Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili høsten 2015

Started by wilnil, 11. Oct 15, 20:45:41

Previous topic - Next topic

wilnil

03. Nov 15, 21:39:24 #60 Last Edit: 03. Nov 15, 21:53:30 by wilnil
På bilde nr 3 i siste innlegg der stien slynger seg nedover, er fjellsiden nesten loddrett. Men stien er lagt så fint i terrenget at det nesten ikke merkes. Et fantastisk arbeide.
Ja, vertinna er på beina igjen, men hun hadde en krykke innen rekkevidde, og det var mannen som serverte og ryddet bordene.

Takk for hilsen :), og fortsatt god november til deg og!  :)

wilnil

I dag så vi et merkelig lysfenomen på toppen av Profeten. Det kunne se ut som et stort speil eller en stor refleksskjerm når vi så på det i kikkerten til Yannis.
Vi fant ikke ut hva det var.

Det første bildet under er tatt med full zoom på kameraet, så er det forstørret digitalt på det neste.

kaka

KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Dette var merkelig Wilnil, men inntresant .
Dag.

wilnil

09. Nov 15, 09:57:06 #64 Last Edit: 09. Nov 15, 10:01:41 by wilnil
En liten oppdatering herfra.

Godværet fortsatte i uka som gikk, 20 gr+  og sol fra skyfri himmel nesten hver dag. På stranda er det litt folk fremdeles, mellom 10 og 20 de dagene vi har vært der.

Fint å gå tur nå, siden det ikke er så varmt først på dagen. Siden sola er såpass lavt på himmelen nå, er det skygge i ravina nesten helt opp til Sotiros.

Mye er stengt nå, i helga var bare Kiki og Perivolis (skrives kanskje ikke slik) åpen.

Det er litt bråtebrenning nå, av og til er det røyk nede mellom husene her også. Det hører vel med til olivenhøstingen.

Og så ble det saget ned noen av de store trærne rundt fotballbanen.

:)  :)  :)

kaka

09. Nov 15, 10:14:59 #65 Last Edit: 09. Nov 15, 10:16:50 by kaka
Takk for ny oppdatering. Jeg henger ivrig med, og kjenner at beslutningen om likevel ikke å reise ned i november blir "rusket i" når jeg leser dine små beretninger.
(Hadde noen hektiske planleggingsdager fore kanskje en tur til, for å komme unna en leilighet med stillaser og plast på alle kanter)

Jeg ble overasket over at Perivoli fortsatt er åpen.
Hva med Anna, to Aloni og Maïstro?

Nyt turene og sola fortsatt :)

Fikk dere, forresten, noen forklaring på lyset/speilet på Eliastoppen ?
KariK

wilnil

Når jeg skrev at bare to spisesteder var åpne, mente jeg tavernaer som solgte varm mat/middag. Når det gjelder Maistro og de andre to som er ved torget, er de åpene. Likeså To Aloni og Aquarella, men Anna har stengt.

Harilaos skulle kanskje åpne igjen senere i år. Vi var på To Kastro på lørdag for to uker siden, da sto det plakat om vinteråpning var fredag og lørdag kl 18 - 23. Nå på lørdag var plakaten borte, og der var stengt. Perivoli skal ha åpent til den 20. d.m iflg det han selv sa nå på lørdag.

Gatekjøkkenet, eller hva jeg skal kalle det, har åpent på kveldene. Vi var der en kveld og kjøpte gyros og tok med hjem, et helt okei lite måltid.

Så det er ennå ikke noe problem å få noe å spise og drikke ute på byen.

Når det gjelder lyset på profeten, vet jeg ikke hva det er. Det var synlig i dag også helt til sola gikk ned. Det ser ut som noe som en eller annen har hengt opp der, og som sola skinner på. Skal spørre de på 2407 om det. Kanskje de vet.

Og vi nyter både tilværelsen og sola her, uten stress. Når vi kommer hjem, er det ei uke til sola forsvinner under horisonten hos oss og kommer ikke tilbake før 6. januar.

Vi burde egentlig være her i desember også!!!

:)  :)  :)

dagstaalesen@hotmail.com

Ja her nord regner det så det spruter om dagen Wilnil så kos dere masse.
Dag.

wilnil

Jeg trykker liker Dag, men det er ikke fordi at jeg liker at det regner hos dere!!

Tjorven

Nå har jeg kosa meg med denne flotte tråden din, Wilnil. Et STOOOORT LIKER for de kjempenydelige bildene, du er en ypperlig fotograf  ;D  Veldig artig å høre om små og store begivenheter, og følge dere på turer rundt omkring  :) Tenker nok denne lange ferien med mye sol gjør veldig godt før mørketida setter inn hos dere nordpå. Det er blitt ganske høstkaldt med blanding av styrtregn og sol her i Trondheim.
Kos dere masse resten av ferien  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

wilnil

Takk for hyggelig kommentar Tjorven! :)

Vi koser oss her nu. Tar livet med ro, ingenting haster, ikke noe MÅ gjøres, vi bare er tilstede og nyter og føler på det at vi kanskje bor her  :) :)

November sålangt har vært en overraskelse, ikke en dag under 20 gr, de fleste litt over  :)  i kveld var det 19 gr kl 22 og i går kveld

20 gr kl 21:30. og dette ser ut til å forsette framover  :)

wilnil

17. Nov 15, 19:15:01 #71 Last Edit: 18. Nov 15, 08:15:04 by wilnil
I Kardamili fortsetter godværet, dagtemperaturen ligger rundt 20 gr.

Vi går turer, sykler og har late dager på stranda.

Søndag gikk turen til Saidona via Petrovouni og Proastio. På nytt hadde vi en hyggelig opplevelse i Proastio.  Ved et hus i utkanten av Proastio, ved den gamle veien til Saidona, stoppet vi for å ta bilder av en fin rosehekk i hagen. Der oppdaget vi også et tre med de største sitronene vi har sett, de var nesten like store som en håndball - selv om det ikke ser sånn ut på bildet -.

De som bodde der kom akkurat gående hjem, og vi kom i prat med dem. De kunne fortelle at det var et spesielt tre med store, søte sitroner, og at de kom til å bli enda større før de ble modne.
Kona spurte om hun kunne få gi oss noen appelsiner, og så plukka hun en masse og ga oss. De hadde også to store brett/rister med fiken til tørk i sola. Dette var mat til geitene sa de. Da de så hvor forbauset vi ble over at geitene skulle få fiken, så fikk vi en neve av disse og. Dette er den beste fiken jeg har spist, rett fra treet og tørket i sola og veldig søte og gode.

Vi fortsatte på den gamle veien ut av Proastio, over steinbroen som  går over Noupandiravina og litt videre bortover veien til der stien til Saidona tar av til venstre i en skråning. Den er lettgått, selv om Saidona ligger på nesten 600 mtrs høyde, er det ingen bratte partier.

Oppe i Saidona, i den nedre tavernaen, blir vi hjertelig mottatt. Vi har vært her mange ganger og derfor kjenner de oss. De hadde mange greske gjester denne dagen, kanskje på grunn av at det var søndag.

Etter at vi hadde spist, og fått noe kaldt å drikke, bar det samme veien tilbake.

:)  :)  :)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...