Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili høsten 2015

Started by wilnil, 11. Oct 15, 20:45:41

Previous topic - Next topic

kaka

Så hyggelig med en ny rapport. Jeg har savnet de daglig dryppene (dere har skjemt oss bort :) )

Veldig hyggelig historie dere forteller fra Proastio. Skulle gjerne smakt de fiknene.
Jeg tror også jeg har stoppet og tatt rosebilder der (men traff ingen folk).

Det virker ikke som dere traff den iltre hunden i bånd, på stien opp til Saidona? (Vi er flere som synes det har vært litt ugreit å møte den)
Det er jo ellers en veldig fin tur, som du skriver.
- og den nedre tavernaen var mitt første møte med servering i Saidona, med far under en bil for å reparere, og mor stille og smilende som serverte oss. (En annen gang slaktet far en høne mens jeg satt der :) )

Takk igjen, for at dere fyller på med stemningsrapporter! Det er så fint å lese og se hvordan det er der på denne tiden, - og ganske så utenom turistsesongen.
KariK

wilnil

Takk for hyggelig kommentar, kaka  :) Fint å høre at tråden blir satt pris på  :)

Ja, det var et koselig ektepar som bodde der i Prostio. Jeg tror kanskje at det lettere å komme i kontakt med lokalbefolkningen nå når det er lite turister. Vi opplever stadig at de roper og vinker til oss når vi går forbi mens de arbeider i olivenlundene.

Men tilbake til fikenene. Tenk å fore geiter med soltørket fiken!! 

Vi traff ikke noen hund på stien opp til Saidona, kan ikke huske at vi har gjort det før heller.

Han far der oppe har jeg snakka mye med på et forferdelig dårlig engelsk. Han har vært sjømann og seilt bla i Nordsjøen og visstnok vært i Bergen også, hvis jeg forsto han rett.

Yngstesønnen var hjemme, han snakker godt engelsk og vi spurte hvordan det gikk der. Da svarte han at mora var kokk og arbeidet mye for faren likte ikke å arbeide. Grei tale det!!

I dag tidlig var det jordskjelv oppe i nordvest, i nærheten av Korfu. Styrke noe over 6 på skalaen. Her merka vi det ikke, men et gresk par vi pleier å snakke med på stranda, sa at det hadde omkommet to mennesker.

Skal se om jeg kan skrive litt oftere i denne tråden.




kaka

Jeg har også fått historien om sjømannslivet, og Bergen fra mannen i Saidona.
Veldig fascinerende fyr, på sitt vis :) (jeg har noen glimt litt ned på siden her. Litt dobbelt ifbm omlegging av server)
http://hellasforum.net/index.php?topic=3704.msg118005#msg118005

Jeg så rapport fra jordskjelvet du viser til. Jeg mener det er på Lefkos eller Kefalonien det verste rammet, og to mistet livet.
http://www.best-tv.gr/koinonika/item/30106-seismos-stin-lefkada-afto-einai-to-spiti-pou-skotothike-gynaika-deite-tis-eikones-katastrofis
Veldig trist.
KariK

wilnil

Ser i dag at den store sitronen på bildet jeg la ut i går, var blitt benevnt som tomat. Fikk ikke til å rette det, så jeg tar det ut og legger det inn på nytt her med rett navn, samt et til.

kaka

Enorme!
(jeg så det sto tomat, men skjønte hva du mente :) )
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Wilnil  fine og artige bilder, og fortelling, ikke rart vi er innom Hellasforum vær dag for å se om det er noe nytt fra deg.
Dag.

wilnil

Fint dere liker denne tråden, setter pris på det  :)

På mandag forsvant strømmen fordi arbeidere fra EL-verket var i full sving med å skifte ut/heng opp nye EL-kabler. Altså de tykke svarte kablene som henger i stolpene i byen. Det gikk veldig greit, med mye muskel- og maskinkraft. Og selfølgelig høyrøstet rop og snakk! Og etter noen timer fikk vi strømmen tilbake igjen.

Pga det fine været vi har hatt en siste tiden, har vi noen fine solnedganger. Jeg har forsøkt å fange noe av den stemningen med kameraet.


wilnil

Jeg glemte dette som vel er et av de mest fotograferte trærne i Kardamili.

Sånn ser det ut i november.

kaka

Dronningen, kaller jeg det flotte treet :)

Veldig artig å se bildene fra arbeidsøkta i stolpene, - særlig det siste var stilig!
- og solnedgansbilder fra Kardamili går rett inn her.
Takk for dagens mangfoldige rapport :)
(- og der kom vi over på ny side igjen, og det er alltid så dumt når det blir kommentert bilder og tekst fra siden foran, - unnskyld!)
KariK

wilnil

Etter 18 dager med sol, fikk vi regn. Det passet dårlig, for i dag (lørdag) skulle vi være med på olivenhøsting hos vertskapet. Men etter noen regnskyll tidlig på dagen, fikk vi beskjed om at det måtte utsettes. Siden det er meldt regn nesten hele neste uke, så spørs det hva det blir til.

Imidlertid lettet det såpass utover dagen at det ble en rask tur opp til Petrovouni via Ag. Sofia med innlagt stopp ved benken.

Og på kvelden regnet det igjen.

Jeg har ikke fått noen svar på hva lyset på toppen av Profeten var for noe. De eneste som kanskje kunne vite noe, var vel på 2407, men der har det vært stengt en god stund nu.

I går stengte Perivoli, så nu er alle tavernaene stengt. Det ser ut som at olivenhøstingen bestemmer når det skal stenges. Men Maistro, To Aloni, Aquarella og de to andre ved torget har åpent.

Noen bilder fra siste uke og et par fra tidligere, og en solnedgang til må også være med.

kaka

Takk for dagens oppdatering. Jeg blir alltid glad for å se bildene :)
Jeg så på værmeldingen i går, at det er meldt regn i mange dager fremover, ja.
Tenkte vel at det ikke er akkurat under selve innhøstingen de ønsker seg regn der nede.
Det er jo viktig at de får høstet de fine olivenene, når de er modne for det.
Fint at det ble noe opphold, slik at dere fikk dere en liten tur i høyden.
Håper det ikke blir for stusselig i uka, når det meste etterhvert er stengt. Godt dere har leilighet, og ikke et lite studio!

Gode tanker til både fastboende og gjester (dere) fra et novemberkaldt Norge.
I Oslo skinner i hvert fall sola :)


KariK

wilnil

Det ble ingen oliventur i dag heller. Samme været som i går, mye regn og vind først på dagen, så opphold slik at det ble en tur langs "strandpromenaden" helt til det borterste huset. Litt bølger langs stranda. Nå på kvelden regner det igjen.

Jeg tror olivenene kan tåle å henge noen dager til, det er meldt bedre vær til helga og i neste uke. Og når det er såpass vind som det er nå, blir det fort tørt hvis det kommer en oppholdsdag. Temperaturen er fin, det har vært litt over 20 gr i hele dag.

Vi håper å få komme oss ut noen ganger i løpet av uka. Ikke sikkert at det blir regn alle dagene, og så har vi Maistro rett over gata.

Og takk igjen for hyggelige kommentarer kaka :)



Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...