Logg inn med Facebook eller Google!

Er du gründertype og ønsker å satse så er det penger å tjene på de greske øyer

Started by IngeS, 18. Nov 14, 19:38:17

Previous topic - Next topic

IngeS

Er du gründertype og ønsker å satse så ligger det store penger å tjene på de greske øyer. Det Gjelder vel sikkert på fastlandet også. Forutsetningen er blant annet at du er språkkyndig, engelsk og gjerne tysk, men aller helst gresk. Det siste kan man jo lære seg mens man jobber. Uansett må du ha hjelp av advokat og eiendomsmekler, og de prater vanligvis engelsk.

Saken det gjelder er å opprette et firma for kildesortering og resirkulasjon. Det eneste man får pant for her er brus og ølflasker av glass. Resten går i søpla. For å få et godt økonomisk grunnlag må du inkludere flere øyer i prosjektet. Det du da i utgangspunktet trenger etter at bedriften er registrert er å presentere ditt konsept for kommunene. Det er de som har renovasjonen i dag. Her kan det være snakk om samarbeid eller overtakelse av deres jobb mot en høvelig godtgjørelse. Du må ha en oppsamlingsplass på hver øy for det som blir innsamlet. På ei av de mest folkerike øyene må du ha maskiner som knuser det som er samlet inn og pakker det.  Du må i neste hand finne firma som tar i mot det du samler inn enten i hel form eller knust og pakket i store sekker. Avtaler med skipsselskap må gjøres om transport fra innsamlingsplasser til hovedinnsamlingsplasser og videre til mottakere på fastlandet.

Nå kjenner ikke jeg til hvordan det er på fastlandet eller de store øyene Kreta, Rhodos og Korfu når det gjelder kildesortering og resirkulasjon. Derfor tar jeg utgangspunkt i hvordan jeg ville starte der jeg er kjent. Jeg ville inkludert følgende øyer: Samos 35.000. Chios 52.000, Ikaria 8.000, Fourni 2.000, Agathonisi 185, Arki 90, Patmos 3.000, Lipsi 700, Leros 7.900, Kalymnos 16.179, Kos 33.400. Med til sammen 158.000 innbyggere + et sant utall av turister halve året. Tenk dere til hvor mange øl- og brusbokser og ikke minst plastflasker som går i søpla her gjennom året, for ikke å snakke om alt det andre.
Tar gjerne mot synspunkt før jeg går videre med de tankene jeg har.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Helt ærlig? Kan ikke tenke meg å satse en eneste krone eller et eneste minutt av min tid på denne ideen, men ønsker den, eller de, som er villig til å gjøre det alt hell og lykke til. På Kreta, eller helt konkret rundt Chania så er det et stort anlegg hvor alt søppel blir sortert. Anlegget ligger på Akrotiri, halvøya der flyplassen ligger, og det arrangeres regelmessig turer dit slik at man ved selvsyn kan se hvordan det hele fungerer. Har ikke vært der selv, men visstnok fungerer det bra.

IngeS

Hadde jeg vært tyve år yngre, i godt gammelt slag og hatt de økonomiske mulighhetene jeg har i dag, ville jeg ikke betenkt meg.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

filhellener

Quote from: IngeS on 18. Nov 14, 20:52:23
Hadde jeg vært tyve år yngre, i godt gammelt slag og hatt de økonomiske mulighhetene jeg har i dag, ville jeg ikke betenkt meg.


Er det ikke noen eksisterende form for kildesortering på Samos?


Jeg vet ikke hvor vanlig det er rundt på øyene, men på lille Chalki fungerer det.
Dette bildet tok jeg i fjor:



Og dette, som dere ser,  i år :





Kari

Admirala

Det vanskeligste er nok å få folk til å endre vanene sine, dvs ikke kaste alt i en dunk. I Nafplio finnes det egne dunker for papir og egne dunker for plast/metall, og jeg ser, særlig mht plast/metalldunkene, at de som regel fylles opp av alt mulig annet husholdningssøppel.
For å starte det du beskriver, trengs det også penger til informasjon/kampanje for å endre folks holdninger, og det er dyrt!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Pjokken

Chios har allerede ett firma som tar seg av kildesortering....

Anders


Pjokken

Quote from: Anders on 19. Nov 14, 14:49:21
Og hva gjør de med avfallet etter at det er "kildesortert"?


Det vet jeg ikke, men skal undersøke saken....

Anders

Tillat meg å slenge ut en brannfakkel her (bokstavelig talt!). Etter min mening er det smarteste vi gjør med avfallet- både av miljømessige og økomiske hensyn- å hente ut "rest-energien" i det ved å bruke minst mulig energi. I de fleste tilfeller vil det si forbrenning. Forutsetningen for at et slikt regnestykke skal gå ihop er en stor nok befolkningskonsentrasjon eller evt en "stor nok" produksjonsfasilitet som etterspør det forbrenningen vil levere. I et land som Hellas er det vel kun Athen og Thessaloniki som oppfyller de "kravene"? Men hvor mye må forbrukes av energi der for å bygge opp den infrastrukturen som er nødvendig? Og hvor "varen" kun er etterspurt i en liten del av året?

Plast inneholder et sted mellom 30 og 40 % olje... gjort på riktig vis og i riktige omgivelser vil det si at plast er selvdestruerende og vi kan hente ut varmen fra forbrenningen. I lukkede kammer med temperaturer godt over to tusen grader vil selv det meste av skadelige avgasser "forbrenne" og bli til noe vi kan utnytte.

Jeg skal gå med på at det kan virke økologisk fornuftig å gjenvinne ganske mye av avfallet vårt, men det vil stort sett komme igjen som en mindreverdig utgave av seg selv og vi har forbrukt en hel masse energi på å oppnå det. Er det lurt?

mouche

Her er hjemmesiden til anlegget jeg viste til i tidligere innlegg på Akrotiri på Kreta:

http://wasptool.hua.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=82&lang=en


Med andre ord finnes det relativt moderne anlegg også i Hellas.

Tjorven

Jeg har registrert at flere øyer kildesorterer bl.a glass og plast (bl.a. på lille Lipsi, så det allerede for 5 år siden) Men hva/hvordan/hvor viderebehandling skjer, vet jeg ingenting om.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche


Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...