Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor på Kykladene finner man dette?

Started by Vedvards, 17. Jan 14, 10:35:17

Previous topic - Next topic

Vedvards

Reiseglad familie på jomfrutur til Hellas, trenger veiledning.

Kykladene står for tur i sommer og vi lurer på hvilke steder som kan tilfredstille disse kravene?


Vi ønsker meg å bade i krystallklart vann! Hvor gjør vi det?

Alle er glad i å bade, men ikke å ligge rolig på stranden. Vi går gjerne langs stranden, setter oss ned og ta noe mat/drikke og rusler rolig videre.

Vi ønsker selvfølgelig også å "gå inn i bildene" som vi har fått presentert fra Hellas i årtider. Bilder av rolige fiskelandsbyer, uterestauranter, lokalt rolig byliv, hvite hus med fargerike detaljer, fastboende med et liv i "slowmotion". Kanskje bivåne et lokalt bryllup eller annen festivitas.
Vi føler også et ansvar for å ta del i kveldslivet, slik at dette ikke opphører.
Er dårlig på natteliv.
Gamlebyer har også noe roisk over seg og vi begir oss gjerne inn der....

Har ikke noe ønske om å leie bil.

Historiske steder, katedraler og museer står ikke på lista på denne førstereis turen. Ser selvfølgelig ikke bort fra at vi stikker innom om det ligger der - men, det er ikke dette som er målet på denne turen. Vil heller ikke bruke tiden på noen fjelltopp for å se utover. (I år vil vi kun stå stille og se opp mot fjelltoppen ;D)


Mvh
Vidar

Solgry

Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Kremt! Kykladene har så mye mer å by på enn Naxos (så håper jeg dere inhuga Naxosfans bærer over med meg)  ;) 
Det første som slår meg, i forhold til ønskelista deres, er Sifnos. Typisk kykladisk, lettvindt og kjapt å komme seg rundt på med buss eller taxi, så her trengs ikke leiebil. Øya har en gamlebydel i "hovedstaden" Apollonia, og samt den spesielle byen Kastro som ligger på en klippe ved kysten. Mange koselige små fiskerlandsbyer som f.eks Vathi (der jeg bodde) og Faros. Der finner man definitivt roen, mens dere skuer oppover mot fjellsidene  ;) Mange fine strender å velg mellom. Havnebyen Kamares er vel den livligste byen på kveldstid, uten at den heller er plaget av for mye turister; les turistifisert.... Hyggelige og gjestfrie mennesker over alt, og veldig god mat. Vet ikke når dere drar, men den årlige matfestivalen finner sted i Artemonas i begynnelsen av september hvert år. Det var spesiell begivenhet å få med seg  ;D

Etter å ha farta ganske mye rundt i Kykladene, er det den øya jeg faller ned på som den mest ideelle, mht deres kriterier og som har alt det typisk klykadiske dere ønsker dere. Bortsett fra det, har jo hver øy sin sjarm, det kommer an på smaken rett og slett. Men selv har jeg funnet masse inspirasjon, glede og ideer for øyvalg ut fra omtale og bilder her inne på forumet  :-*
Selv har jeg "fastnet" litt på Antiparos på mine juniturer, mye pga at der føler jeg meg ekstra trygg som alenereisende, men etter hvert også fordi jeg har fått mange venner blant både fastboende og de som reiser tilbake dit år etter år. Anbefaler gjerne øya til andre, men vet ikke om den er for rolig/ for lite som skjer der, for dere?

I år har jeg planlagt å suplere med lille, rolige Sikinos og Folegandros, der jeg skal bo oppe i Chora. Det blir to nye spennende, kykladiske øyer for min del  8)
Får bare ønske dere lykke til med planlegginga, kos dere med alle reiseskildringer, bilder og info her på forumet og kjenn på magefølelsen, så blir det nok bra  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

PS. Nå ser jeg at du har skrevet mer utfyllende om reisen/ønsker i en annen tråd her (går litt i surr for meg innimellom) Og at dere har med dere to 16 åringer og har 14 dagers ferie også. Kanskje Paros passer bedre da, for hele familien? Den øya har også alt dere etterspør, og da er det bare en liten svipptur over til Antiparos  ;D Enten som en dagstur, men man finner ikke Antiparos' ekte sjel før etter en (helst mange fler) overnattinger  ;D
Nå har jeg ikke sjekka ferjerutene, men det bør jo la seg gjøre å ta ei ferje/katamaran til Sifnos for å senke skuldrene noen dager først, og deretter dra til Paros. Eller omvendt kanskje, det kommer helt an på rutene og flyavganger.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Jeg vil faktisk påstå at alle øyene har alt dette, i større eller mindre grad og på hver sin måte. Dra av gårde og se hva dere finner, er mitt råd. Veien blir til mens du går    :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Se på alle fergestoppene på www.gtp.gr eller på www.openseas.gr på en fergeavgang dere velger fra for eksempel Rafina eller Piraeus. Les dere litt opp om stedene som er underveis med fergen, og så sy sammen en passe variert liten øyhopping som passer både for dere og ungdommene på 16 år. Det bør vel ikke bli altfor rolig/kjedelig for dem på 16 heller?
For både dere og de unge så tror jeg nok at Paros/Antiparos og Naxos har nok å tilby til dere alle i 14 dager, og hvorfor ikke plusse på med en båttur ut til Amorgos i noen dager, for en vandring på ok stier langs fjellryggen der oppe?
Milos har det blitt massevis av tråder av her i det siste...

Mulighetene er så mange!
Glika i zoi

Gyda

Paros er et fantastisk sted, naxos er også vært et besøk

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...