Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøpe ferjebilletter på flyplassen i Athen

Started by kari, 15. Jun 14, 10:44:21

Previous topic - Next topic

filhellener

16. Jun 14, 18:20:13 #12 Last Edit: 16. Jun 14, 18:23:00 by filhellener
Quote from: Greece-Traveller on 16. Jun 14, 11:20:40
Jeg er ikke sikker på om Pacific fremdeles opererer på flyplassen (de har lagt ned den delen du ser her).

Det er normalt at du benytter kredittkort når du bestiller på forhånd for å plukke opp billettene ved ankomst. Da er også deres gebyr inkludert i den prisen du betaler. Kontanter gjelder når du kjøper billetter der og da når du har ankommet.
Jeg har kun benyttet Amphitrion når jeg har bestilt billetter for avhenting ved ankomst. Der er det ikke noe krav om kopi av pass  - ei heller kopi av kredittkort (oppgir vanlige opplysninger om dette på bestillingsskjemaet som sendes elektronisk).



Pacific Travel finnes fortsatt på flyplassen,  jeg har hatt mailkontakt med dem senest i dag :)

- det er jo mulig Bagasjeoppbev ( bildet ditt) er nedlagt, det er ikke der vi hentet billetter sist, man finner Pacific med det samme man kommer ut i ankomstområdet/ etter å ha fått bagasjen  :)
Ut fra bildet av Amphitrion,  t r o r jeg at det er i nærheten.

Jeg venter på svar fra Pacific ang "detaljer", er det noe annet enn et vanlig electronisk kjøp med kredittkortet, kontakter jeg Amphitrion i stedet  :)
Kanskje du har skrevet det  tidligere ? -  men hva tar de i gebyr pr billett, eller pr kjøp?  Husker vi betalte 1 euro hos Pacific sist, men det var jo i 2006, så...  :)
Kari

Greece-Traveller

Gebyret som betales og opplysninger om kun kontanter har jeg fra mange gode venner som ofte benytter muligheten til å kjøpe billetter når de ankommer flyplassen (senest i år). Jeg mener det er snakk om € 5.

Ellers har jeg opplysningene om at Pacific er nedlagt på flyplassen fra greske venner som er bosatt i Athen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Frynse

16. Jun 14, 21:59:11 #14 Last Edit: 16. Jun 14, 22:13:43 by Frynse
Som tidligere nevnt henter man billettene fra Pacific hos bagasjeoppbevaringen.
Det er kun selve reisebyrået til Pacific som ikke finnes på flyplassen lengre, men bestilte billetter kan fortsatt hentes som nevnt.
Det ligger en konvolutt med navnet ditt og venter på deg der.
Helt smertefritt og enkelt.

Edit:
Bagasjeoppbevaringen ligger rett ved utgang 1.
Se kart: http://www.athensflights.gr/images/arrival-terminal.pdf

Sånn skal det se ut (om jeg får til å legge inn linken): http://www.roamfarandwide.com/wp-content/uploads/2013/12/113.jpg

Sveinung

Nå tråkker jeg kanskje litt i den greske salaten - men hvorfor ikke kjøpe billetten før du reiser hjemmefra, og ha den originale billetten med deg når du reiser fra Norge.
Se http://www.hellasspesialisten.no/batbilletter

marjana

Senest nå i april så kjøpte jeg fergebillett på flyplassen. Det er to reisebyråer ved siden av hverandre ved utgang 3 i ankomsthallen. Amphition er det ene, og det som var Pasific før heter noe annet nå. Pasific er de som har bagasjeoppbevaringen i enden av ankomsthallen.

Jeg drar som oftest med Aqua Spirit fra Lavrio til Syros, og merkelig nok så kan det ene reisebyrået selge billett til båten, men ikke det andre. De sier at jeg må kjøpe billett i havna i Lavrio, men da er det bare å spørre det andre reisebyraet i stedet. Det er vel bare i topp høysesong rundt 15.august det kan være fullt på fergene, så det er sjelden behov for å forhåndbestille.

