Logg inn med Facebook eller Google!

Nå tennes tusen julelys...

Started by Anders, 07. Dec 09, 18:40:52

Previous topic - Next topic

Anders

Ja, er nå det så sikkert? Er det virkelig "julelys" som tennes?
Alle disse flagrende flaggstenger, rullende rekkverk og jålete julenisser som kravler oppover veggene"¦ er DET virkelig julelys?

Spørsmålet er betimelig, spør du meg. Nå er det jo ikke sikkert at du gjør det, men jeg har iallfall stilt meg dette spørsmålet de siste årene. For det har jo liksom "tatt litt av", ikke sant? Det har blitt veldig"¦  amerika, på en måte"¦ og hvor har det da blitt av budskapet som det synges om? Det om kjærlighet og fred, du vet?

Holder hele julen på å forsvinne i belysning? Slik nattehimmelen ikke lengre kan beskues fra Las Vegas? Jeg vet jo at noen mennesker mener at all denne julebelysningen er både fint og kult og "jævla stilig", men personlig har jeg snart lagt det for hat.

Jeg kaller det "visuell forsøpling". En forurensing av julestemningen. Jeg vil ikke ha disse blinkende, blafrende lysene over alt. De forstyrrer min wa"¦ min sjelefred og sinnsro. Spesielt her på mitt perifere bosted, hvor den totale stillhet og den ravnsvarte, stjernespekkede nattehimmel er mer regel enn unntak.

Hvorfor holder det ikke med en stjerne i vinduet lengre? (Jeg har to, en i hver stue, for symmetriens skyld"¦)
Hvorfor må noen absolutt ønske meg GOD JUL over fire kvadratmeter hver gang jeg passerer huset deres? Hva er det med takrenner og trappegelendre som absolutt må fremheves ved hjelp av blinking og farger? Og hvorfor skal noen på død og liv ha lysende istapper under takskjegget"¦ og det attpåtil her, på det vestligste vestland, hvor vi har Golf-strømmen i hagen, hvor istapper bare er et vagt minne fra barndommen, og minusgradene mer sjeldne enn jomfrufødsler (sistnevnte skal dog visstnok ha fått en oppblomstring, parallelt med diverse industriutbygginger og tilstrømming av fremmedlandske gjestearbeidere).

Jeg spørger kun, mitt kall er ei at svare.
Og om der hamrer eller hamres"¦ like fullt skal der jamres.

Men vær nå ærlig nå"¦ er det virkelig julelys? Hva slags lysstreif fra sky er det egentlig vi sender, til all verdens fattige hjerter? Hva er det egentlig som har skjedd med det nøysomme men dog så virkningsfulle julelys? Hvornår ble poenget med julelyset å tiltrekke mer oppmerksomhet til "opplyseren" enn lyset? For det virker unektelig som om det egentlig er det som er poenget?

Jeg gremmes"¦

XXXXXXXXX


Muligens gjør mitt digre, gamle tinnfat det også. Gremmer seg, altså. Skikkelig digert og skikkelig gammelt er det. Jeg kan av de innrissede initialer på baksiden lese at det iallfall var i min tippoldefars eie, antagelig har det minst noen generasjoner til på baken, og jeg burde kanskje gi det en mer meningsfylt tilværelse enn kun som en pyntegjenstand på en hylle. Kanskje la det fylle sin funksjon, liksom"¦

For tradisjonen tro skulle julenatten ikke være mørk. Men hvem gikk vel fra levende lys uten tilsyn? Det var jo galskap. Derfor det digre tinnfat med sirkelen i midten, hvor stearinet kunne brenne og i nødsfall også velte uten de katastrofale følger for hus og beboere.

Det er julelyset. Det enkle, som skulle holde mørket borte og gi rom for stemninger og refleksjoner. For noen betyr det DEN ene, han som gir livet lys og mening, for andre betyr det DET ene - at livet har lys og mening. Budskap gode nok, uansett hva man føler for. Og slike lys ser jeg gjerne tent tusenener av.

