01. Jul 24, 04:02:20


Logg inn med Facebook eller Google!

Norwegian

Started by bengalow, 06. Mar 15, 14:27:03

Previous topic - Next topic

therese

- ingen av dere klarer å slutte å prøve å få det siste ordet, ser jeg.

mouche

Det er vel ikke noe mål i seg selv på et diskusjonsforum å avslutte en god diskusjon?

therese

13. Mar 15, 14:29:28 #50 Last Edit: 13. Mar 15, 14:31:11 by therese
hvor god diskusjon det er, er det sikkert delte meninger om  :D

Tjorven

Diskusjonen er ikke lenger god når den går over fra saklig debatt til peronlig skitkasting  :-[ 
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Et lite innspill om Norwegian/Bjørn Kjos  som jeg  ikke har tenkt hverken å "forsvare" med dokumentasjon, eller å diskutere videre.
Det har vist seg at t.o.m under streiken er Kjos populær blant veldig mange nordmenn, og hvorfor liker vi Kjos? - jeg tror det er fordi han oppleves som " Askeladden" " mannen i gata" :) - en ujålete smilende brumlebasse, som snakker direkte til folk, og når fram! - helt ulik alle andre konsernledere jeg kommer på!
Når d e t er sagt så er jeg ikke mer naiv enn at jeg forstår og vet, at det under det myke, og den smilende " maska", finnes en viljesterk og hard forretningsmann, det går jo ikke an å komme dit han har nådd uten!
Så er vi vel heller ikke bedre vi nordmenn ( og andre ), enn at vi når det kommer til stykket, er mest lojale mot lommeboka vår  ;)
Kari

polyanna

Sant nok, vi velger lommeboka. Sånn bare er det. Noe en artikkelforfatter som i en Ytring/NRK i dag ser i et litt større perspektiv enn bare Norwegian. Vi vil ha billige flybilletter, kjøpe billige klær osv. Han trekker også inn dette med at sjøfartsnasjonen flagget ut pga større inntjening ved å bruke utenlandsk arbeidskraft. God lesing for de som er interessert:).
http://www.nrk.no/ytring/mens-vi-venter-pa-neste-takeoff-1.12258310

For de som ser på Skavlan møtes Kjos og Pikkety der i kveld  :D

mouche

14. Mar 15, 08:00:47 #54 Last Edit: 14. Mar 15, 08:06:06 by mouche
Jeg velger å si at man er mest lojal mot seg selv når det kommer til stykke, skulle vel egentlig bare mangle etter mitt syn, og jeg tror de færreste, om noen, vil hevde i det offentlige rom at de setter alle andre foran seg selv. Hele denne "diskusjonen" ble åpenbart startet kun med etformål og det var å svartmale personen Bjørn Kjos, og slike holdninger tar i alle fall jeg sterk avstand fra. Når det hele i tillegg er basert på rene faktafeil, gjentas allikevel og til tross for at dette har blitt påpekt/dokumentert, så har man mistet enhver troverdighet i mine øyne.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det et faktum at Bjørn Kjos har ganske på egen hånd skapt et helt nytt flyselskap som i dag har over 5000 ansatte og som er sterk medvirkende årsak til at mange av oss har råd til å fly, blant annet til Hellas. Man ser også at til tross for denne streiken og fagforeningenes mange forsøk på å svartmale selskapet, og personen Bjørn Kjos spesielt, så ender altså "folk flest" (de som skal benytte seg av selskapets tjenester) opp med å ha sympati med Bjørn Kjos. FOrøvrig har heller ikke selskapet noe problem med å fylle opp ledige stillinger, ja folk står faktisk i kø for å jobbe der til tross for meget lav ledighet her i landet!

At man (kanskje) ikke liker hva globalisering og internasjonaliserg har medført er en grei, ja faktisk god og interessant diskusjon (potensielt), men igjen kommer vi ikke unna det faktum at vi alle har nydt, og fortsatt nyter, store fordeler av dette.

