Logg inn med Facebook eller Google!

Tanken er fri... et mini-rabloratorium

Started by Anders, 13. Oct 12, 21:45:19

Previous topic - Next topic

Anders

Kan en tanke beskyldes for noe? Et litt absurd spørsmål"¦ og et spørsmål jeg aldri hadde stilt meg selv inntil i går. Tanker er jo bare tanker, ikke sant? Aldri noe fysisk som man kan gripe fatt i og arrestere og si fy-fy til og straffe og sånn"¦ tanken er fri, sa den store dikter.

En eller annen gang for sånn ca 60-70 år siden var det noen som tenkte en tanke. En tanke som i dag har blitt til noe håndgripelig som man kan både angripe og arrestere. En tanke som man på et litt selvgodt vis kan tillate seg å flire hånlig av. En tanke som man på litt verdensfjernt og historieløst vis kan trekke på skuldrene av"¦ kimse av"¦ tillate seg å bruke store og nedlatende ord om"¦

Fred ER det beste. Skulle noen være uenig med meg i den påstanden vil jeg anbefale vedkommende å "sette seg en kugle for panden". Eller ta seg en tur rundt i Europa og oppsøke diverse minnesmerker og snakke med mennesker som har opplevd ufred"¦ fred er så utrolig mye bedre enn ufred at det nesten er en fornærmelse og en indikasjon på sviktende intellekt å påstå noe annet.

I går gjorde Norge seg til latter. Blir det sagt. Av diverse historieløse og verdensfjerne mennesker. Akkurat det siste er min personlige mening"¦ og den står jeg ved og er villig til å forsvare langt ut i de små timer. "Jagland har gjort Fredsprisen til en vits!" blir det sagt"¦ av mennesker som aldri har opplevd ufred og som heller aldri har tenkt tanken på en hverdag full av ufred.

For hva har vel den der 60-70 år gamle tanken ikke brakt med seg? Jo"¦ den har gitt oss den lengste perioden med fred i Europa noensinne"¦ vi som lever i dag er privilegerte helt hinsides sammenlignet med noen som har gått før oss"¦ vi har fred og ingen tanker om ufred og vi tenker stort sett på hva slags snadder vi skal kose oss med til kvelds eller hvilket eksotisk sted vi skal besøke neste år"¦ 

Og alt på grunn av den uangripelige tanke. Tanken om fred"¦ hvordan oppnå fred"¦ hvordan gjøre ufreden så lite attraktiv at folk faktisk ikke vil ha den. DET"¦ har den tanken oppnådd. Derfor fortjener den å bli husket og hedret.

Riitta

Kloka tankar, som vanligt Anders!

Riitta

Anders

Noen... mange!... fnyser av tildelingen, uten å se den for det den er. Tanken om et så sammenbundet Europa at slåssing bare ville medføre tap for alle parter er jo egentlig genial. Og til de som snakker om situasjonen i Hellas idag og peker på EU som den store skurken... for drøyt fjorten dager siden ruslet jeg rundt i Athen og mitt reisefølge påstod at hun kjente restene etter tåregassen fra dagen før og vi sjekket nyheter på internet og oppdaget at noe hadde skjedd... mens piken på "ice-grill'en" like oppi gaten bare fnyste forarget og fortalte at det hele skyldtes en avlyst rocke-konsert og en tapt fotballkamp...

bengalow

Joja, plantera tanken hos araberna, medan du är på väg, Anders...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

Very well said indeed! ;D

Jeg gremmes når jeg hører en del av de argumentene som hardnakkete EU-motstandere benytter, og som viser at de ikke har lært (lest?) mye om Europas historie gjennom de siste hundre årene!

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...