Logg inn med Facebook eller Google!

Dining with Dimitra.....

Started by Anders, 20. Sep 14, 22:30:41

Previous topic - Next topic

Tjorven

Her var det mye av det gode, og fristende, liv ja  :)  Var det "eventyret" på bordet som gjorde diskusjonen på FB så heftig, eller... ;D  Gleder meg allerede til å rusle rundt i gatene og innta deilige måltider på torget, engang utpå sensommeren neste år  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Det er vel på tide å komme seg litt videre her? Jeg har jo en "milliard" bilder fra Kos som jeg også gjerne vil dele...
Men hvor var jeg da?
Åjo! Laaaang og mettende lunsj på Vegos... den førte naturligvis til en tilsvarende laaaang og purkende mesimeri. Hvoretter kvelden stort sett forsvant i et ønske om å se neste dag :-)
Nisyros begynte nesten å ligne på sånn Tilos-tipota... Bare å sitte der på terassen og nyte solen og varmen og den gode praten og en og annen nabo som også ville prate. Vi "sov" egentlig vekk hele kvelden :-)





Nissyrian kalamares....









Anders

Og så kan jeg vel forsøke å komme meg videre i denne tråden... dag to på Nisyros ble underlig nok også tilbrakt i Mandraki (stort sett). Kanskje Tilos hadde gjort oss "giddalause"?

Så her følger noen avsluttende bilder fra Nisyros.

Vi var jo forespeilet et studio like i sjøkanten, med separat sove/opphold/kjøkken etc... da vi fant stedet fant vi fort ut at det hadde større problemer enn bare "water&electricity". Første-etasjen var bare et tomt skall... gulvet brutt opp og vegger/trappe fjernet... og det så ikke ut som noen nylig aktivitet eller pågående renovering. Og det lille vi oppfattet fra utsiden antydet at studioet oppe ikke befant seg i særlig bedre tilstand.
Så her skulle vi altså bodd.





Baksiden...


Men vi fant nå både handlebutikker og tavernaer og koselige, trange gater... så vi ruslet oss gjennom dagen.



Og taverna Nostos var jo allerede utpekt som holdepunkt, så vi fant alltids hverandre igjen :-)



Og det var jo ikke fritt for at man følte et snev av misunnelse da kelneren brukte deler av sin "lunsj-pause" til å stikke utpå her og ta seg en forfriskende dukkert!



Og vi var borte på kaia for å finne ut litt mere om buss-ruter og denslags... vi måtte vel se litt mer av øyen? Der stod jo et oppmuntrende antall luksuriøse transportmidler... som alle ventet på sine respektive flokker av dagsturister fra Kos og Rhodos. Uaktuellt for oss å betale 30-40€ pro pers for å henge med. Den "lokale" bussen viste seg å være en ni-seters Transit, slitt på alle måter men heldigvis med fungerende bremser. For det var både bratt og svingete og "høyt utfor" enkelte steder oppover... og underveis fikk vi opplyst at neste buss ikke gikk før i 8-9 tiden om kvelden! Så vi ble liksom bare sittende der i ni-seteren... fikk et sving oppom Emporios og kunne nyte utsikten som ble videre og videre... og ved runding i Nikia skjedde det så kjapt at det ikke var snakk om en femminutters røykepause, engang! Så det var vår tur i den Nissyriske fjellheimen... samt opplevelsen av virkelig å være i Hellas da vi etter parkering i havnen ikke fikk betale for turen!

Alle dager har sin ende...


Før neste dag kom med utsjekk



Og ett par timers døsig venting på Dodekanisos Express som skulle ta oss videre til Kos...




Anders

Tar jeg helt feil når jeg mener å ha registrert at enkelte har begrenset sin aktivitet her på forumet pga det de oppfatter som uartig, urimelig og usaklig kritikk av "sin" øy, Kos?

Det skal ikke komme et vondt ord fra meg. Vi var der nesten en uke, så ikke så mye av øyen, men byen var en opplevelse av de sjeldne. Den frodigheten, og alle de beplantede alléer... det at allting var så flatt at tilogmed min bror kunne ha beveget seg fritt og uhemmet... den blandingen av kunst og kultur og folkeliv og "behagelighet"... jeg reiser mer enn gjerne tilbake :-)

Tror jeg har oppimot to hundre bilder å dele på... så det får vel bli litt "selv-sensur" utigjennom... men bare som en liten forsmak på det første møte med Kos by.

