Logg inn med Facebook eller Google!

Blue Star / Olympic til feks Naxos

Started by Mr.Mythos, 19. Apr 12, 07:57:29

Previous topic - Next topic

Mr.Mythos

19. Apr 12, 07:57:29 Last Edit: 19. Apr 12, 08:26:57 by Mr.Mythos
Hei. Som lovet er en liten oppdatering med transport til feks Naxos siden jeg er nettopp kommet hjem:

I år er det veldig tungvint å komme seg til Naxos samme dag som utreise fra Naxos hvis ikke en er litt oppmerksom. Olympic går kun tidlig på morgenen + kl 14oo fra Athen. Det betyr ar feks en god del som lander i Athen kl 13.05 IKKE klarer å nå dette flyet. Dermed står valget veldig ofte på BS. Blue Star har da bestemt seg for å redusere kraftig på farten mht drivstoff forbruket samtidig som BS skal innom Syros på vei til Naxos. Da jeg var nettopp på Naxos var jeg IKKE i Naxos havn før ca 01oo på natta som er fryktelig mange timer å "bure" på BS. Billettene hadde også økt littegrann.
Alternativet er å ta High Speed, men da må en nok være tidlig ute med å sikre seg disse siden sikkert mange av dere ikke er så sugne på å sitte nærmere 8 fra Piraeus til Naxos, samtidig som en kanskje ikke rekker Olympic.
High Speed går da kl 16.45 og er på Naxos før 21oo. Disse billettene igjen var redusert i prisen da jeg kjøpte dem og da kostet de 45€ pr stk. Vær tidlig ute med å booke dem er min anbefaling.
GTP sine sider er ikke oppdatert...og henviser enda at ferja er på Naxos 22.45. Dette pga de ikke har tatt med den skal innom Syros.
Paleologos sine sider er bedre å forholde seg til, men heller ikke helt riktig.
Hellenic Seaways er riktig iht min informasjon fra Naxos.

Flyet fra Naxos til Athen har også merkelige tider. Samtlige dager går flyter på morgenen til Athen, BORTSETT fra Fredag. Dette er også helt ufattelig at de gjør sier mannskapet på Naxos airport og fatter ikke at det er mulig.
Det er mye som skjer nå iht til båttider og fly....så til de som er litt i tvil hva jeg mener ev har andre informasjon som kan være til deres alle hjelp....må dere bare fyre løs.

Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

ouzolina

Jeg lander med din omtalte SAS-forbindelse 13:05. Du siger, at man ikke kan nå flyet til Naxos kl. 14:00 - heller ikke hvis man kun har håndbagage? Uf, det vil jeg være meget ked af, da det jo sparer meget tid, og man ankommer til Naxos i menneskelig tid.

Hilsen
Mette
Skopelit på deltid

Greece-Traveller

ouzolina,

Du må huske på at å lande ikke betyr at du er umiddelbart klar til å skifte fly. Du skal busses til terminalen, gå et langt stykke før du når ankomsthallen for bagasje, gjennom toll og så opp en etasje og sjekke inn for videre transport. Sikkerhetsjekk følger før du igjen kan gå til utgangen for ny flight.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Mr.Mythos

Quote from: Greece-Traveller on 19. Apr 12, 10:24:41
ouzolina,

Du må huske på at å lande ikke betyr at du er umiddelbart klar til å skifte fly. Du skal busses til terminalen, gå et langt stykke før du når ankomsthallen for bagasje, gjennom toll og så opp en etasje og sjekke inn for videre transport. Sikkerhetsjekk følger før du igjen kan gå til utgangen for ny flight.


Helt riktig GT.

Hurtigferjene startet i uke 14 til Naxos......vil du rasketst til Naxos må du skaffe deg billetter fra Hellenic Seaways asap,som går 1645 eller ta en overnatting i Athen for så å ta flyet dagen etter på morgenen. Flyet du tenker på å ta kl 14oo....kan du glemme. No chance å rekke det.
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

ouzolina

Der røg den drøm, men en trøst er, at der går en hurtigfærge... Den satser jeg på  8)
Skopelit på deltid

Mr.Mythos

Hei igjen.

