Logg inn med Facebook eller Google!

Do and dont`s ang.flagg på stranden

Started by Roger, 12. Apr 14, 15:52:45

Previous topic - Next topic

Roger

I dette forumet som i andre fora har det vært skrevet om do and dont`s på besøk i andre land.
Jeg har sett de håndklærne dekorert med det greske flagget samt med andre motiver til salgs i de strand-butikkene.
I Norge har vi blitt opplært til å behandle flagget med respekt.
Jeg syns det er noe som skurrer når man legger seg på et sånt håndkle på stranden med eller uten badetøy.
Hva synes dere andre forumister her inne om å legge seg på et håndkle dekorert med det greske flagget ?
Jeg kommer aldri til å kjøpe et sånt håndkle for deretter å ligge på det.
Er det fornuftig tenkt av meg,  eller synes dere andre her inne at det er jeg som er overpolitisk korrekt for å bruke et sånt uttrykk ? :)
Roger

Anders

Heller i retning av den siste setningen din... flagget som flagg skal behandles etter regler og med stor respekt, mens gjengivelser/replikas på fx et håndkle er mere et bilde på ting og spiller mindre rolle. Altså... det flagget som skal heises er noe helt annet enn "bildet" av det flagget inneholder. Vet ikke om det virket forståelig.... jeg har iallfall ingen problemer med at "bilder" av flagget brukes i alle mulige sammenhenger. Ta Holmenkollen med rødt hvitt og blått i alle ansikter?

marjana

Så hva da med å være en blekfet norsk turist som ligger på et digert badehåndkle i Hellas med et motiv med en 1000 euro seddel?
Er ikke det en urespektabel måte å være på i et land i en dyp økonomisk krise?
Nå er det riktignok grekere som selger disse badehåndklærne med både det greske flagget og euromotiver, så hvis det er greit for de lokale så er det greit for meg.
Det er forskjellig bruk av flagg, som flagg, og som symbol til mer folkelig bruk.
Det greske flagget er vel påtrykt på de aller meste ting i svært kommersielle hensikter, og hvis man ser ned en gate for eksempel i Plaka i Aten så er det souvernirer med det greske flagget på alt fra en CD til T-skjorter til krus osv. osv. Litt sånn fotballskjerf-aktig.
Glika i zoi

IngeS

På dette feltet som andre er ikke riktig å  sammenlgne Norge og Hellas. Vi kjenner alle til de viktigste norske reglene for bruk av flagget. Hva kjenner vi til av de greske reglene? Grekerne lar flagget henge opp om natten hele året gjennom.Det er ikke norsk respekt for flagget.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

mouche

Å la flagget henge opp hele natten er vel det som er vanlig rundt omkring og ikke som vi gjør i Norge?

Kristian

Det er greit for meg alt som nevnes, men det er et punkt jeg reagerer på det  er flagg på båter:

Det er greit at de henger ute hele døgnet,  og året med, men det er vel mulig å skifte ut flagget når det er "utblåst"

Gjelder også vimpler for den saks skyld.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Roger

Jeg ser poengene til dere alle her inne.
Jeg må nok innrømme jeg tenkte mest på symbolikken.
De gangene jeg har gått langs stranden og sett de håndklærne har jeg håpet at de ikke har tilhørt  noen norske.
Det er alltid kjekt å få innspill om do and donts` her så man ikke havner helt i forlegenhet  :)
Roger

mouche

Quote from: Kristian on 13. Apr 14, 07:16:10
Det er greit for meg alt som nevnes, men det er et punkt jeg reagerer på det  er flagg på båter:

Det er greit at de henger ute hele døgnet,  ......


Så vidt jeg vet så er det ikke bare greit, men sågar påbudt mange steder. Kommer du til utlandet med en norsk båt tror jeg du vil kunne få problemer med politiet og også kunne bli bøtelagt hvis du følger de norske reglene (for det er ikke lover, men regler det er snakk om for fritidsbåter) og tar inn flagget.

Kritios

Hehe, jeg må si jeg stusset litt da jeg leste innholdet i startinnlegget.
Ut fra tittelen på tråden trodde jeg det dreide seg om bading ved for eksempel rødt flagg på stranda 8)
Når det gjelder håndklær med forskjellige motiver så har jeg ett veldig avslappet forhold til det,
og kan gjerne legge meg ned på både greske flagg og pengesedler.
Som sagt i andre innlegg her, det er ikke mange som har slik respekt for flagget sitt som vi har her på berget.
Ei heller har de slik feiring av sin nasjonaldag som vi har, så her er det nok vi som er litt "sære", uten at jeg mener noe vondt med det. ;)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Kristian

Quote from: mouche on 13. Apr 14, 17:18:34
Quote from: Kristian on 13. Apr 14, 07:16:10
Det er greit for meg alt som nevnes, men det er et punkt jeg reagerer på det  er flagg på båter:

Det er greit at de henger ute hele døgnet,  ......


Så vidt jeg vet så er det ikke bare greit, men sågar påbudt mange steder. Kommer du til utlandet med en norsk båt tror jeg du vil kunne få problemer med politiet og også kunne bli bøtelagt hvis du følger de norske reglene (for det er ikke lover, men regler det er snakk om for fritidsbåter) og tar inn flagget.


Poenget mitt var ikke inn med flagget, men for å si det mildt alle de lefsene man ser rundt omkring.

Til og med på skip i yrkestrafikk.
Kristian/Planer er til for å utsettes

stein

Quote from: Kristian on 14. Apr 14, 09:55:29
Quote from: mouche on 13. Apr 14, 17:18:34
Quote from: Kristian on 13. Apr 14, 07:16:10
Det er greit for meg alt som nevnes, men det er et punkt jeg reagerer på det  er flagg på båter:

Det er greit at de henger ute hele døgnet,  ......


Så vidt jeg vet så er det ikke bare greit, men sågar påbudt mange steder. Kommer du til utlandet med en norsk båt tror jeg du vil kunne få problemer med politiet og også kunne bli bøtelagt hvis du følger de norske reglene (for det er ikke lover, men regler det er snakk om for fritidsbåter) og tar inn flagget.


Poenget mitt var ikke inn med flagget, men for å si det mildt alle de lefsene man ser rundt omkring.

Til og med på skip i yrkestrafikk.


Ble vel litt off topic det her men. Hm. Det norske flagget mitt som jeg har i masta når jeg seiler begynner å bli nokså falmet og slitt. Hadde håpet at det skulle følge meg til 100 forskjellige greske øyer, men jeg bør kanskje skaffe meg et nytt  :o

Bilde tatt for en uke siden. Eugene som vi leier av holder flagget mitt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

Til Stein

Det er jo ikke noe i veien for at man har et bra flagg i hekken flyndra eller hvor man måtte feste det i forhold til flaggreglene.

Så kan du ha kuriositeten (og jeg sier ikke lefsa) i salongen hvor den kan beskues hver gang du krysser av en ny øy i loggen.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...