Logg inn med Facebook eller Google!

Blue Star Naxos

Started by Svein~B, 11. May 12, 11:09:48

Previous topic - Next topic

Svein~B

Jeg sa i en annen tråd at jeg ikke kom til å starte en egen tråd om Blue Star Naxos, men jeg har ombestemt meg og gjør nettopp det. Jeg har ikke så veldig mange bilder, men dette blir en informasjonstråd.

Søsterskipene Blue Star Naxos og Blue Star Paros har pleid å bytte på å trafikkere ruter fra Pireus til de østre og de sentrale Kykladene. Tidligere gikk den ene av dem, det varierte hvilken, på dagtid fra Pireus til Paros, Naxos og Santorini med retur om kvelden. Den andre gikk to forskjellige ruter mellom Pireus, Paros, Naxos og Amorgos. Enkelte netter gikk hun fra Paros via Donoussa og Egiali på Amorgos til Astypalea. Andre netter gikk hun via Heraklia, Schinoussa og Koufonissi til Katapola på Amorgos. Hun gikk samme rute tilbake om morgenen som hun hadde gått ut om natta.

Nå for tida er det Blue Star Paros som trafikkerer den sistnevnte ruta til de østre Kykladene og Astypalea. Den nye ferja Blue Star Delos har overtatt Santorini-ruta. Blue Star Naxos og Diagoras bytter på å gå fra Pireus via Kalymnos, Kos, Nissyros, Tilos og Rhodos til Kastellorizo i Dodekanesene.

På bildet har vi lagt av gårde fra Egiali på Amorgos mot Donoussa. Vi ser fra utsiktsdekket øverst og forrest, akterover langs promenadedekket. Jeg kan nevne at de hvite benkene vi ser, går det fint an å sove på. Det erfarte jeg på en annen tur med denne ferja.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Og jeg har misunt folk so har gjort det - sovet
Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Quote from: Kristian on 11. May 12, 15:48:14
Og jeg har misunt folk so har gjort det - sovet


Hvis du trenger mer komfort for å få sove, fins det lugarer også og det fins liggestoler innendørs. Ellers er det også mulig å finne seg en sofa å sove i hvis du er "først til mølla". Jeg har vel sagt et par ganger i andre tråder at hvis jeg skal reise over natta med ei ferje, så tar jeg lugar, men hvis jeg kommer på eller skal av underveis i løpet av natta, synes jeg ikke det er verdt å bruke penger på lugar.

Slik ser det ut rett før ferja klapper til kai på Donoussa. Ilandstigning skjer alltid gjennom den store kjøreporten. I Pireus og på de litt større øyene er det ei egen gangbro for ombordstigning. På de mindre øyene, som Donoussa, skjer også ombordstigning over den store lemmen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Quote from: Svein~B on 12. May 12, 14:27:37
Quote from: Kristian on 11. May 12, 15:48:14
Og jeg har misunt folk so har gjort det - sovet


Hvis du trenger mer komfort for å få sove, fins det lugarer også og det fins liggestoler innendørs. Ellers er det også mulig å finne seg en sofa å sove i hvis du er "først til mølla". Jeg har vel sagt et par ganger i andre tråder at hvis jeg skal reise over natta med ei ferje, så tar jeg lugar, men hvis jeg kommer på eller skal av underveis i løpet av natta, synes jeg ikke det er verdt å bruke penger på lugar.

Slik ser det ut rett før ferja klapper til kai på Donoussa. Ilandstigning skjer alltid gjennom den store kjøreporten. I Pireus og på de litt større øyene er det ei egen gangbro for ombordstigning. På de mindre øyene, som Donoussa, skjer også ombordstigning over den store lemmen.


En flystol på BS koster vel 7 euro om jeg ikke husker feil. Det var behagelig den gangen morgenferga fra Paros gikk kl. 2300. Problemet var alle dem som ikke hadde betalt for liggestolen. Aldri har jeg opplevd en buss så full 4-5 om morgenen, som bussen fra Pireus til flyplassen.

