kameraet mitt etter 4 dager  :P MEN, jeg fikk meg litt av et sjokk forleden da jeg gikk inn i nettbanken. Blir trukket månedlig av telefonselskapet hvor jeg både har hjemmetlf og mobil abonnement hos samme, og der lyste en mye større sum enn vanlig mot meg  :o Jeg ringte selskapet, og de kunne se at det var ringt en samtale morgenen etter tyveriet, for over 1000 kroner!!!! Så det hadde han rukket å gjøre, den jæ.....


Er glad jeg anmeldte tyveriet, så jeg har noe å vise fram for forsikringsselskapet, men irriterende at jeg må styre med dette også  :'(
Det er nå utrolig hvor "flinke" disse lommetyvene er, jeg merka absolutt ingen ting og kunne ha sverga på at han ikke var nedi veska mi  :-[ Det var han jo, men heretter skal jeg passe på som en smed (om det hjelper da)
Selv om det er ubehagelig å tenke på (og en smule flaut også), så er jeg tross alt glad for at jeg ikke ble fysisk overfalt! Det er nok av dem som blir slått ned ved ran, så jeg får prise meg lykkelig for at jeg slapp så "lett" unna, tross alt.
Men likevel hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd at slikt kunne skje på lille Antiparos  :o Der sprakk den bobla  :( En trøst er at han ikke hører til der, og alle på Anti var helt sjokkerte over alt rabalderet han skapte på så kort tid, og at han kom DIT, av alle steder...


Og jeg som hadde grudd meg til overnattinga i Pireus! (Gjett om jeg tviholdt på mitt da jeg gikk for å finne hotellet) DET gikk imidlertid helt greit  :) men det kommer jeg tilbake til. Resten av ferien på Anti var også problemfri, der venta nye og hyggelige opplevelser på meg heldigvis  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Tjorven, uff.. kjenner jeg blir småstressa bare av å lese det du skriver. Hørt om flere som har blitt utsatt for lommetyver i utlandet, de folka er proffe altså!! Tar av smykker og klokker uten at man merker noe som helst.  ???  Godt du fikk tilbake KAMERA... hva skulle vi gjort uten jungeltelegrafen ?! Og godt DU er like hel!  ;D
KARRI

Diddi

Ikke lett å være alene på tur når slikt skjer på lille Anti  :-\ Forstår godt du ville bli bli der blant venner  ;)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

5ifamilien

13. Aug 12, 08:48:17 #91 Last Edit: 13. Aug 12, 08:50:23 by 5ifamilien
Quote from: Kristian on 10. Aug 12, 16:31:48
Båten med norsk flagg er Thassos sin, i motsetning til Antonis med Alexandros har han ikke øyrundtur. Thassos er forøvrig noe av en som har en fingermed i alt, har vel vært "ordfører" og driver eiendomsmeglerkontoret nederst i main street. (det som aldri er åpent)


Vi har de siste 3 årene hatt fast øyrundtur med Thassos og Egyptern - senest nå i juli. Der blir servert både hvitt og rødt, Ozo, brus + nyydelig grillmat, med tilbehør  :) Og vi har de "faste" bade/snorkel/grotte-stoppene. Vi har vært alt fra 15 - 25 personer med stort og smått + noen Franskmenn/Italienere, som blir plukket opp på Pounda. Bare å stikke hode innom han - om dere ønsker en koselig tur med god plass, og god mat  :D  Han heiser det norske flagget - om vi kun er normenn ombord!

Tjorven

Dette hørtes jo meget hyggelig   :) Da var det nok nordmenn på vei tilbake fra utflukt denne gangen  ;) Takk for opplysningen, 5ifamilien!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Det skjer ikke så store forandringer fra år til år på Antiparos, men nede på havna skjedde det saker og ting mens jeg var der, og her ser dere resultatet:  TYDELIG markerte fotgjengeroverganger  ;D  samt skilter og bom ved inngangen til Main Street. (Mulig at den bommen har vært der før, uten at jeg har registrert den) Markerte parkeringsplasser ved kaiområdet har også kommet til, så her er det blitt orden i "sysakene"

Prangende fotgjengerovergang over havnegata ved Main Street



Uten at det ser ut til å ha noen virkning på enkelte  ;)



Main Street er gågate, og kun varetrasport er tillatt på dagtid



Bilparkering i ordnede former




There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Ellers var alt ved det samme, og her er noen flere formiddagsbilder.



Salg av frukt og grønt fra "bilboden" på havna



Main Street er temmelig øde på denne tida av døgnet



Koselig taverna til høyre rett etter man kommer inn i Main Street (ved reisebyrået)



Her er også en trivelig og fargerik taverna (som jeg aldri husker navnet på) Det er den første tavernen i havna sett fra kirka, og ligger i hjørnet der veien fra Marianos møter havnegata.



Blekksprut til tørk mellom trærne



Og her er veien opp til Marianos sett fra havna

There are no strangers, only friends we haven't met.

Magnolia

Bildet med blekksprut til tørk gikk rett til hjertet mitt. For en stemning i det bildet!
Det er moro å følge deg, Tjorven. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...