Logg inn med Facebook eller Google!

Er Dodekaneserne og Det nordlige og østlige Egeerhavet upopulære reisemål?

Started by IngeS, 17. Apr 14, 13:55:14

Previous topic - Next topic

Anders

Næ... å anta at det er "upopulære" reisemål basert på antall innlegg/omtaler her inne på forumet blir helt feil. Jeg har aldri blitt "spurt" om å skrive, hadde jeg klart å holde kjeft og fingrene unna tastaturet så hadde vel bildet forandret seg? Tar på meg mye av "skylden" for at Kykladene/Naxos er overrepresentert her inne. Og hadde jeg fx ført en litt grundigere dagbok fra den turen i 2010, og skrevet en skikkelig beretning til det billedbrevet, så ville nok bildet forandret seg enda mere. Av statistikken kan man lese at av de drøyt 150 000 innleggene så står de fem "ivrigste innleggerne" for nesten en tredjedel... Nå har jo Mixelite stort sett flyttet over til FB, så Chios blir mindre nevnt... xristina sier heller ikke så mye lengre, dermed mindre om Kos... Skiathos-folket er jo veldig aktive på FB... bortsett fra deg, Inge, så er det vel ingen "dedikerte" Samos-fans som sier så mye, men de finnes nok... at Kreta havner så langt nede på statistikken kan kanskje forundre, men gjør det egentlig ikke... det at så mange nordmenn reiser dit gir jo bare et bredere utvalg av befolkningen og ikke nødvendigvis flere aktive her på forumet? For øvrig er dere nå en liten håndfull Kreta-fans som godt evner å gi positiv lyd fra dere :-)
Men så var det det med statistikk og dikt og forbannet løgn, da... jeg håper å komme meg til Naxos og Anti nå i mai/juni, og lover å ikke skrive om det :-) (annet enn en hilsen...)

Anders

Og når det er sagt... så vet jeg fra FB at opptil ganske mange av forumets medlemmer befinner seg i Hellas nå i påsken, men de kommer neppe noen gang til å si et ord om det her inne...

Anders

Quote from: JohnS on 17. Apr 14, 17:58:00
Det er vel enda mer nærliggende å spørre hvorfor de 80 prosentene av Hellas som IKKE er øyer, er så lite påaktet, både her på forumet og når det gjelder folks reisevaner......  Det virker vel som om de aller fleste Hellas-reisende først og fremst er på "Syden-tur", uansett hvor hardnakket de protesterer... ;-) 


Jeg har vært på Kreta EN gang... da var jeg i "syden" (Gerani og Platanias). Jeg har "bodd" på Santorini EN gang... da var jeg i "syden" (Perissa). Første gangen på Anti og Paros og Naxos kan vel kanskje også benevnes som "syden", ettersom vi stort sett var styrt av reiseselskapets opplegg (som stort sett sviktet). Men jeg har vansker med å betegne det som "syden", den gangen rundt midnatt jeg løp rundt på en overbefolket fergekai på Patmos og prøvde å finne en representant for vedkommende jeg hadde leid rom hos. Pefkakia på Syros faller heller ikke i sekkeposten "syden".... ei heller Ostria på Folegandros... og hvor mange ganger jeg nå har ruslet iland på Naxos uten å ha noe rom har jeg mistet tall på. Denne måten å reise på stemmer overhodet ikke med de aller fleste sin oppfatning av begrepet "syden"... det er jo stort sett bare temperaturen vi har til felles? Jeg har opplevd å prate med folk på Flesland en grytidlig morgen... folk som skulle til Naxos for første gang og var spent på det. Og som nesten ble fornærmet da jeg stod i shorts på Sofias terrasse og ønsket dem velkommen da de ankom "norsk morgen kledde" ettpar timer etter meg. De reiste til "syden"... jeg dro til Hellas.