Men flagrende flaggstenger og rullende rekkverk? Hva får middelaldrende menn til å spjåke ut sine hus som en krysning mellom Liberace og Cowboy-Laila? Menn som ikke vet forskjell på Mascara og blank-ferniss, like fullt skal det sminkes og danderes og fluffes og puffes"¦ og hvorfor har de nyinnflyttede det mer travelt med å kle hekken med lysmatter enn de har det med å få opp gardiner? (nåja"¦ noen hver har vel sine små kinky sider :-)  )

Nei"¦ takke meg til tinnfatet. Jeg trives med det, selv om det stort sett blir med tanken om å ta det i bruk til sitt opprinnelige formål. Og jeg skal ikke bløffe på meg noen sånne miljø-hensyn heller"¦ jeg bruker strøm og diesel og har få slike betenkeligheter (andre enn de lommeboken legger på meg). Så egentlig er dette bare en utblåsning"¦ hvor ble det av julelyset? For vi ønsker vel alle at det skal bli jul på ny?

Riitta

Bra Anders. Här har du en som håller med dig :bom:
Jag har också svårt med detta överflöd av blinkande ljus överallt.
Lite belysning i något träd ute kan ju  vara fint, men inom rimliga gränser.
Förknippar julen med vanliga fina stearinljus, som ger lugn och ro i själen :bom:

Riitta

kaka

\"..Så egentlig er dette bare en utblåsning"¦ hvor ble det av julelyset? For vi ønsker vel alle at det skal bli jul på ny\" ...

Skrev Forumets filosof og livsvenn. (Dette kunne jo vært en julepreken, Anders!)

Visst ønsker vi jul på ny, og veldig gjerne mer i den retningne du så sjarmerende beskriver fra svunne tider, der tinnfatet sikkert ble satt frem med respekt og ærbødighet, og det gikk et sus gjennom rommet når det ène lyset ble tent.

Ja, for det var jo ikke din mening å blåse ut det ène julelyset med din utblåsning.
KariK

Anders

Nei... har hørt at ilden trenger luft for å leve... som vi mennesker gjør det.

kaka

Jeg ble så inspirert av innlegget ditt,Anders, at jeg endelig klarte å begynne å formulere min lille, årlige julehilsen. Har lyst å \"låne\" litt av dine vakre betraktninger rundt det ene lyset i tinnfatet.
Takk for tanker med mening!
KariK

Sjøløve

Er det sånn som dette du ikke liker, Anders ??



O du søte juletid    :santa:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Hellasfrelst

Ja, god til å formulere deg det er du. Jeg mistet nesten pusten underveis.
Men jeg er helt enig. Hvor ble nå julen av midt oppe i alt juggelet.
Jeg foretrekker også de enkle rene beroligende lysene
som lyser opp disse mørke dagene nå før jul og i selve julen.
:xmas:
i zoi ine tora - livet er nå

Tjorven

....\"så ingen krok blir mørk\"....  

Ja, noen (eller ganske mange etter hvert) har visst misforstått det å lyse opp, Anders. En herlig formulert utblåsning, er så hjertens enig.
 Men jeg tror nok vi må legge \"skylda\" på handelstanden først og fremst. De begynner jo med julemaset sitt såpass tidlig at man nesten er lei hele jula før vi har nådd desember!

Ikke bare oppfordrer de oss om å handle skjorta av oss, løp og kjøp, og kjøp masse jule-ditt og jule-datt, men de bruker jo en formue på å belyse forretningsbyggene sine også.

Jeg glemmer aldri det lille huset ved veien et sted i Stavanger, første gang jeg så det ved juletider. Det så nesten falleferdig ut, med avskalla maling og alskens rot ute i gården, men jeg skal si huset lyste opp!!
Over HELE den ene veggen var Amerika-dekoren på plass. Nissen med reinsdyr og slede, juletre med julepynt og stjerna i toppen, blenda nesten en stakkar der de blinka uregelmessig i alle farger. Hvilken kontrast!

