Logg inn med Facebook eller Google!

Er Dodekaneserne og Det nordlige og østlige Egeerhavet upopulære reisemål?

Started by IngeS, 17. Apr 14, 13:55:14

Previous topic - Next topic

IngeS

Jeg stiller spørsmålet: Er Dodekaneserne og Det nordlige og østlige Egeerhavet upopulære reisemål? fordi det er skrevet lite og skjeldent i trådene til øyene i disse områdene. Unntakene er Karpathos og Kalymnos. Samos er jeg stort sett alene om å dekke. Synes det er spesielt at det ikke stilles flere spørsmål til disse reisemålene. Kan det komme av at de som ønsker å reise til de greske øyer blir påvirket av all skrivingen om øyer i andre øygrupper?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Det svinger vel litt hvilke øyer/steder i Hellas som omtales her inne, - og som det spørres etter.

Men, mener du at det er skrivingen her inne som påvirker reisemål, - eller skriving, generelt?

(Selv mener jeg å ha bidratt ganske hyppig fra Lesvos)

Det kan kanskje også ha noe med tilgjengelighet å gjøre, for enkelte steder? Feks tror jeg ikke lenger det går reiser til Thassos fra Norge
KariK

Kritios

Quote from: IngeS on 17. Apr 14, 13:55:14
Jeg stiller spørsmålet: Er Dodekaneserne og Det nordlige og østlige Egeerhavet upopulære reisemål? fordi det er skrevet lite og skjeldent i trådene til øyene i disse områdene. Unntakene er Karpathos og Kalymnos. Samos er jeg stort sett alene om å dekke. Synes det er spesielt at det ikke stilles flere spørsmål til disse reisemålene. Kan det komme av at de som ønsker å reise til de greske øyer blir påvirket av all skrivingen om øyer i andre øygrupper?


Tja, hva skal man si om Kreta da, som ligger laaangt nede på statistikken her inne, selv om det i en årrekke har vært Nordmenns reisemål nummer 1 ?
Dodekanesene har 8000 innlegg og de nordlige og østlige over 10000 mens Kreta har så vidt over 3000.......
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

filhellener

For min egen del leser jeg det som skrives her inne fordi jeg generellt er interessert i  H e l l a s! -  Fastlandet og øyene  :)
Det skrives m y e om enkelte øyer, spesielt i Kykladene, l e s Naxos, som ikke er m i n øy ( selv om jeg skal dit 3 av feriens 14 dager i sommer sammen med familien), men smaken er forskjellig :)
- jeg har m a n g e favoritter i Kykladene  :)

Men, det skrives da virkelig om Dodekaneserene her inne og, mange har gjort det! - og de Nord Egeiske!
H v o r påvirkelige de som leser er, vet de vel bare selv, men det er klart omtale og fine bilder kan bli tunga på vektskåla om noen er i tvil om reisemål.

Siden jeg hadde besøkt ca 50greske  øyer, Peloponnes, Parga og Athen f ø r jeg ble medlem på Hellasforum, har ikke mine valg etter jeg ble medlem blitt  påvirket til annet enn GJENSYN  :)
FRISTET av FINE BILDER :smile12: - ellers har jeg stadig en k ø av deilige øyer jeg  lengter tilbake til  :hjerte: ( - det er prisen man må betale for å ha besøkt så mange...)
- øyene jeg lengter tilbake til finnes i alle øygruppene, og selvsagt på Fastlandet  :)

Når det gjelder de Nord Egeiske/Samos :) -  var vi der i 1992 ( komb med Patmos), 1994 ( komb med Patmos og Ikaria), 1996 ( kun Samos) , i 1999 Chios/ Lesvos ( ikke Samos),
i 2003 Fourni og Ikaria u t e n Samos)  i 2007 ( komb med Leros, Lipsi, Fourni og Ikaria), i 2009 kun Lesvos og i 2012 kun Samos  :)

ETTER å ha sett din presentasjon av  FINE BILDER/steder, Inge,  kommer jeg/vi sikkert  til å besøke Samos igjen, da for å leie bil og reise rundt på øya til a l l e de fine/trivelige stedene
vi enda ikke har besøkt :)

Dodekaneserene er herlige øyer og b ør være populære  :)

Vår ferie i vår går til Rhodos og videre til Kastellorizo ( årets enste n y e øy)  Tilos og Chalki med to dager på Rhodos til slutt , til høsten flyr vi til Kos, etter et par netter i Mastichari reiser vi videre til Leros, Lipsi og Kalymnos før turen går hjemover :smile12:
Kari

filhellener

Quote from: Kritios on 17. Apr 14, 15:32:20
Quote from: IngeS on 17. Apr 14, 13:55:14
Jeg stiller spørsmålet: Er Dodekaneserne og Det nordlige og østlige Egeerhavet upopulære reisemål? fordi det er skrevet lite og skjeldent i trådene til øyene i disse områdene. Unntakene er Karpathos og Kalymnos. Samos er jeg stort sett alene om å dekke. Synes det er spesielt at det ikke stilles flere spørsmål til disse reisemålene. Kan det komme av at de som ønsker å reise til de greske øyer blir påvirket av all skrivingen om øyer i andre øygrupper?


