Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili enda en gang (2014) - denne gangen, med jazz festival

Started by kaka, 21. May 14, 17:36:50

Previous topic - Next topic

Tjorven

Dette så ut som en sånn "må-innom-butikk", ja  ;D  Artig med den håndskrevne resepten, Athina   :)  Har aldri hatt sitronjuice i pasta, men det blir sikkert ikke feil med noen dråper sitron oppi. Det får jeg prøve å huske neste gang  ;)

God tur til dere som reiser nedover snart. Du drar vel ikke før i september, kaka?
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

KariK

kaka

Søndagens kirkebesøk får bli et liten mimretur til det lille, vakre Likaki klosteret.

For å komme dit, må jeg et stykke oppover ravinen. Begynnelsen er et bredt parti med stein, - masse stein.
Etterhvert smalner det, og steinene blir større, - og til slutt må jeg klatre litt.

Men, det er det verdt, nå jeg etterhvert finner den lille perlen bare et lite stykker fra revinen.
KariK

kaka

Det må ha vært et ganske lite kloster, med en nydelig, liten kirke. Den skal visstnok ha blitt bygget rundt 1570, - og utsmykket rundt 1780.
Kirken er den eneste bygningen som forstatt står der, hel, - men dessverre med store sprekker i taket.
Jeg ble helt betatt når jeg kom opp, - og etterhvert inn.
KariK

kaka

Kirken er vakkert utsmykket.
Innemellom ser vi, antagelig tidligere, forsøk på å holde taket oppe.
Men, her trengs ny innsats!
KariK


kaka

Ja, bipbap. Jeg ble virkelig beveget når jeg kom dit. Har vært der en gang før, men da var jeg ikke inne.
Hvis du har muligheten, kan du jo prøve å ta turen selv. Nå, når det er så mange skilt, er det lettere å finne enn det var tidligere.

Jeg legger ved noen flere bilder fra besøket.
KariK

kaka

Ute igjen ser jeg restene av det lille klosteret.
Det ligger under bratte bergheng, men i et frodig område. Utsikten rett over ravinen var også frodig og vakker.

Så tar jeg den lille trappen opp igjen til stien, og tar farvel med denne fredfulle og vakre plassen
KariK

Athina

Takk for at du viste oss dette fantastiske stedet, kaka!
Jeg har aldri gått i ravinen, men det frister veldig å besøke Likakiklosteret, så kanskje jeg prøver meg på denne turen en vakker dag.. :)
Hvor lenge tenker du man går i ravinen før man kommer til klosteret?
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

bipbap

Kan virkelig forstå hvorfor du ble beveget kaka  :hjerte: Et fortryllende sted, og området rundt er vakkert også. Har et litt dumt spørsmål igjen .. Hvor får dere tak i stav dere bruker i åsene? Jeg gikk nemlig uten (og helt alene), og fikk påpekt at stav måtte jeg ha pga slanger ..

kaka

Veldig hyggelig at flere kan ha glede av bildene fra Likaki :)
Jeg unner alle som har lyst en tur dit! Du har vært der, bipbap?

Til Athina: Det var litt lengre oppover ravinen enn jeg trodde. Når jeg ser på klokkesletten på bildene, brukte jeg ca 45 min. fra første bilde og til jeg tok av stien til klosteret. Du kan jo også gå "snarveien", med en sti ned fra Ag. Sofia (Kommer noen bilder som viser det også :) )

Til Bipbap: Staven har jeg med meg i kofferten. Den er "tredelt", så jeg får dyttet den sammen så den går nedi, på skrå.
Jeg er veldig fornøyd med å ha fått til det. God hjelp på turene i området. Men, den "hjelper" ikke mot slanger (erfarte jeg) - er bare god som støtte.
Jeg tramper mye i bakken når jeg går disse turene, og bruker gjerne lange turbukser, som jeg ruller opp og ned ettersom hvor tett vegetasjonen er  :D
KariK

kaka

For de som vil videre i ravinen, - og høyt til fjells, er det bare å fortsette :) Jeg tror ikke du når fullt 2500 meter, men nesten.
Det er ikke en tur for meg, men jeg kjenner til andre som har tatt den utfordringen.

KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...