Nei, her i gården kommer aldri slikt juggel på tale, hverken ute eller inne.
Jeg koser meg med mine tente stearinlys (uten dilldall på) og når julegavene skal pakkes inn setter jeg på cd\'n med Hans Rotmos \"Min jul\". Da kommer julestemninga sigende, og jeg får meg en god latter på kjøpet.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Pjokken

Jeg er helt enig med deg Anders, og her i huset lyser det hverken av neonlys eller reinsdyr på ytterveggen, en go gammeldags jul som har vært mer eller mindre den samme siden jeg trodde på nissen.

Det er altså slik jeg ønsker å feire julen, men skal jeg derfor forvente at alle har de samme tradisjonene ?
Skal ikke hver enkelt få feire julen som de selv ønsker det, skape seg sine egne tradisjoner, og om de nå ønsker å lyse opp hele ytterveggen sin, så er det faktisk slik de ønsker det !

Om huset i Stavanger som Tjorven nevnte, er litt nedslitt og forfallent, men at menneskene som bor der ønsker seg alle disse lysene på huset, så er det slik de ønsker seg julen. Hadde de ikke ønsket at disse lysene skulle vært der, så hadde de da ikke hengt de opp.
Kanskje er det akkurat det huset man koser seg mest med julen ?

Jeg tror vi skal vokte oss vell for å kritisere hvordan andre feirer julen, og ikke tro at det er akkurat hjemme hos oss selv at vi feirer  julen på den riktige måten.

Jeg ønsker alle en riktig god julestemning

brit

Anders! Jeg er bare såååå enig med deg!
Men jeg forstår Pjokken også...folk må få feire slik de vil, jeg holder jul slik som jeg vil!
Men når det er sagt så går det kaldt nedover ryggen på meg når vi kjører forbi et hus med nisse på veggen og blinkende lys \"overalt\" og jeg tenker som deg Anders hvor er det blitt av det som julen egentlig handler om??
Lys, varme, kjærlighet og fred på jord!

TAKK ANDERS!

Heidrun

Nå kan vi glede oss dere.
Kun 16 dager til 1 juledag. Da er denne juken over og alt av julepynt går ut av huset. Har desverre en eks som jeg diskuterer med angående jula. Hun mener jeg bør ha juletre på grunn av gutta våre. Jeg vil ikke engang ha et adventslys.
Er ikke det viktigste med jula faktisk å være sammen og ha det morro sammen. Og da vil jo gutta mine ha det bedre når de har en far som er blid, enn å ha en far som er driittlei hele jula bare jeg ser noe som minner om jul i mitt hjem
Yamas til livet og til

Katherina

:flower: Takk, Anders, for dine kloke og aktuelle tanker som du har latt bli til ord og deler med oss. Jeg er så absolutt enig med deg. Samtidig er det også en sannhet det Pjokken sier, men jeg tror at vi godt akn stoppe opp litt og spørre oss selvom hva vi holder på med. For vi er vel både den ene og andre med på denne julekarusellen på en eller annen måte.
Jeg koser meg i denne førjulstida, men strever også litt med ditt og datt. Det hører liksom med og jeg vil så gjerne at de som kommer og skal feire jul sammen med oss skal kunne kose seg både med mat, bakst og annet.  
:flower: Samtidig tenner jeg lys og slapper av, leser noe advent litteratur og reflekterer litt over det vi feirer i jula.
 :flower: La oss håpe at vi på forskjellige måter kan få spredd og gitt videre noe av fred, varme og kjærlighet, slik at det kan bli litt lysere for de rundt oss. Ekte lys og ikke alt dette kunstige og lysforurensende.
 :santa: Fortsatt god adventstid til dere alle! :love7:

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...