Logg inn med Facebook eller Google!

Av med Hellas brillene. Hva liker dere minst i Hellas

Started by Heidrun, 04. Aug 09, 08:01:42

Previous topic - Next topic

Heidrun

Nå tenker jeg ikke på Nordmenn og drikkingen deres men ting som er vanlig i Hellas.
Her er mine 3 ting
1) Ovefylte busser med illeluktende lokalbefolkning
2) Matvaretilbudet på supermarkedet. ( ofte veldig lite utvalg )
3) Denne her vil muligens skape debatt. Maten på restaurantene. Gresk mat er veldig oppskrytt og smakløst. Det hendte faktisk at jeg måtte be om saus til kjøttet fordi det var så tørt ( opplevde det på flere restauranter ) Fant etterhvert mine favoritter av Gresk mat. Men dette er på generell basis
Yamas til livet og til

brit

Quote from: \"Heidrun\"Nå tenker jeg ikke på Nordmenn og drikkingen deres men ting som er vanlig i Hellas.
Her er mine 3 ting
1) Ovefylte busser med illeluktende lokalbefolkning
2) Matvaretilbudet på supermarkedet. ( ofte veldig lite utvalg )
3) Denne her vil muligens skape debatt. Maten på restaurantene. Gresk mat er veldig oppskrytt og smakløst. Det hendte faktisk at jeg måtte be om saus til kjøttet fordi det var så tørt ( opplevde det på flere restauranter ) Fant etterhvert mine favoritter av Gresk mat. Men dette er på generell basis

Du verden Heidrun!
Har aldri sjenket de tingene en tanke og er kjempeuenig når det gjelder gresk mat. Jeg elsker den!
Det jeg liker minst er alle plastflaskene som turistene kaster fra seg!

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Nå tenker jeg ikke på Nordmenn og drikkingen deres men ting som er vanlig i Hellas.

Hva som er vanlig kommer vel helt an på hvor man er i Hellas, men her er mine kommentarer:

QuoteHer er mine 3 ting
1) Ovefylte busser med illeluktende lokalbefolkning

Har jeg aldri opplevd.

Quote2) Matvaretilbudet på supermarkedet. ( ofte veldig lite utvalg )

Minimarkeder har begrenset utvalg, men trenger jeg noe de ikke har, drar jeg på en større butikk. Vil jeg ha \"ubegrenset utvalg\", drar jeg til Eurospar.

Quote3) Denne her vil muligens skape debatt. Maten på restaurantene. Gresk mat er veldig oppskrytt og smakløst. Det hendte faktisk at jeg måtte be om saus til kjøttet fordi det var så tørt ( opplevde det på flere restauranter ) Fant etterhvert mine favoritter av Gresk mat. Men dette er på generell basis

Hvis du synes gresk mat er oppskrytt og smakløs, ferierer du på feil plass. :blackeye:  Saus til kjøttet... Jeg skviser over sitron og har aldri savnet saus, men for dem som ikke har begrensninger i dietten går det jo an å ha tsatsiki eller andre \"dipper\" ved siden av? - eller kjøpe gryteretter med saus. mmm.

Hva liker jeg minst...
1) Hunder som står i bånd som er så korte at de i ekstreme fall snaut kan stå oppreist.

2)Turister som omtaler eller behandler grekerne som utlendinger.

3) At jeg må reise hjem igjen. ;-)

Stort sett tar jeg Hellas på godt og vondt. Mye kan sikkert sies om mangt(politikk,  eldreomsorg, dyrevern, søppel...). Så lenge jeg ikke bor der, forsøker jeg å oppføre meg som gjest og som gjest har jeg fint lite å klage på :)


Heidrun

Jeg syntes også at Gresk mat var herlig helt til jeg endte opp med å reise flere ganger i året til Hellas. Da fikk jeg faktisk av meg disse hellasbrillene som gjorde at jeg fant ut hva jeg likte og ikke likt. Men bevares. det er masse god gresk mat enda, men Gresk mat er desverre oppskrytt av turister som har stjerner i blikket og ser på Hellas med forelskede øyne.
Jeg elsker Kebab, men synes at Pyrgos smaker vondt ( muligens feil utalt )
Yamas til livet og til

Mixelite

Hahaha, Heidrun. Tror du at folk sitter og spiser hva som helst og nyter det bare fordi det er gresk? Jeg tror vi alle spiser slikt vi liker, enten vi er her eller der.

Til informasjon: Jeg har fortsatt stjerner i blikket når jeg er i Hellas(eller på Chios mer korrekt) etter 19 år, heldigvis, men det betyr ikke at jeg går rundt og ser på alt med et lyserødt skjær og forherliger alt som er gresk.

Astri

Jeg må også si meg helt enig med Mixelite!

Jeg er i Hellas minst to turer i året og maten blir bare bedre og bedre synes jeg.
+ at jeg liker Gyros bedre enn Kebab :compress:

