Logg inn med Facebook eller Google!

Vil vi ha det slik i Hellas som Nordmenn har gjort i Spania

Started by Heidrun, 15. Sep 07, 21:22:22

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"winther\"For øvrig..SveinB,du uttrykker deg SÅ klart,og jeg kunne ikke vært mer enig.

Takk, Winther  :-)

Ett av spørsmålene som ble stilt til en av nordmennene i Alfaz del Pi var:
Men hvordan ville det vært om pakistanerne i Norge oppførte seg slik som dere gjør her?

Svaret: Eh... (nølende), det tror jeg ikke hadde vært så populært...
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"winther\"Fremskrittspartiet? ztweeeeeeeee  cxsdfafdd ..er nok ikke helt med her nå,jeg..

Fremskrittspartiet startet opp en avdeling i Spania. Noen av de som fikk mest plass i programmet fra Alfas del Pi var strålende fornøyd med dette.

Barbro

Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Svein~B

Kan vi ikke heller referere til nevnte parti som Partiet med det misvisende navnet? Jeg mener at det burde rammes av markedsføringsloven å kalle et reaksjonært parti for, ja, det det heter per i dag.  :-)

En annen ting som kom fram: Barn som går på norske skoler i Spania lærer ikke spansk! Jeg mener at dette er vanskjøtsel, det å ikke lære barna språket som snakkes i det landet der de vokser opp. Disse barna risikerer å havne mellom to kulturer, på samme måte som en del norske barn med pakistanske foreldre. De er fremmed fugl både i eget land og i foreldrenes hjemland, mistilpasset begge steder, uten noen særlig sjanse i livet. Det er skandale etter min mening.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Barbro

SveinB,jeg bøyer meg i støvet! Det er jo ikke bare en skandale,det er jo rett og slett..utrolig zwwhhhhaaaxxxx !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

bengalow

Jag tror inte vi snackar om samma slags människor. Det som blir visat i TV är oftast det som sticker ut mest - dvs de extrema får säga sin mening, medan man inte alls tar hänsyn till de vanliga människorna, och därmed blir programmet uppmärksammat. Jag tror inte att norrmän i allmänhet beter sig som det beskrivits. Att generalisera tillhör en av dödssynderna...! Jag tror både norrmännen och spanjorerna trivs där dom bor. Lita ALDRIG på en journalist och hans/hennes egna sanningar!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"winther\"SveinB,jeg bøyer meg i støvet! Det er jo ikke bare en skandale,det er jo rett og slett..utrolig zwwhhhhaaaxxxx !

Takk igjen, Winther. :-)

Og det er ikke bare klimaflyktninger: I en annen TV2-dokumentar kom det fram at det også er en del som flykter fra Barnevernet i Norge. Det er først og fremst snakk om rusmisbrukere. I Spania er det fri flyt av alkohol og narkotika. Barna blir i realiteten gatebarn. Ingen bryr seg, ikke spanske myndigheter, ikke norske myndigheter. De eneste som synes å bry seg er noen frivillige organisasjoner, men det er lite de kan gjøre hvis de ikke har myndighetene med seg.

Jeg tror forresten at det var i den dokumentaren det kom fram, det om de \"norske\" barna som ikke lærer spansk, ikke i det programmet som Mix snakket om. Det har vært flere dokumentarer på TV2 om nordmennene i Spania.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Barbro

Ja,jeg har hørt og sett om dette,og om barna som ingen har ansvaret for..
Det er hjerteskjærende. Hvem skal hjelpe dem?Og hvordan skal de noengang lære at det finnes mennesker som bryr seg,når de stanger hodet i veggen overalt?
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

JohnS

Generalisering basert på medias utvalg av de  eksemplene som passer inn i journalistens ønske om vinkling av saken, er meningsløst.  Var det noen som så dokumentarprogrammene fra Ayia Napa på Kypros i fjor, som \"avslørte\" hvordan vi nordmenn oppfører oss når vi reiser til de østlige deler av Middelhavet?   Svensker var det også med i programmene, og de var ikke bedre!  

Jeg tror flertallet av oss her har en oppfatning av at vi ikke passer helt inn i den \"virkeligheten\" TV viste, selv ikke vi som har besøkt Ayia Napa.  Og de få jeg kjenner som tilbringer sin alderdom i Spania den største delen av året, ville antagelig føle seg like fremmede for å bli presentert på TV som rasister, rusmisbrukere og politiske ekstremister.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Jeg er enig med du i det JohnS, jeg skjønner jo også at et slikt program ikke representerer alle som tilbringer store deler av året i utlandet, enten de er unge eller gamle og er sikker på at det bor mange i norske kolonier som ikke ser ned på \"utlendingene\", men når diskusjonen om integrering kontra egne \"samfunn\" dukker opp, så synes jeg ikke det er feil å dra frem et program om et norsk borettslag i spania hvor deler av ledelsen i borettslaget er blant dem som får stor plass i programmet.