"Kosekroken" foran hotellet.


Utsikten fra en veranda... midt i en by... man følte seg som i en spennende jungel :-)







Kristian

Det var det med å sitte på verandaen med en (ikke tynn en, men) en sterk en for å se på sjøen.

Ja hvor var den?

Absolutt nesten ingen kritikk.

:o
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Apropos: Tvetydighet - sjøen var fraværende

8)
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Må bare få takke for alle de koselige og fristende bildene fra Nisyros  :-*  Både Sisi og jeg gleder oss til å besøke den øya, og kanksje også få sett litt mer av den også  ;) Men dere fikk da med dere en liten omvisningstur med lokalbussen  ;D Vi får vel sjekke ut bussrutene litt nærmere, vi da....
Ellers skal jeg ikke legge ut om mine egne negative erfaringer fra Kos, annet enn at jeg prøver å unngå den så jeg kan  :-\  Men fint at dere tydeligvis har helt andre erfaringer herfra, og det er jo godt å høre  :) Og bildene dine skal jeg nok også kose meg med, tenker jeg  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Jeg greier meg også g o d t uten Kos BY  ::) - men sier heller ikke nei takk til bilder  :)
Kari

filhellener

Quote from: Kristian on 26. Nov 14, 16:01:16
Det var det med å sitte på verandaen med en (ikke tynn en, men) en sterk en for å se på sjøen.

Ja hvor var den?

Absolutt nesten ingen kritikk.

:o


Jeg trenger ikke hverken " en tynn en, eller en sterk en", men utsikt til  HAVET vil jeg gjerne/helst ha  :smile12:
-  hadde nok ikke trivdes så godt  i den"jungelen" nei  :-[
Kari

Anders

Kjekt at noen henger med fortsatt :-)  Sjøen var synlig innimellom, Kristian :-)  Og tror nok at både Tilos og Nisyros er noe å glede seg til, Tjorven. Hva angår Kos, så vet jeg fint lite om øyen, bortsett fra at jeg opplevde byen som virkelig attraktiv for noen dagers daffe-liv. Jeg hadde jo hørt om en "beryktet bar-gate" som liksom skal ha vært med på å gi øyen et dårlig rykte, men den hørte ikke vi noe til verken kveld eller natt. Kun ett par grytidlige morgener var det til å oppfatte at der fantes noe slikt ... noen hundre meter unna, når dører på ulike steder ble åpnet og lukket for at folk skulle få komme seg ut :-) Lå vel omtrent i denne retningen... og det er jo litt min egen feil når jeg velger å stå opp klokken halv seks!



Vi hadde booket oss inn på Hotel Afendoulis, etter anbefalinger her på forumet, og de anbefalingene vil jeg gjerne være med på å bringe videre. Skikkelig fint sted, med kjempegod frokost, hyggelige verter, "landlige omgivelser" midt i en "storby", trivelige gjester også (av det gjentagende slaget), relativt kort vei inn til havn og "sentrum", kort vei til trivelige tavernaer og supermarked... alt i alt et sted jeg gjerne velger å bo en annen gang.

Dodekanisos Express brakte oss over på femti minutter, til den doble prisen av BS mellom Tilos og Nisyros. Vi ankom midt i stekende middagshete, med kun en munter mail fra verten Alexis om at hvis vi ville bli hentet i havnen så var det bare å ringe. Mailen inneholdt ikke noe telefonnummer... :-)

Det var skikkelig varmt! Jeg krøp meg fortest mulig inn i skyggen under borgen, og vurderte jo selvfølgelig taxi videre. To ting forhindret det... ikke en taxi i mils omkrets og Dimitra's sterke vilje og ukuelige pågangsmot (bokstavelig talt!). Vi hadde jo googlet stedet på forhånd og visste sånn ca retningen i lendet, så det ble til at vi gikk det strekket. Ikke noe man tar sin død av, men i noenogtredve graders varme blir det jo til at man tar det litt rolig. Dessuten blir man svett og tørst :-)

Men ettpar spørsmål senere var vi der altså. Dimitra hadde jo besøkt byen før... jeg rakk iallfall å få et begynnende positivt inntrykk.





Mere utsikt fra verandaen... joda, det var til å bli riktig fornøyd av!


kaka

Det så veldig grønt og fint ut rundt bostedet
KariK

Anders

Noen flere bilder fra Kos by... her kommer til å bli veldig mye gater og trær :-) 







Og Tyrkia lå jo ikke så langt unna...







Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...