Logg inn med Facebook eller Google!

Gode råd til førstegangsreisende

Started by IngeS, 15. Nov 13, 16:47:58

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: IngeS on 16. Nov 13, 16:18:15

Og så et viktig poeng: Grekerne bestiller alltid nok mat og vel så det. Som oftest blir det stående igjen mat når måltidet er over. Det er ingen skam å levne mat som blir til overs. Det er i Norge det heter at spiser du ikke opp alt får du ikke dessert.   



FØRST  :) - God Ide til tråd, Inge, mye trivelig og fin info  :)

Jeg føler meg etterhvert veldig hjemme i Hellas, og vet at grekerne ofte setter igjen mat!
- etter et større selskap forstår jeg at det kan bli "rikelig" og rester, men ellers .....

D e n skikken synes ikke jeg er viktig/ noe å lære bort, å kaste mat er ikke ok uansett, i alle fall liker ikke jeg å gjøre det, hverken hjemme, eller i Hellas.
Men å spise som grekerne og dele all maten i stedet for å ha hver sin rett gjør vi alltid.
Jeg/vi kommer fortsatt til å bestille inn så mye vi tror vi kommer til å spise opp :)
Siden vi i bestiller småretter, får vi smakt på mye likevel,og det vi ikke får smakt på e n dag, kan vi bestille inn neste :)

Kari

IngeS

På denne tiden, når det nærmer seg jul, bakes det lussekatter i mange hjem. Gode lussekatter inneholder det meget kostbare krydderet safran. Safran brukes også i andre matretter som f. eks fiskesuppe fra Frankrike og middelhavslandene.

Hellas er ett av de landene hvor planten Crocus sativus dyrkes. Det er arrene på denne som er safran. Rundt 70.000 krokus renset for hånd gir ett kilo av krydderet. Mitt råd er:Kjøp safran i Hellas. Her koster den under halvparten av det du må betale i Skandinavia.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

filhellener

18. Nov 13, 18:29:15 #14 Last Edit: 18. Nov 13, 18:31:07 by filhellener
Quote from: filhellener on 17. Nov 13, 22:32:07
Quote from: IngeS on 16. Nov 13, 16:18:15

Og så et viktig poeng: Grekerne bestiller alltid nok mat og vel så det. Som oftest blir det stående igjen mat når måltidet er over. Det er ingen skam å levne mat som blir til overs. Det er i Norge det heter at spiser du ikke opp alt får du ikke dessert.   



FØRST  :) - God Ide til tråd, Inge, mye trivelig og fin info  :)

Jeg føler meg etterhvert veldig hjemme i Hellas, og vet at grekerne ofte setter igjen mat!
- etter et større selskap forstår jeg at det kan bli "rikelig" og rester, men ellers .....

D e n skikken synes ikke jeg er viktig/ noe å lære bort, å kaste mat er ikke ok uansett, i alle fall liker ikke jeg å gjøre det, hverken hjemme, eller i Hellas.
Men å spise som grekerne og dele all maten i stedet for å ha hver sin rett gjør vi alltid.
Jeg/vi kommer fortsatt til å bestille inn så mye vi tror vi kommer til å spise opp :)
Siden vi i bestiller småretter, får vi smakt på mye likevel,og det vi ikke får smakt på e n dag, kan vi bestille inn neste :)[color=


Helt uenig? - noen kommentar, Inge?
Kari

IngeS

Nå forteller jeg om hvordan skikkene er her og ikke i Norge. At det står mat igjen etter grekernes måltid på taverna er vanlig, og ingen skjemmes av den grunn. Dette synes jeg førstegangsreisende bør vite i tilfelle de bestiller for mye til et gresk måltid.

I fortsetningen kommer jeg også til å være åpen og ærlig om skikkene her, og ikke legge skjul på eller pynte på noe.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Akc

Jeg fikk et godt råd av en greker jeg ble kjent med på min siste tur.... Han sa, ta av klokken og glem tiden ;)

IngeS

Quote from: Akc on 18. Nov 13, 19:04:38
Jeg fikk et godt råd av en greker jeg ble kjent med på min siste tur.... Han sa, ta av klokken og glem tiden ;)


Det er meget viktig. Like viktig er det å glemme alt som har med stress å gjøre. Det er så alt for mange turister som stresser med forskjellige ting. Vær heller spontan, Gjør det du tenker på i øyeblikket. Stopp og ta tid til en prat om du treffer noen som vil slå av en prat. Får du plutselig lyst på noe å drikke eller spise så slå deg ned på første og beste bevertningssted. Ta deg tid til å nyte mat og drikke. Og aller mest: TA DEG TID TIL Å NYTE LIVET!

