Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili enda en gang (2014) - denne gangen, med jazz festival

Started by kaka, 21. May 14, 17:36:50

Previous topic - Next topic

Athina

Quote from: kaka on 04. Jun 14, 18:56:26
Lurer på om det er Anna som maler?


Hun sa ja, da jeg spurte henne, men ser det står "Sofia Fileas Art" på geiter i olivenlund-bordet, så vi kan ha misforstått hverandre :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.


kaka

Jeg ble litt nysjerrig på Sofia Fileas Art, så jeg måtte Google litt.
http://www.pinterest.com/sofiafilea/
http://www.pinterest.com/sofiafilea/pins/

Her gjenkjenner jeg bilder. Ser ut som hun bor i Platsa, så da er det nok hun som har malt de sjarmerende bordene, - og kanskje litt inne på Androuvista også :)
KariK

kaka

Denne dagen var det faktisk satt opp 4 konserter.
Tidlig kveld på Gialos skulle det være Greek Duo. Dessverre kom ikke de, - men Knut Hem stilte opp igjen, og skapte skikkelig kveldsstemning i fjæra.

Han spilte mye musikk assosiert med sjøen . Spesielt fin var "Hurtigruta", med alle lydene som understreket temaet.
Jeg finner ikke den noe sted, men en lenke til litt annet av Knut hem
http://grammofon.no/utgivelser/album/Knut+Hem/Almost+on+my+own/70
KariK

kaka

Senere på kvelden var det konsert med Hot Club de Norvege og B&F band på Xai Xou.
I alle de årene jeg har gått langs stranda der nede, har jeg sett et litt slitent skilt med Xai Xou, - og trodd det var der skiltet sto.

Men, det skulle vise seg at dette var, som så ofte ellers i Hellas, et skilt som fortalte at stedet fantes, - i "nærheten".
Jeg trodde altså jeg visste hvor vi skulle, men det viste seg å ligge helt i enden av veien langs vannet, - godt forbi Ritsa stranden.
Nå er jeg ikke redd for å gå, så det var jo helt greit, - men stappende fullt da vi kom frem.

Det ble mørke kvelden, - og fullmånen lyste over vannet. Det var veldig annerledes og spesielt å se Kardamili med kveldslys fra denne vinkelen.
KariK

kaka

Ny dag med nye muligheter :) Onsdagen skulle det være konsert høyt oppe i fjellheimen, på takterrassen til hotel Farragi oppe i Chora.
Gunnar Johnsen / johnny Lauritzens Quintet sto på programmet.
Dette gledet jeg meg til! kombinasjon; tur opp i heia og konsert :)
Det var tilbud om felles tur, med følge, annonsert til ca 1 1/2 time, tror jeg. Og for de som ikke ville gå, var det ordnet med bussfrakt.

Ruten opp var en annen enn jeg pleier ta (pleier å gå via Nikovo). På kartet ser det ut til å være en grei grusvei, - og det er det vel også, men stien går utenom, og er ganske bratt og ulendt. Jeg tenkte på de som skulle opp der, - og ikke var så vant til å gå slik, - at det kunne bli tungt. Det ble det nok også og tok mye lengre tid enn annosert, skjønte jeg, da gjengen kom opp. (Jeg er jo så sær at jeg gikk alene).

Det er alltid fint å komme oppover i området. Eliastoppen hilser med sin karakteristiske pyramide-topp, og små kapeller og litt større klokketårn åpenbarer seg midt i alt det grønne.

KariK

kaka

Oppe i Chora kom jeg forbi en veldig frodig hage, full av vamluer. Vakkert!
Rett over smuget sto litt større valmuer, - og noen i en farge jeg ikke har sett der før. (Mulig det er slike politiet der oppe reagere på, som jeg har hørt rykter om  8) )

Enda litt høyere opp sto "dansetreet mitt". Dette treet byr alltid på noe fint. Denne gangen vokste det noen små ertblomster inni der.
KariK

kaka

Det var fordel å komme opp litt før "den store flokken". Da fikk jeg bestilt lunsj uten særlig problemer :)

Også der oppe fyltes det opp, - og ble mer enn nok å gjøre for de som skulle betjene oss :)

Det er jo hyggelig at så mange som ikke har vært i området før, fikk anledning til å komme opp dit, og skue den flotte utsikten.

(Det er nesten umulig å ikke få med folk på bilder fra slike samlinger, så det blir litt pussige "klippinger" her :)
- hvis noen synes jeg tar med for mye folk, bare si ifra)
KariK

kaka

På nedturen skulle jeg være "turleder" for tre stykker, som ikke hadde gått der før.
Vi valgte turen om Nikovo denne gangen. Denne turen har jeg etterhvert gått såpasss mange ganger at jeg følte meg overlegent trygg på ruta.

Et stykke på vei traff vi på en annen gruppe, - og det ble slik det gjerne blir, man prater litt i smågrupper mens man går.
De jeg skulle "guide" gikk litt foran meg og pratet, - og jeg som er vant til å passe på barn i flokk, - fulgte etter  :)

Da ropte noen fra den andre gruppa "Det er ikke den veien !"
Vi hadde gjort den vanligste feilen der oppe, bare fulgt en av de mange grusveiene som finnes rundt i olivenlundene.
Ja, ja  ::)   da ble mitt forsøk på en liten bigesjeft raskt avslørt : Jeg er ikke til å stole på, - i løypa
Men, jeg kommer jo alltid frem.

Det var lett å rette opp feilen og turen ned gikk lettt og lystig: det var riktig hyggelig "å gå i flokk" (som jeg hadde skygget unna på oppturen)

Vel nede i Kardamili igjen, måtte vi ta bilder av den praktfulle bougenvilleaen på huset der en av turdeltakerne (og sangerne) bodde.
Det er et hotell/bosted jeg har gått forbi ofte og beundret blomsterprakten, - og lurt på hvordan det er å bo der.
Vertinnen, som oppdaget vår begeistring, vinket oss inn på gårdsplassen så vi skulle få sett skikkelig.
- og vi tok bilder, - men dessverre var det vanskelig å få frem fargen på bougevilleaen ordentlig.  (det er samme "busken" på begge bildene)
KariK

tovenor

Ett blomsterbilde til fra Kardamili...:)


kaka

Onsdags kvelden (etter konsert i fjellheimen) var det landsbyfest i Thalames.
Den var jeg ikke med på, - men Dagsrevyen har nettopp vært der, - så om noen har lyst til å se :)
http://www.nrk.no/verden/turistvekst-i-hellas-1.11777005
(Scroll litt ned på siden, så ligger det en filmsnutt der, bla fra Peloponnes. Hotellet og stranda som omtales i reportasjen er i Stoupa, - ikke Kardamili)

Når mange var på landsbyfest i Thalames, benyttet jeg anledningen til å ta en tur innom jam session/den faste kveldsaktiviteten på baren 1866.
Liten og intim bar, så det ble bare uteplass på meg, - men jeg var innom :)

Beviset på at jeg var innom "jammen" :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...