Logg inn med Facebook eller Google!

Fra Athen til Sporaden.. øyhopping.

Started by vain, 29. Jul 11, 20:04:54

Previous topic - Next topic

vain

Hei.
    Jeg og min samboer skal reise til Hellas i slutten av August og har ett bestemt mål, Sporadene(alanissos).

    Er det noen her som har erfaring med å ta seg fra Athen til sporadene med båt? Vi skal bruke 14 dager på denne turen før vi ender opp i Athen igjen og vil gjerne oppleve mest mulig.

    Vi ser for oss å ta båt fra Athen til sporadene med flere stopp på de forskjellige øyene på veien.

    Hadde derfor satt veldig stor pris på om noen her kunne kommet med litt generell informasjon på denne ferden

    vi reiser 25/8 så jeg antar det er utenfor høysessong som kanskje har en betydning for reisen?

Anders

Nå er det helt sikkert andre på forumet som kan svare deg bedre enn jeg kan, men BÅT fra Athen til Sporadene? Da tror jeg dere må til Agios Konstantinos eller Volos eller noe sånt. Sporadene er liksom ikke den helt store \"øyhoppe-til-\"gruppen, tror jeg (bortsett fra seg imellom da).

Svein~B

Det stemmer som Anders sier, at Sporadene ikke egner seg for øyhopping annet enn innenfor øygruppa og det stemmer at dere må til Volos eller Agios Konstantinos med buss før dere kan ta båt til Alonissos eller andre øyer i Sporadene. Innen øygruppa er det veldig gode forbindelser, så sånn sett egner gruppa seg bra for øyhopping, men det er kanskje lurere å fly til Skiathos enn til Athen. I tillegg til de tre øyene er også Pelion-halvøya på fastlandet ved Volos vel verdt et besøk.

Det tar 2,5 timer med buss fra Athen til Agios Konstantinos, 4,5 til Volos. Bussene går fra Terminal B. Fra flyplassen tar dere buss X93 til bussterminalen. Merk at de to terminalene ligger et stykke unna hverandre, men samme buss går til begge fra flyplassen.

Det går også noen direktebusser som korresponderer med ferjene i Agios Konstantios. Disse bussene bruker snaut to timer, men forutsetter at du kjøper både buss- og båtbilletter av Alkyon Travel i Athen. Disse bussene går ikke fra bussterminalen, men fra et sted i nærheten av reisebyrået.

Jeg vil anbefale at dere drar til den mest fjernt- og avsidesliggende øya først og det er Alonissos. Deretter loffer dere mot fastlandet igjen. Det gir mer fleksiblilitet og større sikkerhet for at dere rekker returen.

http://www.alkyontravel.gr/?LANG=EN
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

...slikt avisene kaller \"pålitelige kilder\"... :-)

telma

Da vi besøkte Sporadene for noen år tilbake inkluderte vi Evia. (den gang hydrofoil fra Skiatos)

kari

I 2007 var vi på øyhopping i sporadene og måtte komme oss fra athen og ut til øyene. Du har jo allerede fått mange svar, og dere må komme dere enten til agios konstantinos eller volos. Vi dro fra agios konstantinos. Vår tur fra flyplassen til agios propkopis var litt spesiell.

Dersom du er interessert i å lese mer fra vår tur, så kan du gå inn på dette reisebrevet som ligger på siden her: http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2220

Ønsker dere en flott tur. Gled dere til alonissos, det er en flott øy.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

vain

Hei hei og takk for fine svar, :)
men jeg har et spørsmål til, slik vi har sett det for oss så er det å \"loffe\" fra athen via en del øyer og ende opp i sporadene (alanissos er målet ja :) for så å ta en tur evt via fastlandet tilabke til athen. er det mulig? har lest om at folk tar båd fra athen til naxos bla. er det da mulig å komme seg videre derfra til sporadene?

vain


Tjorven

Quote from: \"vain\"Hei hei og takk for fine svar, :)
men jeg har et spørsmål til, slik vi har sett det for oss så er det å \"loffe\" fra athen via en del øyer og ende opp i sporadene (alanissos er målet ja :) for så å ta en tur evt via fastlandet tilabke til athen. er det mulig? har lest om at folk tar båd fra athen til naxos bla. er det da mulig å komme seg videre derfra til sporadene?

Hei vain. Nå er jeg litt usikker på hvordan du har tenkt her, men som jeg forstår er Sporadene, og Alonissos, hovedmålet. Men først vil dere dra til Naxos med båt fra Athen, så fra Naxos til flere øyer i Sporadene, samt fastlandet og tilbake til Athen igjen?
Det er sikkert mulig, men Naxos ligger jo i helt motsatt retning av Sporadene, så dette vil bli en skikkelig \"omvei\" og vil ta sin tid. Jeg skjønner ikke hvordan dere skal få tid til alt dette på bare 14 dager, så jeg vil anbefale at dere holder dere til ei øygruppe, og heller utforske Kykladene en annen gang  ;)

Nå er det mulig jeg tar feil her, men for meg virker alt dette som et stressløp med alle de lange avstandene.
There are no strangers, only friends we haven't met.

vain

tjorven: aj du har mer eller mindre forstått det, :) det var godt noen sa det, for jeg aner nemlig ikke noe om avstander og hva man får tid til etc.. jeg så for meg å kanskje ta en øy annenhver dag eller no jeg... men det er kanskje ikke mulig? og sporadene er kanskje ikke så små øyer som alle sier at det blir kjedelig på 14 dager?

vi skal jo slappe av og ikke stresse selvfølgelig :)  er jo ferie! så det er kanskje jeg som tar meg litt vann over hodet?

Svein~B

Dere kan ta buss fra flyplassen til Rafina, derfra ferje til Marmari på sørsida av Evia. Fra nordsida av Evia går det ferje til Alonissos. Derfra drar dere via Skopelos og/eller Skiathos tilbake til fastlandet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

vain

herved plottet inn i googel maps :) kom gjerne med fler alternativer.. mindre øyer kanskje?

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...