Tja, hva skal man si om Kreta da, som ligger laaangt nede på statistikken her inne, selv om det i en årrekke har vært Nordmenns reisemål nummer 1 ?
Dodekanesene har 8000 innlegg og de nordlige og østlige over 10000 mens Kreta har så vidt over 3000.......


Ja, det er nesten utrolig, KRETA har ALT  :)
Kari

JohnS

Det er vel enda mer nærliggende å spørre hvorfor de 80 prosentene av Hellas som IKKE er øyer, er så lite påaktet, både her på forumet og når det gjelder folks reisevaner......  Det virker vel som om de aller fleste Hellas-reisende først og fremst er på "Syden-tur", uansett hvor hardnakket de protesterer... ;-) 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Kritios

Quote from: JohnS on 17. Apr 14, 17:58:00
Det er vel enda mer nærliggende å spørre hvorfor de 80 prosentene av Hellas som IKKE er øyer, er så lite påaktet, både her på forumet og når det gjelder folks reisevaner......  Det virker vel som om de aller fleste Hellas-reisende først og fremst er på "Syden-tur", uansett hvor hardnakket de protesterer... ;-) 

Tja igjen, fastlandet og Peloponnes har også over 3 ganger så mange innlegg som Kreta  :'(
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

kaka

Kan hende noen av oss skriver og skriver, - uten å ha blitt spurt :)
(Inge etterlyser jo at det spørres etter andre riesemål)
KariK

JohnS

Quote from: Kritios on 17. Apr 14, 18:57:19

Tja igjen, fastlandet og Peloponnes har også over 3 ganger så mange innlegg som Kreta  :'(


Det skulle da også bare mangle!  ;-)  Men jeg er enig i at Kreta også er sterkt underrepresentert.  Jeg skrev en del innlegg derfra sist høst, og kanskje jeg kommer til å skrive mer når vi har gjort unna mai-turen i år, som også går til sørsiden av Kreta.   ;D  Vi får ta en liten dugnad og rette litt på skjevhetene.....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Jeg har iallfall ingen ting imot Dodekanes og øyene lenger nord  ;)  Skal selv til Leros, Lipsi og Fourni til høsten, og gleder meg stort til å se igjen disse øyene. I den forbindelse blir det også en svipptur innom Samos ved reisen begynnelse og slutt. Ei øy som jeg besøkte for mange år siden er Thassos, og den øya kan jeg ikke huske at noen her inne har skrevet om. Jeg var der lenge før dette forumet ble oppretta, så jeg har heller ikke omtalt den selv, men litt rart at "ingen" reiser dit heller. Kunne gjerne tenkt meg et gjensyn med Thassos, har gode minner derfra, og det er ei flott øy.
Ellers går det vel litt i bølger hvor det er "populært" å dra. Jeg drar nå dit jeg ønsker å dra, og skriver om det, uten at jeg tenker på noen statestikk over hvor folk helst drar, eller for å prøve å påvirke folk. Men når folk spør om råd og tips, er det jo best å svare på det utfra egne erfaringer. Jeg har selv blitt inspirert til å besøke "nye" steder/øyer her på forumet, og om jeg selv inspirerer andre, er vel det også greit? Selv om det har blitt mye Kyklader de siste par årene, så har jeg også bidratt med Dodekanes. Så er det alle de som aldri skriver noe om hvor de har vært, hvordan er reisemålstatistikken der, mon tro? Det vet man jo ikke noe om, så lenge de ikke skriver noe her  ::)
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Jeg kan ikke huske at jeg skrev noe om Thassos, jeg  heller, da vi besøkte øya for noen år siden, så jeg fikk nesten dårlig samvittighet her nå...  Jeg har ikke vært noe særlig i Kykladene, har på en måte hatt problem med å kombinere ferie med rastløs farting fra øy til øy, gjerne 3 - 4 - 5 forskjellige øyer på en to-ukers tur, og jeg har tolket innleggene her som at de færreste øyene er verdt noe stort mer enn en snartur på et par - tre dager.  Har aldri vært opptatt av å huke av på CV'n så mange øyer som mulig heller....  Er det ikke flott at vi har våre forskjellige måter å prioritere på?   :D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Jeg skjønner heller ikke at folk orker å stresse rundt når man kun har et par ukers ferie  :P  Unntaket for min del var i fjor høst, som pga visse omstendigheter gjorde at vi "måtte" innom litt flere steder enn vi hadde gjort ellers. Men med 5 uker til rådighet ble det heldigvis ikke alt for stressende, selv om vi skulle ønska vi hadde mer tid på enkelte øyer. I mai/juni skal jeg være i Hellas i nesten 6 uker, og fordeler denne gangen de ukene på 3 øyer  ;D  Man får ikke noe særlig inntrykk av et sted man kun besøker to-tre dager, vel? Det holder iallfall ikke for meg, og ferie skal være ferie, ikke et stressende maratonløp. Men som JohnS sier, vi er forskjellige, og hver sin smak  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by kaka | Today at 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Sifnos
by Runar Solvik | Today at 13:32:45
Er det noen som har anbefalinger på bosted på Si...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...