JohnS

Det er nesten litt morsomt å se hvor fryktelig opptatt mange er av å presisere at de IKKE reiser til Syden, det er visst noe skammelig med det.  Opplevelsen av "Syden" varierer visst en god del også, alt etter hvilke favoritter man har opparbeidet seg.  Selv er jeg helt enig i at Platanias er "Syden" slik jeg oppfater deres bruk av begrepet, men jeg tør nesten ikke si høyt her at også Naxos by for meg så absolutt var Syden, det var ikke så mye der som minte meg om en levende gresk by som lever på egne premisser, slik man ser det i f.eks Pothia på Kalymnos, Mytilini på Lesvos og delvis til og med Vathi på Samos.  Men det viktigste er da at man trives der man er, så får Syden være Syden, uten at jeg bekymrer meg så mye for å bli stemplet som ett eller annet mindreverdig, eller evt. er opptatt av å stemple andre.  Og jeg ser ikke at det blir hverken mer eller mindre Syden om man går på land uten rombestilling på et sted hvor utleierne omtrent tråkker ned de ankommende for å få leid ut sine bekvemmeligheter.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

stein

Jeg tror det er mange som er i Hellas som gjerne ønsker å legge inn en hilsen og et bilde til alle venner her på forumet  De er spredt utover hele Hellas og ønsker kanskje ikke å lage en egen tråd. Som jeg nevnte på Hellasforum vs Hellasforum at dette er enklest på face. Ole har laget en ny bildeopplasting, men kanskje også en superenkelt tilgjengelig tråd for hilsener er nødvendig. Som Anders sier, det er stort sett bare 5 medlemmer som skriver beretninger. Vi bør ha flere som kan få lov til å hilse med et bilde på en superenkel måte.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Btw. Kom dere til fjells! Sol, kuling, akevitt, peiskos, lange skiturer. Herlig. Påskehilsen fra Kroksjøen. (ikke bli sur nå Inge fordi jeg fjernet meg fra emnet :-))
Navigare necesse est, vivere non est necesse

filhellener

Selv om enkelte (mange) steder "e r " SYDEN, det syden mange av oss ikke liker å kalle reisemålene våre, så mener jeg det er m e s t HVA du
g j ø r i ferien som er viktig!
- om reisemålet er valgt av interesse for nettopp d e t stedet / øya, med ønske om å ha en aktiv ferie,
å " utforske" ( mer enn barer/ restauranter) - og ikke kun for å få " sol, varme og paraplydrinker ved bassenget") så er charterturer selvsagt like bra som " på egenhånd"! Å reise på egenhånd
k a n bli like mye "syden"!
For " ordens skyld";-) - sol og varme  ønsker vel alle som reiser til Hellas:-)
Å bade mye er også viktig for de fleste tror jeg, i alle fall for meg:-)
Kari

filhellener

Flere enn meg som synesTRÅDSTARTER snart skal kommentere/si noe om det som har kommet fram i innleggene i tråden ?
Kari

IngeS

Quote from: filhellener on 19. Apr 14, 09:28:15
Flere enn meg som synesTRÅDSTARTER snart skal kommentere/si noe om det som har kommet fram i innleggene i tråden ?


Det skal jeg gjøre. Jeg er imponert over hvor mye liv min provokasjon om upopulære reisemål skapte, både topic og off topic. Det var det som var min tanke med denne tråden.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

JohnS

Jeg synes det ødelegger litt av min interesse for forumet (hvertfall deler av det) hvis det skal være noe poeng å slenge ut noe som bare er ment som en provokasjon, uten at trådstarter har noen interesse av å engasjere seg videre i emnet......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

filhellener

Quote from: filhellener on 19. Apr 14, 09:28:15
Flere enn meg som synesTRÅDSTARTER snart skal kommentere/si noe om det som har kommet fram i innleggene i tråden ?


Jeg har tenkt over at du, Inge,  har startet endel  tråder tidligere, uten  å kommentere evt innlegg.
Når hensikten kun er å få andre til å skrive/ evt "provosere", så det er greit at du sier rett ut at kun det e r hensikten!
Da er det jo bare å la være i svare/ skrive i trådene dine!
Kari

kaka

Jeg regner med at det er et av dine bidrag for å holde liv i Hellasforum, Inge. Det er jo, i og for seg greit.
Jeg begynner å bli vant til at du formulerer spørsmål om dette og hint, for å få i gang en diskusjon.
Noen ganger "gidder jeg ikke" delta (noen av temaene er jo ganske like), andre ganger gjør jeg det.

En annen måte å bidra til liv i forumet, er jo å bidra /kommentere/ gi "likes" i andres tråder.
Jeg savner litt "gjensidighet".
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...