Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping mellom Kykladene og Skopelos/Skiathos

Started by EbbaS., 16. Apr 09, 18:15:43

Previous topic - Next topic

EbbaS.

Vi lurer på om det er mulig å kombinere ca 8-10 dager på Kykladene med 4-6 på Skopelos eller Skiathos (i Juli). Kjenner noen til om det er fergeforbindelse mellom disse stedene? Leste i en annen tråd at det skulle gå ferge mellom Santorini og Skopelos, men fant ikke noe videre informasjon om dette på nettet.

Lurer også på prisnivået på Santorini, Naxos og Skopelos. Har Skopelos blitt dyrere som følge av populariteten etter Mamma Mia-filmen?

Takknemlig for alle svar og tips! :-)

Svein~B

Quote from: \"EbbaS.\"Vi lurer på om det er mulig å kombinere ca 8-10 dager på Kykladene med 4-6 på Skopelos eller Skiathos (i Juli). Kjenner noen til om det er fergeforbindelse mellom disse stedene? Leste i en annen tråd at det skulle gå ferge mellom Santorini og Skopelos, men fant ikke noe videre informasjon om dette på nettet.

Lurer også på prisnivået på Santorini, Naxos og Skopelos. Har Skopelos blitt dyrere som følge av populariteten etter Mamma Mia-filmen?

Takknemlig for alle svar og tips! :-)

Jeg finner heller ingen slike ruter akkurat nå. Det rederiet som har pleid å ha de rutene har hatt problemer i det siste, har det virket som. Flesteparten av ferjene, om ikke alle, har ligget i opplag for det meste. Det er sannsynlig at de vil komme på plass igjen, enten med samme rederi eller et annet rederi. Det var et år det gikk hurtigbåter denne veien også. Det blir nok uansett ikke snakk om mer enn 1-3 ferjer pr. uke.

Hvis det mot formodning ikke skulle finnes noen ruter, må du dra via fastlandet. Da er det ferje til Pireus og så tog eller buss enten til Volos eller Agios Konstantinos og ferje derfra til Skopelos.

På Santorini er det stor prisforskjell på Fira og andre steder. I Fira koster alt det dobbelte av det det koster i Kamari for eksempel. Jeg reagerte i hvert fall ikke på prisene på Kamari i forhold til Naxos, men Naxos er jo også ei veldig turistifisert øy. Skopelos er absolutt ei mer avsidesliggende øy og burde derfor ha lavere prisnivå, men så var det Mamma Mia-effekten da... Jeg tror det er litt tidlig å si noe om den, men det virker i hvert fall som turoperatørene satser stort på Mamma Mia-turisme og det vil nok virke prisdrivende. Er du opptatt av budsjett bør du nok holde deg i Kykladene og heller dra til de mindre beferdede øyene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

brit

Det jeg kan si om prisene på Skopelos er at inntil i fjor var de noe lavere priser der enn på Skiathos (som ikke er ei billig øy).
Billigere å bo og billigere å spise.

EbbaS.

Tusen takk for tips, Svein og Brit =)

Vurderer nå en 2 ukers kombinasjonsreise med Apollo til Skiathos/Skopelos, eller evt. å dra på egenhånd med Athen som utgangspunkt.

Når det gjelder \"Mamma Mia-effekten\" ser det hvertfall ut til at Skiathos/Skopelos er på topp 10 av Apollos solgte reiser for sommeren..


1. Kreta
2. Bulgaria/Burgaskysten
3. Mallorca
4. Rhodos
5. Kroatia
6. Tunisia
7. Kypros
8. Skiathos/Skopelos
9. Kos
10. Zakynthos

(http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3074224.ece)

marjana

14 dager er jo ikke så lange tiden da.
Jeg ville ha satset på en tur i Kykladene fra Aten. Du trenger ikke å dra så langt for å se mange forskjellige øyer. Bare øyene Syros, Tinos og Mykonos som ligger ca 30 - 45 minutter fra hverandre er toltalt forskjellige. Det er lite turister der også, utenom Mykonos da, men det er ikke nødvendig å være der alle turistene er heller.

Paros og Naxos er jo også i samme løypa, så det skulle være greit å lage en god reiserute med flere fergeavganger per dag, og ikke så lange strekk.

Kort tilbake til Aten også med flere ferger hver dag.
Og avslutte med en dag eller to i Aten er jo heller ikke å forakte!
Glika i zoi

Atle

Quote from: \"EbbaS.\"Lurer også på prisnivået på Santorini, Naxos og Skopelos. Har Skopelos blitt dyrere som følge av populariteten etter Mamma Mia-filmen?

Takknemlig for alle svar og tips! :-)

Vi pleier og ha en tur til Skopelos og en tur til Naxos hver sommer og mitt inntrykk er at Naxos er mye rimeligere en Skopelos. Om Skopleos har blitt dyrere etter Mamma Mia ? Tja vi reiste uanmeldt ifjor og tenkte at det ikke var noe problem og finne noen plass og bo men den gang ei, vi måtte virkelig slitte for å få oss en plass og overnatte og dermed prishopp på overnatting også. Så for første gang på 12 år hopper vi over Skopelos, og satser på at Mamma  Mia er glemt til neste år.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

brit

Tja...vi bodde til 25 euro pr.natt i september 2008 hos Spiros. Men det er et enkelt rom med kjøleskap. Sentralt og ok.

KnutB

Jeg var på Skopelos i fjor, og i år og kan ikke si at jeg opplevde øya som dyrere. Innbyggerne gir heldigvis blaffen i Mamma Mia, de har ikke forstått hvor stort det er. Det overveldende flertallet av turister på Skopelos er grekere (velstående grekere muligens, siden det er en relativt dyr øy).

brit

Det klages over god plass på hotellene på Skopelos i år og at noen dumper prisene!!!

KnutB

Kanskje mange trofaste reisende fryktet Mamma Mia-effekten? (jeg gjorde det, til tross for at jeg er kjempefan av filmen). De kan i så fall slappe av, Skopelos er som før.

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...