Logg inn med Facebook eller Google!

Rusleturer i Oslo

Started by kaka, 12. Apr 09, 19:36:55

Previous topic - Next topic

kaka

29. Apr 10, 21:50:47 #144 Last Edit: 08. Apr 12, 18:33:48 by kaka
Koselig å lese mimringen din, Katherina! Morsomt når du kan fortelle så levende fra dette området. Jeg har selv jobbet i to forskjellige barnehager på Grønland og Enerhaugen (Langleiken) for leeenge siden. Den gangen sto fortsatt noen av de gamle trehusene, omtrent der Tøyensenteret etterhvert dukket opp.
Det er fint at noe av den gamle bebyggelsen i Oslo fortsatt er bevart, som feks det lille røde huset du viser på bildet, - og på Kampen, Rodeløkka osv.. Jeg tror vi trenger å kunne se slikt.

Din bestemors vinduspussing kjenner jeg igjen, - absolutt ikke i hyppighet, men jeg har stått høygravid og pusset vinduene i 3. etg i gammel bygård, akkurat slik du beskriver. Vinduskanten var jo ikke helt pålitelig, så jeg måtte bare satse på at \"korset holdt\". Men med de morkne vinduene var det en risikosport!

De er jo, forresten, ganske dekorative disse gamle hallene som er bevart rundt i Oslo også Noen som vet hva dette har vært?
KariK

kaka

05. Mar 11, 20:09:12 #145 Last Edit: 08. Apr 12, 18:29:16 by kaka
Endelig en fridag, med knallvær og uten hemmende forkjølelse.
Dette var dagen for en lenge ønsket tur til Oslo sentrum, for å ta isutsmykningene i øyensyn.

Da jeg ble sluppet av bussen, ut i et solfylt Oslo, merket jeg at jeg smilte for meg selv der jeg gikk mellom tunge, mektige bygg.
Jeg simpelthen elsker å gå i Oslo, spesielt i solskinn.

Jeg måtte gå en runde, - følge gatene med sol opp mot festningen, før jeg oppsøkte \"VM-området\" på Karl Johan. (Bilder av gamle rådhus og andre gamle bygg, har jeg vist før. )
Fra ganske folketomme gater, kom jeg ut i et område med yrende liv.
Og der fant jeg isen, - etterhvert flere steder. Snøskulpturer var det også.
Jeg lot meg fascinere. I slottsparken hadde de også pyntet, både med damer og blomster.
KariK

kaka

05. Mar 11, 20:37:36 #146 Last Edit: 08. Apr 12, 18:25:32 by kaka
Jeg beveget meg forbi plassen der det hver kveld er stuvende fullt av folk som vil bivåne medaljeutdelingene.

Nederst i slottsbakken møtte jeg på is og snøskulptuer igjen.
Noe mer \"forurenset\", og annet,; Blendahvitt.

På vei ut av Slottsparken kom jeg på disse utrolig vakre is-tulipan-skulpturene.
KariK

Riitta

Så fint :icon_smile: Och vilken folkfest i Oslo alla dessa VM-dagarna :thumbright:

Riitta

filhellener

V A K K E R T , kaka  :icon_smile: - du k a n  å  fange det du :smt038
Kari

kaka

05. Mar 11, 23:03:14 #149 Last Edit: 08. Apr 12, 18:23:39 by kaka
Takk skal dere ha, begge to  :icon_smile:

\"Vakkert\" sa gutten også, og sa jeg måtte ta bilde, - så da gjorde jeg det.
Jeg ble helt betatt av den lille fyren som brukte dette ordet, og som jeg etterhvert skjønte hadde spansk som morsmål. Men ordet \"vakkert\" kunne han.  :iconbiggrin:
KariK

Tjorven

Quote from: \"filhellener\"V A K K E R T , kaka  :icon_smile: - du k a n  å  fange det du :smt038

Skriver under på det!! For noen fantastiske \"isbilder\" du har tatt. Må ha vært et flott skue \"live\" det der. (Og med disse bildene klarte jeg å legge vekk alt negativt mht is og snø  ;)  )
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

05. Mar 11, 23:26:49 #151 Last Edit: 08. Apr 12, 18:22:41 by kaka
Så hyggelig, Tjorven!  :icon_smile:
Ja, is kan virkelig være vakkert.
KariK

polyanna

Så glad for denne tråden! Oslo har så mye å by på. Jeg - som deg - elsker å gå i gatene og parkene her. Å sitte på bussen og trikken og kikke opp på uendelig vakre bygg med utsmykninger er også en fornøyelse. Alle lydene, alle menneskene. Det tok litt tid riktignok, for lenge siden kjentes Oslo litt fremmed. Oppdaget at sånn er det for mange \'nord for Sinsenkrysset\' da vi i løpet av en årrekke flyttet rundt omkring i det langstrakte landet vårt. Fra sør til nord og på kryss og tvers. Holdningen var litt reservert, litt nedlatende eller foraktfullt- og da fra dem som knapt har vært her.

Så mye historie å hente. En taxisjåfør fortalte en hel masse om Havnelageret, han var lommekjent ikke bare i gatene, men i nyere historie. Fortalte om Vika blant annet, og rivingen der.

Disse rusleturene dine er til inspirasjon. Og nå g l e d e r jeg meg til våren, parkaktivitetene, markedene, konsertene...Mange av de varme og solfylte høstsøndagene   tilbrakte jeg på på Kuba og ved Kunst- og arkitekthøyskolen (?), herlig parkområde - noe godt å spise og en pils før rusleturen hjem via Telthusbakken. Eller en tur til Hovedøya, koselig båttur.



PS her ble det mye skrivefeil, med dette lille skrivefeltet som hopper og hopper.

kaka

Så moro å lese din glede over å bevege deg rundt i Oslo, Polyanna.  :icon_smile:
Da har vi noe felles!

Jeg gleder meg også til å rusle litt mere rundt, når våren tar tak i byen.

Apropos historie og Vika; jeg gikk på Ruseløkka skole den gangen Vika fortsatt var en liten bydel. Da vandret vi gjennom gatene der for å komme til Pipervika kirkepå skolegudstjenester. For meg er det fortsatt rart å tenke på at det lå tett med hus der det bare en noen stor forretningsbygg i dag.
KariK

Niaas

Herlig å se dine bilder fra Oslo.
Skjønner nå at jeg burde tatt meg en tur inn til sentrum i disse VM-dagene...
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

kaka

07. Mar 11, 20:27:18 #155 Last Edit: 08. Apr 12, 18:22:01 by kaka
Hyggelig, Niaas!
Ja, du skulle tatt deg en tur. Noe av det jeg ble fascinert av, står vel ennå, selv om de milde dagene \"tærer på\", og noen tulipaner er på vei ut av isens tak.

For meg ble denne turen en skikkelig vitamininnsprøytning, etter litt for mange dager inne.

Sola skinte, folk var i godt humør, og det var skjønnhet å skue \"over alt\".
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...