Logg inn med Facebook eller Google!

Valg 2015

Started by therese, 21. Jan 15, 22:45:20

Previous topic - Next topic

Anders

Hellas har nådd målet... de hadde overskudd på statsbudsjettet 2014 (før renter), så nå får vi se om "troikaen" følger opp sin del av avtalen. Og kanskje det er  på tide å legge litt press på Tyskland også... de har jaggu fått litt hjelp oppigjennom både på den ene og den andre måten? Nå sier jo Tsipras at han ikke tror på de nye tallene som er lagt frem (de var litt for "passende" for det etablerte sånn like før valget), men uavhengige vurderinger mener at Hellas har oppfyllt sin del av avtalen. Uansett føler jeg faktisk for å gi Tsipras og SYRIZA en sjanse.... har delt hans syn hele tiden, egentlig.... gi Hellas TID, så klarer de det. Hvorfor skal alt skje over natten?

marjana

Quote from: therese on 23. Jan 15, 07:55:29
Nei, gudene skal vite at det ikke finnes noen enkle løsninger, bengalow. Det forunderlige er at noen synes å tro (på) det.....


EU er jo helt oppkonstruert!

Det får vi jo se nå i disse dager før valget i Hellas! EU trykker opp penger i uforståelige mengder milliarder av Euro per måned!!!... Like før et viktig valg i Hellas. Det finnes ikke særlige verdier bak disse pengene heller i følge økonominyhetene i disse dager.

Glika i zoi

mouche

24. Jan 15, 09:29:16 #14 Last Edit: 24. Jan 15, 10:27:16 by mouche
Trykking av penger i EU har ingenting med Hellas å gjøre, men for å få fart på økonomien innen EU-området som helhet. EU består vel av rundt 500 millioner mennesker mens Hellas har vel rundt 11/12 millioner. Det EU her gjør er akkurat det samme som USA har gjort, og der er det vekst og fremgang, og som har blitt gjort en rekke ganger tidligere når det har vært nødvendig for å stimulere økonomien. Hva mener du selv hadde vært den riktige, eller riktigere, medisinen?

Her et intervju med lederen av Syriza som er litt interessant;

http://www.manifesttidsskrift.no/vi-har-blitt-regjert-av-banker-alt-for-lenge/

therese


marjana

Godt valg for alle greske.

Leste ferdig boka Gresk blod i går.
Glika i zoi

polyanna

Fikk lest Manifests intervju med den fremtidige ? (takk mouche). Tsipras mangler ikke selvtillit :), han har tatt på seg en høy hatt og kommer til å ha mange løfter å innfri.  Hvis han vinner. Om det er det redaktøren i Ekathemerini sikter til i en kommentar - der han sier 'en skal være forsiktig med det en ønsker seg', er ikke godt å si :) http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_1_18/01/2015_546302

'Rødt blod' av Alexander Ibsen virker lesverdig, en eller annen gang må jeg kjøpe boka. Han er for øvrig partipolitisk sekretær i partiet Høyre, og kommer med noen betraktninger angående valget i Minerva. - Blir spennende dette. Men jeg tror nå EU er godt forberedt på det ene eller det andre.

bengalow

I vilket fall, så tror jag att valet i Grekland kan vara en vattendelare. Vänstern är på väg fram, och då kan man ju hoppas att den bruna sidan får syna sina kort - d.v.s. att nazism är på väg tillbaka, efter en framgångsvåg. Vem vill rösta på en ledare som sitter i fängelse? Huruvida Syriza kan skapa tilltro i regeringsställning är en synnerligen svår fråga. Banker, affärsliv och övriga styrande kommer att motarbeta varje försök att "förstatliga" ekonomin. Grekland har ju speciella lagar om val. Det är tvång att rösta, om man befinner sig inom ett visst avstånd från sin valkrets, och därför brukar det vara fullt på färjor och flyg i helgen. Straffet för att inte rösta kan t.ex. vara att man inte får ett pass.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

tovenor

Loven om tvang til å stemme i valget finnes enda, men de siste ihvertfall 15 årene er det ingen som bryr seg om å følge den. Ingen har blitt straffet og det er en ganske høy prosent som ikke stemmer i det hele tatt.
Det har vært en forferdelig valgkamp, med mye bråk, beskyldninger, løgn ," dirty tricks"...og veldig mye valgflesk! Folk er utslitt og har håp til Syriza og Tsipras, men jeg har mine tvil...han blir nok nødt til å skifte taktikk når han blir statsminister...det er nok ikke så enkelt som noen tror. Stemningen her i Hellas har nesten vært "borgerkrig-lignende" og jeg tror at det beste hadde vært om alle de politiske partiene hadde samarbeidet for en felles bedre framtid for Hellas...sånn som det er nå boikotter de forskjellige partiene hverandre og de reformene som Hellas så sårt trenger blir ikke gjennomført...

polyanna

Det er jo ganske sentralt og sikker ømtålig; Tsipras m å skifte taktikk når han blir valgt. At grekere ønsker å tro på løftene hans, er imidlertid veldig lett å forstå. Samtidig kan det virke lettkjøpt å argumentere med at det skal bli slutt på ydmykelser. At Hellas skal gå foran i et nytt Europa. Men i en uhyre vanskelig livssituasjon; hvem vil ikke tro på løfter, gjerne ha gratis strøm og hus, få slettet gjeld..? Leste eks. at det nå 'mangler' 1, 2 billioner i ubetalt skatt mens valgresultatet avventes- uhyrlig sum om det stemmer. - Jeg har tro på de sosialdemokratiske prinsippene og ønsker mer enn gjerne at det skal bli en realitet for Hellas. At det skal kunne samarbeides. Men dette valget kan i v e r s t e fall bli et gedigent takras. Et nytt Argentina-scenario kan kanskje tjene grekeres stolthet, kanskje på sikt være bra. Umulig å vite.

bengalow

Jag skall sitta uppe och följa valet  -det är säkert! Turligt nog ligger grekisk tid 1 timme före oss, så det kanske inte blir så sent.
Att Tsipra/Syrizas måste ändra sig efter valet, är klart! De utfästelser, valfläsk, han har gjort håller inte ens i en familjeekonomi.. Hur skall man kunna servera oxfile, när inte pengarna räcker till potatis?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

mouche

Quote from: polyanna on 24. Jan 15, 19:02:23
'Rødt blod' av Alexander Ibsen virker lesverdig, en eller annen gang må jeg kjøpe boka. Han er for øvrig partipolitisk sekretær i partiet Høyre, og kommer med noen betraktninger angående valget i Minerva. - Blir spennende dette. Men jeg tror nå EU er godt forberedt på det ene eller det andre.


Gikk til mitt lokale bibliotek og spurte etter boken som de ikke hadde eller kjente til, men vi fant ut av det ved litt googling. Endte med at biblioteket sa at de kunne kjøpe inn boken og la meg vite når de hadde fått den. Hentet boken i går og skal kose meg med denne på vei net til Kreta om en ukes tid.

SIste rappportene tyder på at Syriza vil vinne valget, men vil være avhengig av støtte fra et/flere andre parti/er. De har jo i valgkampen lovet å heve "minimumwage" i det private betydelig, alle offentlig ansatte som har mistet jobben skal få denne tilbake, lønningene skal heves, de som ikke kan betale for sin strøm skal få denne gratis osv

Noen som kan forklare meg med hvilke penger de skal gjøre dette siden de kun har gjeld og ingen i denne verden vil låne dem penger på slike betingelser når de samtidig sier at de skal reforhandle sine lån som delvis skal ettergis og delvis utsette å betales tilbake med null renter i mellomtiden?

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...