Logg inn med Facebook eller Google!

Rusleturer i Oslo

Started by kaka, 12. Apr 09, 19:36:55

Previous topic - Next topic

kaka

Rett nedenfor skolen så jeg et vakkert bygg, som viste seg å være den gamle bispegården. Gikk jeg rundt, bak og på siden, så jeg at den var bygget oppå dele av gamle ruiner. Spennende! Og her er forklaringen på Wikipedia: \"Oslo bispegård med rester av Olavsklosteret som kjeller\"

Jeg ble veldig fascinert av alle de forskjellige steinlagene/konstruksjonene i den gamle muren. Her må det vær spor fra mange tider.
KariK

kaka

Er det noen som lurer på hvorfor togene ikke går?
KariK

Maritza

En super dag i Oslo igår i vårsola. Deilig med en hel fridag, dagskort på trikken og kamera. Starta på Vestbanen med legobygging. Her skulle verdens høyeste tårn bygges, og kl.2100 var det blitt ganske høyt. Ellers var det hyggelig å rusle i Konowsgate, gjennom ruinparken, årets første utepils på \"Ruinen\" med utsikt til Ladegården og trikken, og bare nyte Oslo, byen i mitt hjerte.

kaka

Så moro at du følger opp Osloturen, Maritza! Det legotårnet var jo fantastisk!
- og tenk at du tok utepilsen på \"Ruinen\", da, Jeg var jo i samme området et par dager i påsken. (Dagskort er kjempesmart, - gir en frihetsfølelse og muligheten for en fin kombinasjon  mellom rusling og trikketurer)
Siste turen var jeg også oppom Operataket, der jeg fanget inn Ladegården mellom virvaret av alt det nye som skjer i området.
Noen byggeprosjekter var ganske dominerende. (og disse blir nok stående lengre enn det flotte legotårnet)
KariK

Maritza

Ja det er morro å følge opp \"Oslobilder\". Tråkka byen ryndt med kamera i mars, for å samle Oslobilder til mammas 90 års dag. Morro å finne igjen steder som oldeforeldre har hatt sitt liv, og hennes oppvekst på nedre Grünerløkka. På torsdag var jeg sammen med to venner, og vi farter også rundt med kamera. Etter Ruinen ble det både lunsj på Grefsenkollen, kaffe på Sagene lunsjbar, litt i glasset på Valkyrien og middag på Larsen.
Fint det siste bildet ditt, for den nye hvite brua lurte jeg litt på.

kaka

Så hyggelig lesning, Maritza! Nydelig at du samler bilder til din mor!
Dere har virkelig fått med dere mye av byen på torsdagsturen, - (tiltrukket av tradisjonsrike, \"brune\" steder? :cheese: )

Deler av brokonstruksjonen du nevner så jeg spor av neste \"over alt\" i området der nede,  - eller om det var \"slektninger\" av den.  Det virker som det skal bli noen svære greier over bakken. Første stedet jeg så noe, var da jeg sto utenfor Gamlebyen skole. Da lurte jeg fælt, ja! Det virket temmelig malplassert fra der jeg så det.
KariK

kaka

Jeg skulle ikke gå langt nedover før jeg så andre kontraster: Spiret på Grønland kirke ved siden av høyblokk på Enerhaugen. Jeg kunne ikke dy meg for å lete opp \"Maja på Enerhaugen\", en av de fineste sangene jeg veit om! Teksten er helt rørende, - og melodien er også vakker.
KariK

Maritza

Ja første gangen jeg hørte den sangen var på Chat Noir, ca 1960??? Vi hadde ståplass i trappa opp til annen etasje, for det kosta bare 5 kr. Arvid Nilsen sang så vi gråt. Ellers kjørte jeg gjennom Oslo med bil idag og gjennom den nye senketunellen. Nesten tragisk, for nå er Oslo blitt borte. Vi kjørte inn vad Kielferga i vest og kom ut igjen på Ryenkrysset. Tenk på de som kommer til Oslo for første gang og ikke skjønner det spor. Morro å se alle bildene dine fra Gamlebyen og området der, for alle mine har røtter der, på Kampen og på Grünerløkka hvor jeg selv vokste opp.

