Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili høsten 2015

Started by wilnil, 11. Oct 15, 20:45:41

Previous topic - Next topic

kaka

Takk for veldig fin rapport, både i ord og bilder, av denne dagen. Selv om de ikke bruker småflagg, som vi, oppfatter jeg at dette er en stor dag i Hellas.
KariK

wilnil

Jeg fikk også inntrykk av at dette er en stor dag her i Hellas. I de store byene, har denne dagen et sterkt militært innslag, sånn var det ikke her.
Så selvom det ikke var så mange småflagg å se, minnet feiringa mye på den måten vi feirer 17. mai  :)

Magnolia

Nå har jeg sett hele tråden din fra begynnelse til slutt. Jeg storkoser meg mens jeg følger deg på kjente og kjære stier. Det har alltid vært et ønske å komme til Kardamili utenfor sesongen, og bildene dine frister meg enda mer. Takk for at du deler bilder med oss. Dette er fristebilder for et grekofilt hjerte med forkjærlighet til Kardamili. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

wilnil

Takk for hyggelig tilbakemelding, Magnolia  :)

Det er fint å være her nu,Og selvom det er utenom sesongen, er vi ikke alene som turister her.

Det har vært endel regn så naturen er grønn og frodig, og masse blomster,

Legger ved et par bilder, noen trær har begynt å få høstfarger. Og noen olivenlunder ligner gressplener.

De gule stripene på bildet fra olivenlunden kommer fra sola som skinner gjennom løvverket.


kaka

Jeg blir mer og mer overbevist om at det er en fin tid å være der på :)
KariK

wilnil

Jeg er overbevist, kaka  :)

dagstaalesen@hotmail.com

Heia, nå lurer vi på hvordan det står til nede i vår alles Kardamili . :)
Dag.

wilnil

Vi har det fremdeles fint her, Dag. Har hatt overskyet og litt regn fra fredag til i går, men ca 20 gr på dagen. Sola går ned sånn ca halv seks, og en halv time senere er det mørkt.

I dag var det bare 13 gr på morran, men sol fra nesten skyfri himmel fikk tempen til å passere 20 gr. Så da ble det strand på oss i dag.

Elies på stranda stengte nå i helga, og solsenger og parasoller er ryddet bort. Dvs det sto 4 parasoller og 8 solsenger der i dag, så de har kanskje ennå gjester på hotellet.

Været i en hel uke framover skal bli storfint iflg værmeldingen, sol fra skyfri himmel  :)  :)
Vi får se om det stemmer.....

Det er en liten olivenlund mellom fisketavernaen og Skardamoula der vi bor. På fredag begynte han som driver fisketavernaen med å kultivere trærne der, og i mine øyne så de helt rasert ut da han var ferdig.
Jeg snakket litt med han, og han fortalte at de hadde vært vanskjøttet de siste 15 årene, så nå kom det ikke oliven på de lenger. De måtte beskjæres så hardt som han nå gjorde, og så ville de gi avling om et par år.


dagstaalesen@hotmail.com

Ja det ser ikke bra ut når de skjærer de, men det må til. Det er kjempeartig å følge dere på turen.Her i Bø har vi hatt litt ruskevær og mye regn som du sikkert vet, (oppi 25+ i kasta ) da er det greit å ha Hellasforum.
Dag.

wilnil

03. Nov 15, 19:38:04 #57 Last Edit: 04. Nov 15, 17:33:43 by wilnil
TUR KARDAMILI-SOTIROS-PEDINO-GHIATREIKA-RAVINA-CHORA-PETROVOUNI-KARDAMILI

Torsdag 29. oktober var det ny tur igjen. Meningen var å gå til Tseria, og derfra ned i ravina og opp til Chora og hjem.

Vi startet tidlig på dagen med å gå i ravina inn til Sotiros. Etter en liten rast der, fortsatte vi på stien opp til Pedino. Stien var noe bratt i begynnelsen, men etter hvert som vi kom høyere opp, flatet den ut og det ble lettere å gå. Sola skinte og det var fint turvær. Sist vi gikk her for et par år siden, fikk vi  en regnskur som gjorde at vi måtte søkte ly under et stort tre.

I Pedino var det stille og folketomt. Vi så kun et par menn som satt ved en husvegg, vi hilste på dem og gikk videre. Vi valgte nå å ikke gå oppom Tseria, men heller gå  gjennom de tre små fjellandsbyene som ligger like nedenfor. Så vi gikk veien til Katafigio, herfra til Zacharias er det iflg kartet en snarvei (sti), men den fant vi ikke, så da gikk vi veien dit og videre til Ghiatreika. Når det gjelder de to sistnevnte byene, er det vanskelig å se hvor den ene slutter og den andre begynner.

Øverst i Ghiatreika står det et grønt vandreskilt som viser til stien ned i ravina, her hadde vi en lang rast.

wilnil

03. Nov 15, 20:31:14 #58 Last Edit: 03. Nov 15, 20:34:59 by wilnil
Stien er ikke så bratt i begynnelsen, men etter hvert blir det brattere og mange svinger. Og fantastisk utsikt!

Jeg har siden jeg begynte å gå turer her, vært imponert over de som har konstruert disse stiene, eller kalderimiene som de vel egentlig heter. Det er fantastisk dyktige ingeniører og flinke steinarbeidere som har arbeidet her. De må ha hugget og flyttet på tonnevis med stein!!

Selv om denne stien ligger i et dramatisk fjellandskap, med nesten loddrette fjellsider, er den så fint anlagt at man føler seg trygg og merker nesten ikke høyden i det hele tatt.

Før man kommer ned i ravina, er stien litt utrast så det blir litt småklyving, men ikke noe problem.
Det er litt småklyving over noen store steiner i ravina, men det er bra merket hvor det er best å krysse over.

På andre siden er det lett grus og betongvei med fin utsikt opp til Chora.

På taket i Chora blir det koselig gjensyn med vertskapet og  lett lunch med brød og vertinnens gode salat, og selvsagt noe iskaldt å drikke.

Hjemover tok vi en snarvei ned til bilveien som vi så fulgte til Nikovo og derfra stien til Petrovouni.

Så ble det den vanlige stoppen på benken utenfor No 1 før vi gikk ned til veien til Kardamili. Rett etter krysset til Vardia, går det en snarvei inn til høyre, gjennom en liten olivenlund, ned en liten skråning og så er vi plutselig på torget og hjemme.

:)   :)   :)

kaka

Du verden, for en tur!! Jeg er imponert! Har ikke fått med meg alle disse småbyene på andre siden av ravinen.
Fint å se såpass tydelig bilde av stien opp til Tseria. (ser ikke så skremmende bratt ut, som jeg har trodd)
Området er vakkert, ja, det er sikkert.

Det virker som vertinnen på hotellet er på beina igjen. Det er hyggelig (mener jeg hørte hun skadet seg tidligere i høst)

Fortsatt god november til dere. :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...