Katherina

:sunny: Godt svart, Mixelite.
Jeg hadde ikke dratt tilbake til Hellas gang på gang hvis ikke det var for at det tilfører meg positive erfaringer og opplevelser. At det er ting jeg reagerer på kan være så, men jeg er gjest og har det godt som gjest. Blant mye setter jeg stor pris på den greske gjestfriheten og vennligheten som jeg opplever når jeg reiser rundt.
 :cheese: Noe av det jeg ønsker med turene mine er å få en liten smak av den greske kulturen og levemåten og derfor er også en av drømmene mine å få anledning til å være i Hellas over lengre tid.  :drunken:
Jeg er ikke noe party menneske og derfor er det heller noe poeng for meg å oppsøke steder i Hellas som er preget av dette. Det er en av grunnen til at jeg har funnet meg så godt til rette i Kardamili på Peloponnes. Det går ikke så mange busser her, men en og annen buss går det og vi gleder oss hver gang til bussturen til Kalamata. Dette er langt fra overfylte busser, men praten går lystig og det er gøy og sitte å betrakte det som skjer både i og utenfor bussen. Samtidig som jeg prøver å få en liten \"samtale\" på mitt absolutt fattige gresk og mangelfulle engelsk.
Jeg husker enda med fryd en busstur der bussen ble fullere og fullere. Det var på Paros. Vi skulle til Pariakia for å ta i mot OL fakkelen. Det var skikkelig liv og stemnning. Vel lukta det sikkert ikke akkurat nydelig parfyme, men pytt. Men latteren og gleden var smittende og det var langt viktigere for meg.
Jeg synes maten er stort sett bra og enkelte måltider husker jeg tilbake til med stor glede. F.eks det kokte lammekjøttet med sitronsaus som jeg spiste den siste kvelden på Chios. Men jeg har også opplevd det motsatte. Mixed fish på Paros er godt over i historien som en mindre bra opplevelse, men en erfaring rikere. Jeg er glad i et godt måltid, men drar ikke til Hellas først og fremst for maten.
 :cheese: Matvaretilbudet er nok ikke av det beste på Super Markedene i Kardamili, men jeg har det sett mye bra råvarer forskjellige andre steder. Dette bekymrer meg heller ikke så mye når jeg er der nede i ett par uker, for jeg lager ikke mat på samme måten som hjemme. Skulle jeg bodd der over lengre tid hadde jege nok fått til den maten jeg ønsket.
 :cheese: Nå gleder jeg meg veldig til 2 uker på Lesvos og er spent på hva de dagene vil bringe av opplevelser og nye erfaringer. Jeg drar nedover med et åpent sinn. Jeg ser slett ikke alt med rosenrøde briller, men gidder heller ikke å bruke ferien til å søke det negative eller være kritisk.
 :cheers: Noe som er veldig positivt med Hellasturene våre er at vi har fått en helt ny interesse: Den greske kulturen, historien og språket. Spesielt mannen min er blitt ivrig til å lære seg gresk og setter av tid hver dag hele året og det er slett ikke verst for en pensjonist.
 :scratch: Til slutt må jeg bare si det, Heidrun, hvorfor drar du i det hele tatt til Hellas når det skaper så mye irritasjon for deg? Jeg bare undres!  :silent:

Heidrun

Må beklage. Det skulle ikke være til Astri men Katrina

Grunnen til at jeg reiser til Hellas ofte er klimaet og mennskene samt at jeg liker trange gater og sjarmen med å sitte der og nyde min kalde Mythos mens jeg betrakter mennesker som går forbi. Jeg har noen favoritter når det gjelder Gresk mat, lam er en av dem.
Det er faktisk ikke mye jeg irritere meg over i Hellas. Noe er det. Men det har jeg vel nevnt tidligere.
Mye er meget bra. Men innrømmer at jeg kommer til å holde meg til intarnasjonell mat når jeg er i Hellas og spesielt den dagen jeg bosetter meg i Hellas. Kommer også til å bosette meg der jeg kan prate Engelsk. Men desverre så har for mange av oss Hellasbrillene på når man omtaler landet. Og disse brillene kan ofte være ganske tykke
Yamas til livet og til

xristina

Jeg skulle ønske grekerne hadde en bedre håndtering av søppel. :-)

Jeg elsker gresk mat! Men jeg vet jo hvor jeg skal spise og ikke på Kos. Har vel hatt litt mer utur i Athen... Jeg er kresen i forhold til hvor jeg spiser, og går på de stedene hvor jeg vet at maten er laget av gode og ferske råvarer.

Elsker å gå i greske supermarkeder! Minimarkedene har det jeg trenger i hovedsak, men når jeg skal handle med meg hjem, så går jeg på Supermarkedene. Flott utvalg!

Etter å ha vært så mye i Hellas, Heidrun, burde du vite at det heter gyros og ikke pyrgos...

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Men desverre så har for mange av oss Hellasbrillene på når man omtaler landet. Og disse brillene kan ofte være ganske tykke

Hvorfor dessverre, egentlig? Om man har disse brillene på og de er tykke som colabunner, spiller det noen rolle så lenge man har det godt med dem og følger Kardemommeloven?

Ok, i en diskusjon om \"sannheten om Hellas\" passer brillene kanskje ikke, men i feriesammenheng synes jeg godt man kan få lov å ha dem i fred.

Chios er fortsatt mitt paradis på jord, med feil og det hele, men noen ganger savner jeg de rosarøde brilleglassene ;-)

Heidrun

Quote from: \"xristina\"Jeg skulle ønske grekerne hadde en bedre håndtering av søppel. :-)

Jeg elsker gresk mat! Men jeg vet jo hvor jeg skal spise og ikke på Kos. Har vel hatt litt mer utur i Athen... Jeg er kresen i forhold til hvor jeg spiser, og går på de stedene hvor jeg vet at maten er laget av gode og ferske råvarer.

Elsker å gå i greske supermarkeder! Minimarkedene har det jeg trenger i hovedsak, men når jeg skal handle med meg hjem, så går jeg på Supermarkedene. Flott utvalg!

Etter å ha vært så mye i Hellas, Heidrun, burde du vite at det heter gyros og ikke pyrgos...

Skammer meg . Selvsagt burde jeg vite at det heter Gyros. Men etter å ha smakt 5-6 forskjellige på forskjellige plasser. Ja da må jeg bare innrømme at dette ikke er min matgreie. Er vel 3 år siden sist jeg spiste  en
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...