Logg inn med Facebook eller Google!

Gode råd til førstegangsreisende

Started by IngeS, 15. Nov 13, 16:47:58

Previous topic - Next topic

Anders

Leste en artikkel i VG forrige uke... jeg har visst reist uten forsikring alle disse årene! Tror jeg må snakke med banken om hvordan det der "Total-kunde"-greiene egentlig er...

mouche

Bruker du ikke ditt kredittkort ved kjøp av reise og/eller hotell slik at du har reiseforsikring via kortet ditt - anbefales!

IngeS

Nyttig å vite om Ouzo

Ouzoglass må være smale. Det er ikke meningen at du skal puste inn lukten mens du drikker.
Hvis du vil tynne ut ouzoen, bruk litt kaldt vann.
Drikk ouzoen langsomt og drikk gjerne et glass vann i tillegg til ouzoen.
Tøm glasset helt før du lager deg en ny drink.
Ha aldri is i ouzoen. Da formes krystaller, og drinken blir litt kornete. Det sies også at krystallene forårsaker hodepine og bakrus!

Du skal alltid spise litt til ouzoen, enten det bare er noen oliven eller et helt mezémåltid, gjerne med fisk. Å drikke ouzo uten mat til, kaller grekerne ξεροσφύρι, " Jeg drikker ikke noe xerosfyri den treffer meg rett i hodet" har jeg hørt grekere si. Det er vel noe i det etter som ξεροσφύρι oversettes til «tørr hammer». Sikkert nok fordi ouzoen kan være som et hammerslag mot systemet hvis man får litt for mye av den"¦

Og sist, men ikke minst: Bruker du medisin mot høyt blodtrykk så vær forsiktig med ouzoen. OUZO ØKER BLODTRYKKET!
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kristian

Quote from: JohnS on 18. Nov 13, 22:09:06
Jeg synes det blir litt for rosenrødt å framstille Hellas som et land uten stress.  Det er ikke så lenge siden jeg så en artikkel som gav uttrykk for stor bekymring for grekernes bruk av antidepressive medisiner, som doblet seg fra 2000 til 2010, og nå visstnok er omtrent på gjennomsnittet innen OECD (hvis det ikke har steget enda mer i det siste da, ut fra dagens situasjon).  Og er man på ferie, er det vel like viktig å stresse ned, enten man er i Hellas eller hvilket som helst sted.

Og ellers er jeg enig med bengalow, Hellas er ikke så sært og eksotisk at man må ha noen spesiell bruksanvisning for landet, man kommer langt med en god porsjon gammeldags (norsk) folkeskikk og en enda større porsjon nysgjerrighet og åpenhet.


Kanskje det har noe med den økonomiske situasjon for ganske mange grekere å gjøre?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Quote from: IngeS on 19. Nov 13, 14:06:24
Nyttig å vite om Ouzo


Og sist, men ikke minst: Bruker du medisin mot høyt blodtrykk så vær forsiktig med ouzoen. OUZO ØKER BLODTRYKKET!



Ikke fortell det til regjeringa!
Kristian/Planer er til for å utsettes

IngeS

19. Nov 13, 15:06:24 #29 Last Edit: 19. Nov 13, 15:18:40 by IngeS
Når du blir invitert hjem til grekere:

Hvis du blir invitert til en gresk hjem regnes en ankomst 30 minutter forsinket som punktlig. 08:00 betyr "etter 08:00."
Gi alltid en gave til vertinne når du blir invitert hjem til noen.  Gi: dyre viner, brandy, kaker, whisky, snittblomster.  Ikke gi: billig vin, kniver, skarpe gjenstander. Blomster kan sendes i forkant av selve arrangementet.
Kle deg pent.  Dette viser respekt for vertene.
Tilby å hjelpe vertinnen med forberedelse eller rydde opp etter et måltid blir servert.  Ditt tilbud blir vanligvis ikke akseptert, men det vil bli verdsatt.
Forvent å bli behandlet som kongelige!
Forvent at grekerne stiller personlige spørsmål, som "Er du gift?"  eller "Har du barn?"  Dette er ikke ansett som uhøflig, men et forsøk på å bli kjent med deg personlig.
Gi kompliment til huset.