Når det gjelder skipsfarten så er det en del områder hvor denne og flyindustrien naturlig kan sammenlignes, men: Norsk skipsfart består i dag for det meste av skip bygget i utlandet, utfører oppdrag mellom tredje land (bare en liten brøkdel av norsk handelsflåte er noen gang innom Norge!), forsikres i utlandet, befraktes fra utlandet, driftes fra utlandet og er bare delvis eid av nordmenn i et selskap notert påp flere av vedens børser, også den norske. Hvofor dette skulle tilsi at man pålegges å ha et norsk mannskap med norske lønsbetingelser er mer enn jeg kan forstå, og ville dessuten ha betydd at norsk skipsfart hadde opphørt å eksistere for mange år siden. Ja, jeg har bakgrunn fra næringen gjennom mange år.



Anders

Jeg abonnerer ikke?  Hentet linken fra Facebook.....

Anders

LIVET ER TILBAKE I RUTE. DY537 lander på Gardermoen med et mykt trykk i hydraulikken, så mykt at ingen merker hvor gretten piloten er. Det gjør da heller ikke så mye, for inne i kabinen reiser folket seg fornøyd. Det var jo de som vant streiken. Det har den ene «luftfartseksperten» etter den andre slått fast. Et rikt utvalg førsteamanuenser forkynte samme budskap, det VG så presist oppsummerte på arbeidsfredens første dag: «Begge tapte "¦ men DU får billigere flybilletter.»

DU, ja. DU som skal på din tredje storbyferie hittil i år, og lurer på om Krakow er stor nok. Hva skulle DU gjort uten Norwegian? Ikke et vondt ord om krokus og vipeskrik, men våren møter man i Praha (499 kroner ned, 524 hjem).

MEN BAKOM DE JUBLENDE forbrukeroppslagene står andre tekster som varsler at DU kanskje ikke vant likevel, i hvert fall ikke om DU har fast arbeid, og synes det er en fin ordning.

Når så du sist en direktør bli ansatt på ettårskontrakt?

Tom Staavi, redaktør i Dine Penger, skriver: «Hvis et norsk selskap kan slå seg opp fra nesten ingenting og til å bli en av de store spillerne i internasjonal luftfart, kan det tjene som inspirasjon til et norsk næringsliv som må få andre ben enn bare oljevirksomhet å stå på de neste årene.»

Staavi sikter til den varslete omstilling, Erna Solberg og Siv Jensens nye prosjekt. Omstilling kommer snart til et statsbudsjett nær deg. Vi må ta inn over oss at verden ikke lenger vil subsidiere vår livsstil og våre trygdeordninger, og det må vi gjøre ved å kutte skattene for de som best kan betale dem, og ved å svekke tryggheten i arbeidslivet for de som dårligst kan tåle å bli dyttet ut i midlertidighet. Når så du sist en direktør bli ansatt på ettårskontrakt?

TIRSDAG BLE ELI MOEN, professor ved Handelshøyskolen BI, intervjuet på Dagsrevyen. Blant alle ekspertene er det hun som klarest har sett bakenfor Norwegian-ledelsens banalt demagogiske sammenlikning av pilotenes lønninger med lærernes. Hun har skjønt at Bjørn Kjos innerst inne ikke sloss for en bedre skole.

Mens andre jublet over at jenteturen til London eller hjemreisen fra Gran Canaria var sikret, sa Moen at utfallet av streiken vil få dramatiske konsekvenser for mange norske arbeidstakere. Når norsk næringsliv er blitt tilstrekkelig inspirert av Bjørn Kjos, vil det, med hennes ord, medføre «en kraftig reduksjon i lønn, tap av jobbsikkerhet og rettigheter som sykelønn og ferie». Plutselig var det kanskje ikke penger nok til en uke i Roma (499 kroner ned, 815 hjem, hvis du reiser i slutten av mai), eller feriedager, for den saks skyld.