Når det gjelder landgangene så er det vel slik at de som har baggasjen på bildekket bruker bilporten, de som har lite baggasje eller har plassert den i baggasjerommet oppe i trappa bruker vel helst passasjerlandgangen.

Kristian/Planer er til for å utsettes

Svein~B

Quote from: Kristian on 12. May 12, 17:10:53
Når det gjelder landgangene så er det vel slik at de som har baggasjen på bildekket bruker bilporten, de som har lite baggasje eller har plassert den i baggasjerommet oppe i trappa bruker vel helst passasjerlandgangen.


Det kan nok være litt forskjellig. Mitt inntrykk er at i mindre havner senker de ikke en gang passasjerlandgangen. I større havner loser de alle fotgjengere inn passasjerlandgangen, men de som vil sette bagasjen sin på bildekket, kan gå til venstre med en gang de kommer inn, så er de rett ved bagasjerommene. Det kan sikkert være en del mellomvarianter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

De tre søstrene er bygget i Korea. Blue Star Ithaka var først, bygget i 2000. De andre to var ferdige i 2002.

Her er Blue Star Naxos på vei mot Koufonissi tidlig en morgen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

I motsetning til de fleste andre ferjene i øyriket, har ikke disse ferjene det som kalles dekksklasse. De billigste billettene er økonomiklasse. Det betyr at det er noen euro dyrere å reise med Blue Star enn med andre konvensjonelle ferjer på samme strekning.

Her står vi på kaien på Koufonissi og ferja gjør en stor sving før hun legger til.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: Kristian on 12. May 12, 17:10:53
En flystol på BS koster vel 7 euro om jeg ikke husker feil.


Så vidt jeg kan se, koster en flystol 5 euro. For eksempel mellom Pireus og Astypalea koster en enkel økonomiklassebillett 35 euro. Med reservert flystol koster den 40 euro. En plass i en lugar med fire køyer koster 66,50 ifølge rederiets hjemmeside.

http://www.bluestarferries.com

Her er ferja på vei inn til Schinoussa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

I tillegg til salonger og lugarer innendørs, er det også rikelig med uteplass. En av grunnene til at jeg foretrekker konvensjonelle ferjer framfor hurtiggående ferjer er at jeg helst vil oppholde meg utendørs under fart. Det får man vanligvis ikke lov til på de hurtiggående. Det er et helt åpent promenadedekk på hver side som jeg allerede har vist bilde av. Det er også et utsiktsdekk øverst som jeg har vist bilde av i en annen tråd. Når ferja anløper et sted, er det som regel på akterdekket det er best utsikt.

Her er vi på vei inn til Heraklia.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

På akterdekket, det vil si bakerst på samme nivå som promenadedekket er det rikelig med bord og stoler. Her er det også en bar der du kan få kjøpt varme og kalde drikker samt snacks. Det er også en tilsvarende bar innendørs på dekket under. Der fins det også en burgerbar.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Akterdekket er utendørs i den forstand at det er åpent på alle sider, men det er tak over hele dekket. Så det er alltid skygge der og forholdsvis luftig. Det samme gjelder utsiktsdekket øverst. Ferja har ikke noe soldekk. Det er bare på promenadedekket på hver side det går an å sole seg.

Her måtte vi ta en ekstra sving forbi havna på Naxos fordi Rodanthi som vi ser i bildet akkurat var på vei ut. Vi måtte vente til hun hadde passert før vi fikk gå inn i havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Dette er jo skikkelige Blue Star-lengtebilder, Svein  ;D Det kjennes litt merkelig å ikke skulle gå ombord i en eneste BS i sommer  ??? Istedet blir det Aqua Jewel og Speedrunner 4 på min rute. De kommer jo fort fram, men man kan ikke være på dekk under overfarten, og DET er jo sjarmen med slike ferjer som BS. Var nesten litt vemodig å se de dekksbildene....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...