kaka

Det er godt å lese at dere også ble rørt til tårer av sangen om Maja og Enerhaugen. Det er noe med den sangen som gir meg skikkelig klump i halsen!
Ellers er jeg enig med deg; veldig trist om folk ikke blir klar over hvor mange skatter Oslo gjemmer. Men selvsagt kan det være deilig med rask transport av og til (feks hjem med flybussen om natten).
Jeg fant noen gamle spor på en vegg, på min vei fra Grønland mot Gamlebyen, - og vinduene i de gamle bygårdene er jo imponerende høye.

- Jeg gikk til og med gjennom en liten tunnel, - under jernbanen, Den var like lite lekker som de fleste slike underganger er.  :drunken:
Forresten, en av grunnen for å oppsøke området her, var lesingen av Gjert Nygårdhaugs Cassandras finger, med bla spennede kapitel fra kjelleren i Bispegården.
Ville se om jeg kjente meg igjen.
KariK

Tjorven

Åh, så nydelig den blå husfasaden var, med kjempeflotte vinduer (dog vindusvasken skjenka jeg ikke en tanke ;) )  Men den undergangen så ikke særlig innbydende ut, nei.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Ja, jeg falt for den blå fasaden, Tjorven. (Nå tenkte jeg gå over til vinduer i Hellas. Jeg tror ikke vi finner samme høyden på entrèvinduene der, men mye sjarm..)
KariK

Katherina

:roll: Nå ble jeg virkelig litt satt ut her.
 :cheers: Det er så mange minner - barndomsminner - som strømmer på når jeg ser denne siste bildeserien din, kaka.

 :love10: Sangen om gamle Enerhaugen, ja, det er virkelig min sang. Den rommer mye av barndommen min. Klokka på Grønland kirke fortalte meg at nå var det tid for å gå på skolen, middagstid, innetid. Den fulgtet meg gjennom dager og år. Gamle Enerhaugen med alle sine små trehus, de fleste slitte, men også med en viss sjarm. Vannposten der til og med noen i min barndom hentet vann. Så helt annerledes det var å skue opp mot Enerhaugen da den lille knausen var dekket av de små husene. I dag er både haugen og husene en sagablott. Noen er heldigvis blitt bevart på Folkemuseet på Bygdø.

 :lol: Undergangen er vel den fra Harald Hårdrådes plass og opp til Arupsgate ved Gamlebyen skole. Den hadde ikke det samme nedgangspartiet tidligere, men var alltid litt nifs og det var godt når vi kunne være flere i lag. Kan enda minnes ekkoet, gjenlyden av skrittene våre og knisingen og latteren.
Murveggen med de gamle sporene tror jeg også jeg drar kjensel på.

 :drunken: Vindusvask, ja det skal jeg si jeg husker! Jeg var ekstra rask inn portrommet når Bestemora mi stod halvveis på utsiden av vinduene i tredje etasje og klamret seg fast i vindussprossene. Og det var ikke sjeldent, for hun tålte ikke mye skitt eller støv på dem. Nei, skinne skulle de.
Jeg kunne fortelle mye fra dette området, som nå er blitt så helt annerledes. Nå er det som å komme til en annen del av verden når en går bortover ffra Storgata mot Gamlebyen.
Sverre og jeg hadde en fin tur her tidelig i høst. Det var mange år siden sist jeg hadde vært her og det ble mye mimring. Gleder meg til vi får anledning til en rusletur i Gamlebyen. Her gikk jeg på skolen og i speideren og hadde de fleste vennene mine.
 :drunken: Jeg bare MÅTTE dele dette med dere når jeg så bildene.

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...