Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke pa Karpathos

Started by Mikke, 03. May 11, 13:54:46

Previous topic - Next topic

Mikke

Hej Alle!!\\Tyvaerr har eg ikkje varit i naerheten av en dator, forraen idag, da computern pa Zephyros blev installerad.Det aer full fart haer och jag har jobbat ganska mycket och vaedret har dessutom varit vaeldigt daligt. Hursomhelst, sa kom jag till Rhodos via Stockholm den 17 april och daer bodde jag pa Mango, fast forsta natten fick jag bo pa vandrarhemmet, daer jag ocksa bott manga ganger....Hade med en gitarr till Dimitri och Amalia,dom som driver Mango.Sen tog jag faerjan Prevelis den 19 april och landade vid tiotiden.Da gick jag till Moraiou for daer satt Chroni och Andreas och vaentade.Sen fick jag skjuts till Garden Villa, daer jag naturligtvis fick bo i lilla huset,rum nr 8.
Dagen efter blev det inte mycket gjort, det regnade och var trist vaeder, men dan daerpa borjade jag jobba lite pa Zephyros, och det har jag i princip gjort sen dess.Imorron kommer de forsta gaesterna och som vanligt aer det lite kaos haer just nu, men i princip aer allt klart.Andreas och jag satte upp tva stora speglar och igaer kom det 20 saengar, madrasser, etc och allt skulle baeras upp pa rummen.....det tog ca 4 timmar och efter det var man svettig....
Vaedret fortsatte vara ganska daligt, sa det blev inget motorcykelakande, utan man jobbade, at och tittade pa grekisk teve....
De tva senaste dagarna har varit fina och igar malade jag nagra timmar pa Pelagos, dit jag ska och fortsaetta mala efter detta inlaegg. Pelagos oppnar nu pa lordag, men det missar jag for jag tar baten till Rhodos pa torsdag och flyger sen direkt hem till Karlstad  med Fritidsresor for 498SEK.Det ska bli skoj, det aer forsta gangen jag landar hemmavid.....
Seaside oppnade i lordags och jag var daer och kaekade en macka idag.Det hade varit lite folk pa direkten, sa det blir nog bra naer turisterna kommer.....
Imorron ska jag forsoka vara helt ledig om det gar, och kanske sticker jag till Avlona, men har varit hos tandlaekaern, och kanske han ringer, sa det aer nog bast att halla sej runt Pigadia......
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

Men hei, Mikke! Det virker jo som du er på hjemreise nå? Og kan lande i Karlstad, ikke på Rygge eller Gôteborg eller der omkring...

Fint du hjelper til med vårpussen på Karpathos!
Og jeg tror også en tur til tannlegen i Hellas er mye billigere enn her i Norge i hvertfall. Jeg kjenner en fra Israel, som er på ferie om sommeren i Hellas, og som også snakker gresk, og han fikser porselenskroner, på tennene sine, når han er i Hellas.

Jeg synes å huske at Admirala hadde et innlegg om tannlege og priser her/kontra i Hellas på porselenskroner - kroner, altså for tennene.
Glika i zoi

Mikke

...paa ett ungefaer sa aer det ca 5 ggr billigare hos tannlaekarn i Hellas aen i Sverige.....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....det ringde paa en av mine mobiler.Jag har skaffat grekiskt nummer,d.v.s Whats Up, heter det och kan inforskaffas paa Germanos for ca 10 Euro.Kontantkort,alltsa....Hursomhelst, det var min tandlaekares sekreterare som ringde och sa att jag hade tid imorron,torsdag kl 09.30.Sa nu far jag packa ikvaell, for Chronis kommer och haemtar mej paa Garden Villa 11.30 och faerjan gar 12.20.......
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Niaas

Lykke til hos tannlegen, Mikke, og god tur hjem!
Håper været blir bedre og varmere snart. Nå er det kaldt her i nord også...
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Mikke

....nu paa Zephyros efter tannlekern.Raskt og hurtig fixa han tva store hull....
Har lite painkiller kvar, og det aer lite vansklig att snuse da..... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Fick sms nyss! Båten har lämnat Pigadia hamn mot Rhodos i tid :icon_smile: Ingen större blåst ute vid havet så det blir säkert en behaglig resa!

Riitta

Mikke

Hej hopp fra Rhodos!!
Som Riitta skrev sa messade jag henne nagra ganger fran baten och beraettade vad som (inte) haende.....baten gick (nastan) i tid fran Pigadia och som jag naemnde tidigare sa hann jag dessutom till dentisten, som borrade som aen galen baever och fick lagat ett stort hull paa nulltid. Chroni slet sej fri fran Pelagos och var bussig nog att skjutsa mej till boten.Pa Garden Villa var det stor aktivitet och det lyftes upp nya vattentankar pa taket som skulle kopplas till solpanelen.Pa Pelagos fejades det och tvaettades bord och stolar och pa Zephyros hade det kommit gaester till fem laegenheter, sa det var full gas overallt naer jag stack.....
Hursomhelst sa kom jag iland helskinnad och blev till och med haemtad,en lyx som jag inte aer bortskaemd med.... :diabloanifire:
Sa nu sitter jag med lagade taender och tunnare planbok pa www.mango.gr bland en massa maenniskor och skriver till er....Jag blir kvar haer till sondag, da mitt plan gar mitt pa dan direkt till Karlstad.Ytterligare en ny erfarenhet att fa landa pa hemmaplan.....
Nu ska jag knalla runt lite och morsa pa bekanta....
ajo,ajo sa laenge...
Mikke :violin:
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Fellman

Välkommen hem, här snöade det i veckan. Till Åland och sjösätta i helgen. 20 maj blir det kanalbåt i Skottland.

Sten-Anders

PS. Kolla min nya filmskådespelar karriär på Picasa
Livet är för kort att inte ha kul

Mikke

....oopsan Fellis....det later kyligt vaerre!!!
Enligt Riitta skare bli varmare nu i helgen,vi far hoppas pa det...
Sjosaetta, ligger inte din bat i det fina  bathuset hela vintern??
Kanalbat i Skottland, det later mysigt,ta me kaptensmyssa & sjokort....
Kalo Taxidi!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...nu har jag varit nere i stan och traeffat bekanta fran Karpathos, naemligen mamma Eva och hennes dotter Ellen.Vi kaekade litegrann och sprakade en hel del, for det var ju senast i oktober forra aret vi sags. Sen skiljdes vara vaegar och jag strosade laengs kajen och gluttade pa batar.Bl.a sag jag en bekant bat fran Karpathos, naemligen Xrisovoulantou, med reservation for stavningen.....sprakade lite med kaptenen och han beraettade att dom skulle ta baten till Karpathos naesta vecka.Sen knallade jag vidare och slog mej i slang en kille som kom av en turkisk gulet, och han bjod mej ombord.Killen som hette Riccardo och var italienare holl pa att gora baten iordning,sa det var intressant att fa kika lite runt baten.
Sen knallade jag hem till Mango, daer jag traeffade en dam fran Umea och flera skandinaver som passerar Mango.Vaedret aer nu toppen, varmt och soligt. Klockan 20.00 ska jag traeffa en kille i fiskrestaurangen bredvid, han aer 13 ar och har fatt fiolnoter av mej, sa vi ska spela tillsammans.
Nu upp ta taket och fa lite sol.....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Det låter fin fint Mikke.

Ha det vidare gött i afton, o en go hemresa i morgon :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...