Logg inn med Facebook eller Google!

Ryktebørs og fakta, flyruter 2015

Started by Marit, 08. Sep 14, 21:00:04

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Ja, det er praktisk med direkteflygninger så du kommer deg raskt frem til reisemålet. Og vi har vært heldige å fått billige "kun fly" - billetter mange ganger. De billigste var kr. 395,- tur/retur pr. pers. Da er det moro å reise da. :D
i zoi ine tora - livet er nå

mouche

Vi kan like det, eller forstå det, eller ei, men både charterselskap og flyselskap har i sine formålsparagrafer at de skal tjene penger, og det er hva de gjør ved å fokusere på det de tjener mest penger på. Apollo er til salgs fordi de ikke tjener penger og årsaken er visstnok at stadig flere pakker sine egne reiser. Et selskap som Apollo kan nok ikke leve av oss som kjøper biletter til 395 kroner tur/retur til Hellas!

polyanna

Quote from: mouche on 18. Mar 15, 13:18:19Et selskap som Apollo kan nok ikke leve av oss som kjøper biletter til 395 kroner tur/retur til Hellas!


Så sant. Da Norwegian gikk inn i Hellasmarkedet og snudde opp-ned på forventningene våre med sine sjokkartede priser, reiste jeg en gang til Kos for rundt 400 kroner. Det var gøy så lenge det varte :)

Kristian

Kanskje man skulle tenke over hvorfor det er blitt billig å fly?

6 crash i Asia de siste par årene.

Indonesia i Romjula: 1ste flygeren prøvde å klatre over en storm og "stallet" Han skulle enten å ha snudd eller flydd rundt stormen.

"Brolanding" Flygeren hauset opp i skyene - forholdet var at en motor kuttet ut og han reagerte feil - strupte den andre motoren slik at flyet ikke hadde oppdrift. Han ble hauset opp i skyene fordi han ikke traff boligblokker

Noen som vil at jeg skal fortsette?

Ja, på billige billetter tenkte jeg?



Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Hvor mye man må betale er i svært stor grad avhengig av hvor fleksible man er mht tidspunkt for reisen. Man kan f.eks booke reise tur/retur Oslo/Kreta for under 1000 kroner, og for en fire timers reise (hver vei) så blir ikke det så mye igjen på flyselskapet når skatter og avgifter er betalt. For de som jobber i skolen, eller har barn i skolen, så blir prisen en ganske annen, men sånn er det med det meste her i samfunnet; pris er et produkt av tilbud og etterspørsel samt betalingsvilje/evne i de enkelte markeder. Bare se på en del klær hvor prisen oppgis i en rekke valutaer og den norske prisen alltid er høyest. Regner med at de fleste tenker likedan når de selv skal selge noe enten dette er en bil, et hus, en båt, en sykkel eller leie ut hus eller hytte?

mouche

Quote from: Kristian on 18. Mar 15, 15:15:53
Kanskje man skulle tenke over hvorfor det er blitt billig å fly?

6 crash i Asia de siste par årene.

Indonesia i Romjula: 1ste flygeren prøvde å klatre over en storm og "stallet" Han skulle enten å ha snudd eller flydd rundt stormen.

"Brolanding" Flygeren hauset opp i skyene - forholdet var at en motor kuttet ut og han reagerte feil - strupte den andre motoren slik at flyet ikke hadde oppdrift. Han ble hauset opp i skyene fordi han ikke traff boligblokker

Noen som vil at jeg skal fortsette?

Ja, på billige billetter tenkte jeg?






Er poenget ditt at dette var selskaper med lavtlønnede flygere, dårlige arbedisbetingelser, dårlig vedlikehold eller hva? Noen dokumentasjon? En kikk på selskap som Ryan, Norwegian eller Easyjet viser vel at deres trackrecord er bedre enn de fleste selskaper som du(?), og mange med deg, vil anse som de tryggeste og sikreste å fly med?

polyanna

Quote from: Marit on 28. Dec 14, 13:43:48
Norwegian har nå også Kos på programmet, men dessverre avslutter de sesongen i midten av august. Jeg kommer meg til Kos, så jeg kan kanskje bare droppe returen  ;D

Søkte litt på Ryanair også, og fant ut at de hadde flyvninger i juli, men fikk ikke opp noen datoer i august.

Kan reise med Aegean, men siden jeg ikke er en morgenfugl så har jeg ikke lyst på avgang kl 06.35. Men, om jeg tar en overnatting i Athen så kan jeg reise på dagen/ettermiddagen til Athen og hjem med Norwegian dagen etter......


Marit; det er sannsynligvis mulig å fly Ryan Air via London til Norge. Flyet går i så fall fra Kos om formiddagen. Tror jeg. Verd å ta en titt på.

Kristian

Men resultatene i Asia er foruroligende.

Og man skal ha et fortløpende vedlikehold.

Det kommer til å koste penger.

Man kan si hva man vil, men før streiken i Norwegian rapportert de et underskudd på 1,6 milliarder
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anita

Flyr veldig godt med KLM og SAS... betaler litt mer ... men føler meg trygg  ;D
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

mouche

Etter hva jeg forstår så er de selskapene vi alle stort sett flyr med underlagt meget strenge rutiner, lover og regler hva angår vedlikehold og løpende kontroller. Alle avvik/problemer skal rapporteres og alle data ligger offentlig tilgjengelig så vidt jeg vet. All informajson mht ulyker er tilgjengelig og det føres oversikter hvor man kan sammenligne selskapene og da gjenstår, nok en gang, spørsmålet: kan noen vise til de faktiske forhold som viser at f.eks SAS og KLM kommer bedre ut enn f.eks Norwegia, Ryan eller Easyjet for å nevne noen lavprisselskaper?

Kritios

Quote from: polyanna on 18. Mar 15, 10:37:06
Og hvorfor Apollo er i ferd med å trekke seg ut, er heller ikke godt å si.

Apollo taper penger og er for salg, så det er nok grunnen tipper jeg.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Sjøløve

Det finnes helt sikkert statistikker som viser hvilke flyselskap som er tryggere enn andre, uten at jeg har tatt meg bryet med å lete.
Men, av alle de tusener av fly som til enhver tid befinner seg i lufta blir ytterst få utsatt for ulykker.  Jeg er derfor av den oppfatning at det er svært trygt å fly, uavhengig av flyselskap og prisen på billetten.  Det er aldri i mine tanker å velge et selskap foran et annet fordi det er "tryggere". 
Det har skjedd ulykker både med SAS og KLM maskiner - faktisk var det et KLM fly som var involvert i luftfartens største flyulykke - Tenerife-ulykken i 1977 med nesten 600 omkomne.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...