KyriaT

Kultur er kompliserte greier, og jeg har lyst å komme med en kommentar litt på siden av det tråden egentlig tok opp.

Som dere alle (?) vet elsker jeg Hellas, jeg jobber og bor her og betrakter det som mitt andre hjemland -  for ikke å si første. Men jeg blir litt matt enkelte ganger av nordmenn (og andre), som er så nesegruse i sin beundring av grekere og det greske at de ikke kan se utenfor det glansbildet de selv lager. Det synes jeg faktisk også er en smule diskriminerende.

En sleip kamaki (notorisk kvinnebedårer) ville bare vært ekkel og med et forkvakla kvinnesyn i Skandinavia, men er \"sjarmerende og artig\" fordi han er gresk og/eller er i Hellas. En tavernaeier som skjeller ut sine ansatte i full offentlighet uten grunn (eller for å befeste sin posisjon som sjef) ville blitt stevnet for arbeidsretten i Norge, men skjer det i Hellas unnskylder man det med \"det greske temperamentet (les: ildfulle, men gode på bunnen).
For å være litt selvkritisk, så er det kanskje det som engster meg mest i jobben som reiseleder, at jeg bidrar til å befeste et slikt glansbilde-inntrykk. Jeg ønsker selvsagt å formidle det som er så vidunderlig med Hellas, med kulturen, folket og det hele, men ikke på en slik måte at man tror at Hellas er noe Utopia. Jeg insisterer på at de fleste ønsker å få et balansert bilde av en spennende, sammensatt og motstridende kultur, og et folk som består av både snille og slemme mennesker - og alle et sted i mellom. Hvis grekerne bare var snille, søte, sjarmerende og elskelige så var de jo ikke Mennesker!

Jeg ser heller ikke det store problemet i at man får kjøpt kaviar, leverpostei og Wasa knekkebrød på supermarkedet. I likhet med soyasaus og kokosmelk. Vil man heller leve på souvlaki og fetaost så har man jo fortsatt mulighet til det? Det er en enorm forskjell på å være månedsvis i Hellas som helt eller delvis fastboende, og det å være turist i noen uker. Ikke kritiser oss som savner brunosten (eller andre hjemlige varer) før du har forsøkt å bo i månedsvis i utlandet! Jeg gleder meg i hvert fall stort over pakker med majones (TAKK Magnolia!) eller Jarlsbergost, og hvorfor skulle jeg ikke det? Det er da ikke noe som fratar grekernes deres kultur eller levemåte? Jeg har tiltro til at gresk kultur generelt, og matkulturen spesielt, ikke blir truet av brunost på butikken på hjørnet! Bare se på greske tavernaer og tyrkiske grønnsakshandlere i Oslo - de truer da IKKE den norske lutefisktradisjonen! (Som jeg for øvrig kan betakke meg for, men det er jo en annen sak.)

Jeg ønsker slett ikke norske/svenske/danske/finske/hva-som-helst, kolonier på hvert nes i Hellas, men på den annen side - for de som opplever det som trygt og behagelig og ha bare naboer som snakker et \"forståelig språk\" så synes jeg det også skulle legges til rette for dem - selv om jeg personlig velger noe annet. Forutsatt at de ogå respekterer og aksepterer at de er i et fremmed land og kultur. Det er plass for mange typer turister og klimaflyktninger. Noen foretrekker Hersonisoss, og andre Patmos. Noen vil feste på Mykonos og andre ha kultur- og naturferie på Mani. Så lenge man vet hva man går til så er det vel greit? Toleranse må gå alle veier, ellers blir det meningsløst.

Da bekymrer det meg mer at den vanlige norske (etc) turister forventer at alt i Hellas (eller andre deler av verden for den sakens skyld) skal være på deres premisser. Fra småting som ostehøvel på tekjøkkenet (men ta gjerne med egen), til et strøm- og vannforbruk hinsides enhver fornuft eller et folk og land som alltid må være vennlige, sjarmerende og tjenende, til tross for at det tråkkes på lokal skikk og bruk.

Og jeg synes slett ikke at grekerne hadde hatt vondt av å nærme seg kulturelt oss skandinaver på enkelte områder, respekt for naturen, et helsevesen uten korrupsjon og et trafikkmønster der ikke den sterkestes rett gjelder til enhver tid, som noen eksempler. Strengt tatt så presser jo jeg jo da mine norske holdninger på min greske omgangskrets? Men jeg er ganske overbevist om at gresk kultur og levemåte tåler det.

Mye i Hellas er bedre enn i Norge (og jeg sikter ikke bare til været), men ALT i Hellas er ikke fantastisk. Ikke alle grekere heller. I grunnen ikke så ulikt vårt eget land, når det kommer til stykket.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Athina

Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...