Gebyret var 1 euro for en billett til Aqua Spirit på flyplassen.
Glika i zoi

Frynse

Quote from: Sveinung on 16. Jun 14, 22:21:26
Nå tråkker jeg kanskje litt i den greske salaten - men hvorfor ikke kjøpe billetten før du reiser hjemmefra, og ha den originale billetten med deg når du reiser fra Norge.
Se http://www.hellasspesialisten.no/batbilletter


Klart man kan det, men personlig orker jeg ikke tanken på billetter som blir borte i posten under ferieavviklingen, så når det er like enkelt og fullstendig bekymringsløst å hente dem på flyplassen, så er valget enkelt for mitt vedkommende ihvertfall.

Greece-Traveller

QuoteAmphition er det ene, og det som var Pasific før heter noe annet nå.


Som du kan se av det første bildet mitt heter det andre reisebyrået Aktina.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

ingaberentine

Jeg bestiller og betaler båtbillettene til henholdsvis både Highspeedbåtene og Blue Star fergene på de respektives rederiers websider, gjerne flere måneder før jeg skal reise med fergene, egentlig så snart flybillettene er bestilt og første reisemål er på plass. Jeg skal også reise for første gang ut fra Rafina til Paros med Blue Star - ferge i sommer og disse billettene er for lengst bestilt og betalt. Jeg henter dem i et reisebyrå i Rafina havn en times tid før fergen går. Jeg har hentet forhandskjøpte billetter både på Naxos, Paros, Pireaus og Heraklion. Jeg har gjort dette i flere år allerede, med begge rederiene og har aldri hatt problemer.

Vegard

Hei
Vi vestiller også billetter på nettsidene til rederiene og det fungrerer veldig greit. Henter ut på havnen i Pireaus (evt Rafina) på de respektive fergeselskapenes utsalg. Da er også kredittkortbetaling enkelt og greit.

En fordel med å kjøpe på forhånd og ikke vente til flyplassen eller havnen, er om man ønsker og være sikret flystol. (Bluestarfergene) De setene kan bli utsolgt i høysesongen, det har vi opplevd.

Det var forøvrig den ene gangen vi baserte oss på å kjøpe på flyplassen, og den ene gangen vi virkelig trengte et par timer søvn på på vei ut. Etter en lang og klønete reise ned til Athen hadde vi basert oss på å kunne ta en time på øyet på båten, men den gang ei.  :o Så nå forhåndskjøper vi billetter.  :D

Ikke lenge til avreise nå  8)

kari

Her var det skjedd mye siden jeg var inne sist. Det er bra  :)

Vi er som sagt 8 stykker som reiser; og lander forhåpentligvis i Athen mellom kl 1300 - 1330. Hadde egentlig tenkt å reise til Pireus og ta båt derfra; da hadde vi ikke kjøpt billett før vi var nede i Pireus havn; vi har aldri bestilt billetter tidligere, og det har aldri vært noe problem. Båten fra Pireus ville ha vært en Blue Star Ferries storferje, og det skal noe til at de blir fulle.

Men så kikket jeg på båttider og fant båt fra Rafina som passet oss bedre i tid, og tenker nå å prøve oss på denne. Men dette er en mindre hurtigbåt, og vil sikre at vi alle får plass før vi drar ned til Rafina. Men ønsker ikke å forhåndsbestille; flyet kan jo være forsinket; og vi har ikke sååååå god tid på oss mellom landing og buss til Rafina.

Så for å være sikker på at det er plass til oss alle på båten før vi setter oss på bussen til Rafina, så ønsker jeg å kjøpe billettene på flyplassen. Er det ikke plass så tar vi ganske enkelt bussen til Pireus isteden.

Hadde det bare vært Terje og jeg, så hadde vi dratt ned til Rafina uten å ha bestilt billetter, men med 8 stykker er det kanskje lurt å ha dette klart før vi busser ned. Det er jeg som har tatt på meg "reiselederansvaret", og kjedelig å stå med 8 stykker i havna i Rafina uten plass på båten; og da rekker vi heller ikke siste båten fra Pireus  :o
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

filhellener

Quote from: Greece-Traveller on 16. Jun 14, 11:20:40
Jeg er ikke sikker på om Pacific fremdeles opererer på flyplassen (de har lagt ned den delen du ser her).


