Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili og området rundt, på vinteren.

Started by Thera, 21. Oct 14, 18:06:03

Previous topic - Next topic

Thera

26. Nov 14, 21:48:34 #36 Last Edit: 26. Nov 14, 21:50:42 by Thera
På torsdag sto jeg opp forholdsvis tidlig. Jeg var i Stoupa for å ta ut penger. Da jeg gikk bort til minibanken hørte jeg "Ela re!" (som betyr "Kom an!") Jeg skvatt litt. Hørtes ut som en godt voksen dame. Jeg snudde meg, men så bare en ung mann. Vendte hodet litt mer, og så at det var en papegøye som ropte.  :P

Jeg var innom et supermarked, kjøpte en freddo og noe å spise. Tok det med til stranda over veien for stien opp til Pigi og Platsa, for frokost der.


Så begynte jeg å gå oppover..


Det var nokså varmt den dagen, tidligere på året hadde det sikkert vært nærmest uutholdelig, så jeg følte at jeg hadde valgt riktig tid på året for denne turen. Etter å ha gått ganske langt, så jeg noen hus jeg ville ta bilde av. Så oppdaget jeg en stein med en rød "x" på bakken. Oi, hvor langt hadde jeg gått feil? Jeg tok et par skritt tilbake og så en sti som gikk oppover, samt en stein med fargene jeg så langt hadde fulgt. Var heldigvis ikke særlig på villspor.


Straks var jeg i Pigi.


Jeg gikk oppver til enden av landsbyen mens jeg tok bilder. Det var så idyllisk der!  :hjerte34:



Satt litt på en av benkene ved kirka før jeg gikk opp der hvor det var skiltet mot Platsa. Der tok jeg noen bilder, før jeg fulgte en sti som jeg håpet ville ta med til stien jeg tok på vei opp til landsbyen. Det gjorde den. Istedet for å følge den helt til bilen, tok jeg etterhvert til venstre og kom ned ved Malsova...
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

26. Nov 14, 22:42:34 #37 Last Edit: 26. Nov 14, 22:45:16 by kaka
Dette var moro å se, Thera!!
Den turen har jeg ønsket å ta i flere år, men ikke fått tatt den ennå (har jo vært i Pigi, men ikke gått ned til Malsova)
- og du tok den på din første tur i området :)
Så flott!
For flere år siden prøvde jeg flere ganger å finne stien opp fra Malsova, men fant aldri ut av det. Det var nok en annen sti
KariK

Thera

Det var en fin tur, Kaka! Den må du prøve å ta neste gang du er der :)
Agia Sofia og Pigi hadde jeg før avreise bestemt meg for å besøke. Ville helst bruke beina. Turstiene generelt var forresten veldig gode, med merkede steiner, skilter osv.

Tok bilde av det kjekke kartet jeg hadde, som viser hvor veien går ned mot Malsova:


På tur ned fra Pigi..


Noen flere bilder etter at jeg tok til venstre fra stien, og gikk langs veien ned til Malsova..




Straks ved bilen igjen..

..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Koselig å se kartet :) De kartene fra området har jeg brukt flittig, men likevel klarte jeg ikke finne ut av stien opp. Samme hvor jeg gikk, endte jeg opp i høyt gress, - og det hadde jeg ikke særlig lyst til å utforske for lenge. Jeg må absolutt finne ut av dette snart:)
KariK

Thera

Du kjenner til hvor stien starter litt bortafor campingbilparkeringa, ved brua i utkanten av Ag. Nikolaos?
Et bilde derfra (det står Pigi og Platsa på skiltene) :


Fra Malsova går det en bilvei (forbi bl.a. Poliana estate) rett opp til stien (ca midt mellom der hvor stien starter og Pigi), der er det også et skilt:
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Jeg tror jeg gikk for langt mot Ag. Dimitrios før jeg startet "oppturen", - som ble nedtur.
Veldig fint med bildene du legger ut, så jeg kan ha de i minne ved neste forsøk :)
KariK

Thera

29. Nov 14, 13:32:12 #42 Last Edit: 29. Nov 14, 13:35:31 by Thera
Tok en freddo på kafèen til tanta til han jeg kjenner. Hun sa jeg burde kjøre til Trahila, i enden av veien fra Agios Nikolaos, nå når det var så fint vær. De par neste dagene var det meldt litt regn. Hun skulle gjerne blitt med, men måtte jobbe. Først var jeg i Milia, uten å med en gang oppfatte at det allerede var der jeg var. Det samme skjedde i Pigi. Flere steder og avstander var mindre enn jeg trodde på forhånd.