Da bør du liksågodt booke NÅ: http://www.hellenicseaways.gr/index.asp?a_id=219  så kan du selv velge om du vil hente dem i luka i Piraeus når du kommer dit.
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

ouzolina

Mr. Mythos, Highspeed ser ud til kun at gå om fredagen i henhold til gtp og openseas og på Hellenic Seaways hjemmeside, også sidst i maj, hvor jeg skal rejse. Ved du om der kunne dukker flere både op i planen?
Skopelit på deltid

Kristian

Quote from: ouzolina on 19. Apr 12, 20:08:06
Mr. Mythos, Highspeed ser ud til kun at gå om fredagen i henhold til gtp og openseas og på Hellenic Seaways hjemmeside, også sidst i maj, hvor jeg skal rejse. Ved du om der kunne dukker flere både op i planen?


Det ser ut til å stemme ifølge disse sidene, men HS 4 har vært ute i dag, og nå etter påske virker det som om hun har et noe uforutsigbart skjema.

Sjekk her: http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100

Søk på High Speed 4 så får du opp siste døgns bevegelser.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Mr.Mythos

Hei igjen.
Enda en liten oppdatering: Da jeg var på Naxos i Mars/April og fikk vite alt dette sikret jeg meg liksågodt hurtigferje billetten fra Hellenic Seaways som da stod oppført 1645 fra Piraeus. Denne billetten fikk jeg da billigere siden det var "early booking" og var DA bekreftet som OK.
For 1 uke siden ble jeg oppringt og beskjeden jeg da fikk var jo nedslående......."alle rutetidene med Highspeed etter kl 12oo er kansellert til begynnelsen av Juli".
Er det mulig..........baro rot og atter rot, så da måtte jeg liksågodt booke ny på Blue Star og sitte minst 7 timer på båten. Så til alle som har allerede kjøpt Highspeed billett i Juni etter kl 12oo bør sjekke ekstra nøye og meget muligens å ombooke til Blue star. Ellers risikerer en å stå som et spørsmålstegn i Piraeus. Her er linken til tidene fra Hellenic seaway:

http://www.hellenicseaways.gr/media/drom2012/1506_3006kykltax_en.pdf
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

Ole

Takk for info. Mr. Mythos! Dette var meget dårlig nytt! Båten vi hadde tenkt å ta fra Pireus til Paros, er plutselig borte!  :bang: :-: Å ta snegleferge så langt med barn er neppe noe alternativ for oss. Da blir det heller en overnatting i Rafina og morgenbåten (hurtigbåt) derfra til Paros. Ikke det verste som kan skje, men elendig av Hellenic Seaways å ta bort båter på denne måten. Forstår at det er økonomiske grunner til dette (for det er det vel?), men det skaper problemer for tusenvis av turister, noe ikke Hellas er tjent med!  :bang:

Mr.Mythos

14. May 12, 09:50:56 #10 Last Edit: 14. May 12, 09:57:52 by Mr.Mythos
Ja Ole....og alle andre: Det viser seg at det kan jo se ut som det blir mer og mer trasig å komme seg ut til Kykladene på ei normaltid med barn når en lander rett etter lunch i Athen :-\ :bang:. Beste er som du nevner å ta ei overnatting enten i Piraeus eller Rafina og ta enten første fly eller hurtigferje ut. En taper jo dager på dette styret og får jo satse på det ordner seg iløpet av et år eller 2......får jeg mer info så legger jeg dette ut til dere alle ASAP.

Bernt Andre
Το όμορφο νησί μου, τη Νάξο

Kristian

Quote from: Ole on 14. May 12, 08:27:32
Takk for info. Mr. Mythos! Dette var meget dårlig nytt! Båten vi hadde tenkt å ta fra Pireus til Paros, er plutselig borte!  :bang: :-: Å ta snegleferge så langt med barn er neppe noe alternativ for oss. Da blir det heller en overnatting i Rafina og morgenbåten (hurtigbåt) derfra til Paros. Ikke det verste som kan skje, men elendig av Hellenic Seaways å ta bort båter på denne måten. Forstår at det er økonomiske grunner til dette (for det er det vel?), men det skaper problemer for tusenvis av turister, noe ikke Hellas er tjent med!  :bang:


Sjekket for sikkerhets skyld Highspeeden søndag 2. september da vi arriverer. På denne tiden går den lørdag og søndag på eftermiddagen (1645 foreløpig rute)

Har lagt merke til at den ikke går regulært pt, de par siste weekendene har den gått ut fredag, har ligget på Santorini, for så å gå inn til Pireus søndag kveld. :o
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...