I flg Frynse, som har benyttet Pacific Travel / servicen årlig, så er det vel d e n n e  delen som fortsatt er å p e n /i drift da ! -  og stedet vi kan hente billetter ?  ???
- det ble litt forvirrende her  :)
Kari

filhellener

17. Jun 14, 20:18:57 #23 Last Edit: 17. Jun 14, 20:29:13 by filhellener
Quote from: kari on 17. Jun 14, 19:31:28
Her var det skjedd mye siden jeg var inne sist. Det er bra  :)

Vi er som sagt 8 stykker som reiser; og lander forhåpentligvis i Athen mellom kl 1300 - 1330. Hadde egentlig tenkt å reise til Pireus og ta båt derfra; da hadde vi ikke kjøpt billett før vi var nede i Pireus havn; vi har aldri bestilt billetter tidligere, og det har aldri vært noe problem. Båten fra Pireus ville ha vært en Blue Star Ferries storferje, og det skal noe til at de blir fulle.

Men så kikket jeg på båttider og fant båt fra Rafina som passet oss bedre i tid, og tenker nå å prøve oss på denne. Men dette er en mindre hurtigbåt, og vil sikre at vi alle får plass før vi drar ned til Rafina. Men ønsker ikke å forhåndsbestille; flyet kan jo være forsinket; og vi har ikke sååååå god tid på oss mellom landing og buss til Rafina.

Så for å være sikker på at det er plass til oss alle på båten før vi setter oss på bussen til Rafina, så ønsker jeg å kjøpe billettene på flyplassen. Er det ikke plass så tar vi ganske enkelt bussen til Pireus isteden.

Hadde det bare vært Terje og jeg, så hadde vi dratt ned til Rafina uten å ha bestilt billetter, men med 8 stykker er det kanskje lurt å ha dette klart før vi busser ned. Det er jeg som har tatt på meg "reiselederansvaret", og kjedelig å stå med 8 stykker i havna i Rafina uten plass på båten; og da rekker vi heller ikke siste båten fra Pireus  :o


Ser ut som du og jeg er i akkurat samme situasjon, kari  :)

Vi er 9 personer, og jeg er "reiseleder", føler ansvaret  ;) :) - vi lander også...s k a l lande!!!- og h å p e r å lande!!! kl 13.15 ;)  - og skal videre til Paros ! - vet ikke hvor dere skal da, men har jeg lest Naxos et sted?
I utgangspunktet skulle vi reise videre med Blue Star fra Pireus  kl 17.30, hadde da g o d tid til å hente billetter  både "her og der" ..., men s å dukket det opp et nytt alternativ!

Det er svinedyrt, men fristende, fordi jeg/vi, som deg, l a n g t foretrekker Rafina framfor Pireus  :)
- o g fordi vi har vært opp kl 2 om natten, for å komme i tide til flyplassen, er det fristende, og verdt noen kroner, å komme fram 3 timer tidligere  :--

M e n så tør jeg helst ikke ta sjansen på at det finnes billetter til denne raske, men mye mindre båten... og vil bestille / reservere!

Når d e t er gjort, har vi kun igjen å være redd for flyforsinkelse, selv om jeg ytterst sjelden har opplevd det om sommeren!
- at all bagasjen ikke skal være  med etter mellomlandingen, er jeg også litt "redd" for, siden datteren vår m/fam opplevde det for et par år siden :o

Charter h a r sine fordeler..., men du verden så mye penger vi sparer på å legge opp turen/ ordne alt selv  :)

Du skriver at deres båt går kl 16.45 , vår går kl 15.45, med 14.10 bussen, eller et par taxieer skal det n o r m a l t gå bra  :)
Jeg har sett at det går en rask båt fra Pireus til Naxos ( ikke Paros) kl 16.45,  men ikke fra Rafina , men , i g j e n , jeg vet ikke hvor dere skal, kari  :)
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...