Tok noen få bilder, før jeg fortsatte mot Kato Chora. Syntes veien så smal ut mot landsbyen, så jeg snudde. Stoppet i Milia igjen, men tok ikke en spasertur der. Ser på et kart nå mens jeg skriver, at Milia er større og sikkert har mer å by på enn jeg trodde. Kanskje jeg bør ta en tur dit igjen senere.

På vei ned igjen.. Det er så mange flotte små kirker og kapeller i Hellas!


Tenkte jeg at jeg kunne kjøre forbi bl.a. Thalames, Platanos og Lagada for å komme til Trahila. Etter å ha kjørt et godt stykke kom jeg til å tenke på det tanta hadde sagt.. "Trahila... Enden av veien..." Så det var bare å snu.. Fikk ihvertfall sett noen flere fine landsbyer da! Etter noen minutter var jeg i Saxoneika, hvor jeg kjøpte noe å drikke.
Litt senere stoppet jeg for å ta bilder, og snakket med han jeg kjenner på telefon. Han skulle egentlig komme på fredag. Men han måtte spille i Athen på lørdag, så han kom ikke før søndag. Sannsynligvis.. Nesten helt sikkert.. Planen var å spille og synge på Korali i Agios Nikolaos på kvelden da. Jeg var litt usikker på om jeg skulle bli i Messinia, eller om jeg skulle kjøre mot Athen på lørdag eller søndag. Hadde lyst til å ha litt tid i hovedstaden og være med folk jeg kjenner der også. Men det var fortsatt endel å utforske rundt Agios Nikolaos. Og jeg hadde gledet meg til konserten, og ikke minst å møte han på hans hjemtrakter. Så jeg ble værende. Er fornøyd med det valget, selv om det ble litt knapp tid i Athen da.  :)

Platanos..


Kjørte innom Platsa. Der var det også veldig fint! Tenker det er koselig å sitte på kafèene i flere av landsbyene, når de er åpne. Nå var det stort sett folketomt.



..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Du har vikrelig fått med deg mye, Thera! Det ser så koselig å lese og se, - og klart du bør ta en tur til området igjen :)

Bildet fra Platanos mener jeg er fra tavernaen der det pleier å være landsbykvelder på onsdagene, - men akkurat det fikk du vel ikke med deg :)
KariK

Thera

Landsbykveld høres trivelig ut, men det gikk jeg glipp av ja..

Synes jeg fikk mye ute av torsdagen. Det ble så jeg fikk med meg Trahila også..


Der hilste jeg blant annet på disse skjønne kattene..






Da jeg kom til Agios Nikolaos hvilte jeg litt, før jeg spiste kleftiko på Ellis. Jeg ble nok "bortskjemt" i sommer, på Alexander i Kamari på Santorini, med mørt kjøtt, rett og slett perfekt kleftiko. Ellis` kleftiko hadde mye fett og bein, lite godt kjøtt. Men ellers var maten jeg spiste der kjempegod, og de som jobber der var veldig koselige! Ingenting å utsette på gjestfrihet og service.. De siste par timene før jeg la meg, ble tilbrakt på Korali.

På fredag sov jeg lenge, før jeg satte kursen mot Kardamili. Mer om det senere :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

karri

Her var mye fint og se... får lese og studere litt mere i kveld... men, awww de to pusene som koser  :hjerte: måtte jeg bare kommentere med en gang.  ;)
Du får også et STORT samlet LIKER  :hjerte34:
KARRI

Thera

Takk, Karri! Ja, kattene var herlige :) Det var spesielt å se akkurat disse to, de virka så samkjørte. Måten de beveget seg på.. Nesten synkronisk.

Neste dag kjørte jeg til Kardamili, hvor jeg spiste lunsj på et sted jeg ikke husker navnet på. Når jeg ser oversikten over wifi som ikke er innen rekkevidde på mobilen min nå, dukker bl.a. Maistros opp. Tror dèt var stedet. Likte meg godt der, hun som serverte var trivelig og maten var god. Litt senere tok en gresk kaffe på Aquarella. Tok ikke bilder innendørs, men der så det virkelig koselig ut! Her er et par bilder fra der jeg satt..





Det var meldt regn, men ikke før utpå ettermiddagen starta det..



Jeg kjørte innom for å se Kalogriastranda, og spiste litt tidlig middag i Stoupa.



Tilbake i Agios Nikolaos gikk jeg en tur for å se meg litt rundt.. Hadde knapt sett stedet i dagslys, for jeg farta endel rundt på dagtid.





Etterhvert regna det skikkelig, det tordna også. Holdt meg inne, skrev postkort og leste på kvelden. En veldig rolig dag!
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Det er så koselig å lese og se bildene, Thera (har jeg sagt det noen ganger alt, kansksje :) )

Det siste bildet ditt var spesielt flott!
Kjedelig med regnvær, men det blir fin dramatikk på bildene :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...