    Se det viktige intervjuet med Eli Moen her

Hadde Bjørn Kjos virkelig bekymret seg for passasjerene, ville han sett hva råkjøret hans gjør med noe av det viktigste passasjerene har: jobbtryggheten.

NOEN TIMER FØR Parat kapitulerte snakket jeg med en gruppe streikende piloter som sto vakt utenfor terminalen på Sola. Ledelsens krokodilletårer gjorde ikke inntrykk på dem. De var fullstendig klar over at de ble brukt som rambukker for et system der arbeidstakerne blir leaset på fleksible kontrakter. Hadde Bjørn Kjos virkelig bekymret seg for passasjerene, ville han sett hva råkjøret hans gjør med noe av det viktigste passasjerene har: jobbtryggheten.

KAPPLØPET MOT BUNNEN foregår med fly, og Norwegian ligger bare en Airbus eller to bak Ryanair. NRK avslørte denne uken at et av selskapene som fløy for Kjos under streiken, litauiske Small Planet Airlines, forlanger at uerfarne piloter betaler for å få fly, såkalt «pay to fly»-trening. Dette er en kynisk videreutvikling av praktikantordningen som sørger for at millioner av unge, velutdannete europeere arbeider gratis for å få en linje på cv-en som kanskje en gang kan hjelpe dem til fast jobb.

    Eurobloggen: Ung, utdannet og gratis

Flybransjen er nemlig ikke alene. I Dagsrevyens reportasje ble det nevnt at bare hver tredje arbeider i den tyske bilindustrien er fast ansatt. De andre to tredjedelene er medlemmer av prekariatet, den nye og raskt voksende sosiale klassen av mennesker som vandrer fra den ene midlertidige jobben til den andre. Svært mange av dem har ikke faste arbeidsgivere, men leies ut av bemanningsselskap, noen av dem lyssky som sicilianske familiebedrifter.

LOs SAMFUNNSNOTAT 12/14 viser at 54 prosent av alle ansatte i norske bemanningsselskap er arbeidsinnvandrere. Minst hver fjerde ansatt i byggebransjen er utlending, de aller fleste av dem uten tariffavtale og vern mot usaklige oppsigelser.

Medlemmene av prekariatet mister kontrollen over hverdag og frihet.

Inspektører fra Arbeidstilsynet forteller at de skutter seg når de må gi anmerkning til en polsk anleggsarbeider som bryter en eller annen forskrift. De vet at han er borte neste gang de kommer, sendt tilbake til Warszawa uten at noen tok ham i forsvar. De 449 kronene som turen med DY1030 koster, må han betale selv.

PROFESSOR GUY STANDING ved University of London, som har gitt prekariatet dets navn, av prekær (usikker) og proletariat (arbeiderklasse), har også vist hvordan utryggheten for arbeid og inntekt påvirker selvbildet og identiteten. Medlemmene av prekariatet mister kontrollen over hverdag og frihet, de har vanskeligere for å få lån og tør ikke etablere familie. Resultatet er synlig over hele Europa. Unge, velutdannete spanjoler og italienere låner i The Bank of Mama & Papa og blir boende hjemme til de er 40. Den gamle arbeiderklassen faller i det doble gapet av arbeidsløshet og håpløshet og blir lette bytter for høyreradikale bevegelser.

De tøffeste jager lykken nordover. Mange som kommer ut av flyet, med bag i hånden og et halvt pålitelig løfte om å få bore en tunell under en norsk fjord, ser antakelig ikke det dypt ironiske i at de har søkt trygghet i Norge ved å reise med Norwegian, et selskap som gjør sitt beste for å rive ned denne tryggheten.

bengalow

Jag tror ändå att mouche inte har förstått vad det är frågan om...det måste röra sig om hans egna pengar, för att han skall inse vad som är på gång i världen!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...