Forskjellen på nordmenn og grekere er den at for nordmenn går tiden (dermed stress), for grekerne kommer tiden. Alt som skulle vært gjort kan gjøres senere eller i morgen.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Akc

Ja,dette er helt sant :) Ta deg tid til en prat og du vil se at grekere er veldig gjestfrie..  Og ganske pratsomme  ;)

bengalow

Grekland är inte längre ett exotiskt land. De vanor man har nuförtiden är inte så exklusiva, att man behöver "goda råd" som besökare. Att tillpassa sig den grekiska vardagen är ingen konst - gör som hemma, för så gör grekerna. Att lämna mat som man inte orkar äta, ja, det gör jag här hemma också - beroende på hur mycket en portion består av. Beträffande råd till andra har jag inget att bidraga med - de som givits är högst allmänna, och gäller alla länder och alla besökande...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Akc

Ja,vi er jo alle mennesker med tanker og følelser.. Men med forskjellig kulturell-bakgrunn.. Synes dette er en fin tråd jeg da :)

Kristian

Quote from: bengalow on 18. Nov 13, 19:55:34
Grekland är inte längre ett exotiskt land. De vanor man har nuförtiden är inte så exklusiva, att man behöver "goda råd" som besökare. Att tillpassa sig den grekiska vardagen är ingen konst - gör som hemma, för så gör grekerna. Att lämna mat som man inte orkar äta, ja, det gör jag här hemma också - beroende på hur mycket en portion består av. Beträffande råd till andra har jag inget att bidraga med - de som givits är högst allmänna, och gäller alla länder och alla besökande...


Jeg er så enig.

Man går for å spise et "lokalt bondemåltid" og glemmer at det er tilpasset en helt annen "matrytme" enn vi i Norden. Samtidig har vi ferie og har ikke arbeidet en hel dag (før en middag på kvelden). Som Inge nevner, småretter dvs forretter som man bestiller etter behov gjør at man ikke blir sittende med halve bordet "igjen".

Men man skal heller ikke la være å klage på maten. er det dårlig så er det dårlig. Får man sur behandling neste gang man går på dette spesifikke stedet, så finner man ett annet.

;D
Kristian/Planer er til for å utsettes

JohnS

Jeg synes det blir litt for rosenrødt å framstille Hellas som et land uten stress.  Det er ikke så lenge siden jeg så en artikkel som gav uttrykk for stor bekymring for grekernes bruk av antidepressive medisiner, som doblet seg fra 2000 til 2010, og nå visstnok er omtrent på gjennomsnittet innen OECD (hvis det ikke har steget enda mer i det siste da, ut fra dagens situasjon).  Og er man på ferie, er det vel like viktig å stresse ned, enten man er i Hellas eller hvilket som helst sted.

Og ellers er jeg enig med bengalow, Hellas er ikke så sært og eksotisk at man må ha noen spesiell bruksanvisning for landet, man kommer langt med en god porsjon gammeldags (norsk) folkeskikk og en enda større porsjon nysgjerrighet og åpenhet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

filhellener

Quote from: IngeS on 18. Nov 13, 18:35:53
Nå forteller jeg om hvordan skikkene er her og ikke i Norge. At det står mat igjen etter grekernes måltid på taverna er vanlig, og ingen skjemmes av den grunn. Dette synes jeg førstegangsreisende bør vite i tilfelle de bestiller for mye til et gresk måltid.

I fortsetningen kommer jeg også til å være åpen og ærlig om skikkene her, og ikke legge skjul på eller pynte på noe.

OK!
Jeg skrev fordi jeg har oppfattet det du skriver som råd, "gjør som grekerne når du er i Hellas"
- i dette tilfellet nærmest en oppfordring til å bestille litt for mye!
Beklager :)
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...