Logg inn med Facebook eller Google!

Sea jet eller blue star?

Started by siljeae, 17. Jun 14, 22:29:13

Previous topic - Next topic

siljeae

Etter en uke på Naxos i september skal vi ta båt til Santorini en lørdag (flyr med sas hjem søndag). Ingen av oss har erfaring med ferjer i Hellas. Har lest en del forskjellig om sea jet og blue star, og så vidt jeg skjønner er det ikke mulig å se øya fra sea jet? I følge rutetidene er sea jet fremme 12.15 og blue star 14.50. Tenker at kl tre kan bli litt sent siden vi bare har resten av den dagen der, og ingen av de andre har vært på Santorini før- skal jo gjerne få med oss litt derfra. På den annen side skal det å se calderen fra havet være en opplevelse man bør få med seg. Hva anbefales? Et par timer ekstra eller calderautsikten?

Anders

bluestar uten tvil. Da kan du nyte turen som en dag på stranden.... SeaJet er transport i en blikkboks. Og uansett er det best i Thira langt ut på ettermiddagen :-)

filhellener

Quote from: Anders on 17. Jun 14, 22:42:16
bluestar uten tvil. Da kan du nyte turen som en dag på stranden.... SeaJet er transport i en blikkboks. Og uansett er det best i Thira langt ut på ettermiddagen :-)


Enig med deg, Anders, i dette tilfellet, og i de fleste tilfeller ellers :)  Blue Star/vanlig ferje gir den beste opplevelsen :)
Kari

marjana

Dessuten er Sea Jet kjempedyr i forhold til Blue Star eller de vanlige fergene!

Eksempel: 61 euro Syros - Naxos tur/retur med Sea Jet.
                16 euro Syros - Paros tur/retur med Aqua fergene.
Blue Star ligger i pris er litt over Aqua-fergene, men ikke i nærheten av Sea Jet. Og på Blue Star og de andre fergene kan man være ute på dekk!
Glika i zoi

Greece-Traveller

En av de store opplevelsene er å se Santorini når båten seiler inn i calderaen - noe du kun kan få se fra dekk med Blue Star. Du skal også være oppmerksom på at SeaJet er kjent for sine til dels store forsinkelser.




Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

18. Jun 14, 19:01:23 #5 Last Edit: 18. Jun 14, 19:09:22 by Greece-Traveller
Du kan se Blue Star ferjene her:

http://tinyurl.com/399hk6x

De mest vanlige fergetypene i Hellas:

http://tinyurl.com/3kspwjn

P.S.: Dersom noen skulle ønske å se albumene som slideshow med informasjon til bildene åpner du ved å klikke med høyre del av musa på ikonet. Da velger du "Åpne" og deretter "Show information".
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Frynse

Vi tok Sea Jet fra Rafina til Paros i fjor, og det er nok siste gangen jeg benytter det selskapet.
Det virket ikke som det var kontroll eller system på noe som helst der ombord.
De hadde til og med klart å selge noen av setene våre til noen andre, altså billetter med samme setet til flere personer, så vi ble plassert i hytt og pine.
Båten var sliten og mannskapet sure.
Ikke mer det selskapet for min del ihvertfall.

Blue Star er noe ganske annet.

Anders

Hvis du med Kastro mener Thira og Caldera-kanten så håper jeg dere har spekket lommebok :-)   Men alvor.... ankomme sånn litt før tre er perfekt. Skal man se seg rundt på Santorini så er det best å begynne om morgenen. Prøv Hotel Babis i Karterados. Har bodd der noen ganger nå, og anbefaler det virkelig. Han henter dere i havna og kjører opp til byen sånn ca hver halvtime og til flyplassen neste dag. Flott bassengområde og kjempefrokost.
Uansett... ikke tvil i min sjel.... Blue Star for ever :-)

Greece-Traveller

Du har tilgang til alle utendørs dekk på Blue Star. Economy har ikke tilgang til flysetene eller Business Class innendørs.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

fflagger

Jeg har reist til/fra Hellas via Santorini flere ganger. Min erfaring er at det kan være vanskelig å få tak i drosje i helgene. Har blant annet stått i lang drosjekø på flyplassen og telt 3 drosjer på en halvtime. Å bruke overnattingssteder som tilbyr henting/bringing kan dermed spare dere for en hel del stress/trøbbel.
På den annen side er rutebuss på Santorini et helt greit alternativ. (Den tidligere omtalte situasjonen på flyplassen ble avbrutt av at det kom en rutebuss). Når dere ankommer med Blue Star står det nok busser klare med Fira som destinasjon.

Greece-Traveller

Et godt råd ved ankomst til Santorini og tilgang til drosjer er at en blir igjen i ankomsthallen og henter bagasjen, og at den andre stiller seg utenfor i drosjekøen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Solgry

Liten avsporing, men: går det buss fra flyplassen til Kamari? Eller må vi ta taxi?
Vi har tenkt å tilbringe tiden mellom landing (kl. 11) og ferjeavgang (kl. 15.30) i Kamari, siden vi har med små barn i år.
Lodotter er englenes tøfler.....

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...