Bordskikk

Bli stående inntil du blir invitert til å sitte ned.  Du kan bli vist til et bestemt sete.
Den eldste person blir vanligvis servert først.
Ikke begynne å spise før vertinne starter.
Hold albuene på bordet og hendene over bordet når du spiser.
Forvent mye diskusjon.  Måltidene er en tid for sosialt samvær.
Det anses høflig å suge opp saus med et stykke brød.
Folk deler ofte mat fra tallerkenen sin.
Sett serviett ved siden av tallerkenen din når du er ferdig å spise.
Indikere at du har spist ved å legge din kniv og gaffel parallelt på tallerkenen din med håndtakene vendt til høyre.
Vær ekstremt forsiktig med inntak av alkohol.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Derfor er det viktig med god reiseforsikring

Dersom du reiser utenfor Norge uten reiseforsikring kan det få store konsekvenser for deg eller din familie. Du bør derfor tegne en god reiseforsikring som dekker uforutsette utgifter eller sjekke at reiseforsikringen din fortsatt er gyldig.

En god reiseforsikring skal blant annet dekke utgifter i forbindelse med skader, ulykker, sykdom, hjemtransport og dødsfall. Pass på at forsikringen også dekker uforutsett sykdom og uhell. Vær oppmerksom på at forsikringsselskapene kan ha ulike, spesielle vilkår og at det er visse situasjoner som ikke dekkes. Direkte og indirekte utgifter i forbindelse med streik er et eksempel på en slik situasjon. Les alltid forsikringsbetingelsene nøye på forhånd - også det som står med liten skrift!

Blir du syk eller skadet i Hellas så kontakt lege umiddelbart. Beordrer legen deg til å holde deg i ro eller til sengs vil du få dekket "tapt feriedag". Det får du ikke om du venter til neste dag med å kontakte lege.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Quote from: IngeS on 19. Nov 13, 14:06:24
Nyttig å vite om Ouzo

Ouzoglass må være smale. Det er ikke meningen at du skal puste inn lukten mens du drikker.
Hvis du vil tynne ut ouzoen, bruk litt kaldt vann.
Drikk ouzoen langsomt og drikk gjerne et glass vann i tillegg til ouzoen.
Tøm glasset helt før du lager deg en ny drink.
Ha aldri is i ouzoen. Da formes krystaller, og drinken blir litt kornete. Det sies også at krystallene forårsaker hodepine og bakrus!

Du skal alltid spise litt til ouzoen, enten det bare er noen oliven eller et helt mezémåltid, gjerne med fisk. Å drikke ouzo uten mat til, kaller grekerne ξεροσφύρι, " Jeg drikker ikke noe xerosfyri den treffer meg rett i hodet" har jeg hørt grekere si. Det er vel noe i det etter som ξεροσφύρι oversettes til «tørr hammer». Sikkert nok fordi ouzoen kan være som et hammerslag mot systemet hvis man får litt for mye av den"¦

Og sist, men ikke minst: Bruker du medisin mot høyt blodtrykk så vær forsiktig med ouzoen. OUZO ØKER BLODTRYKKET!



Hyggelig om du oppgir kilde når du siterer fra matbloggen min!
http://godgreskmat.wordpress.com/2011/11/05/ouzo/
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Quote from: Admirala on 21. Nov 13, 10:50:25
Quote from: IngeS on 19. Nov 13, 14:06:24
Nyttig å vite om Ouzo

Ouzoglass må være smale. Det er ikke meningen at du skal puste inn lukten mens du drikker.
Hvis du vil tynne ut ouzoen, bruk litt kaldt vann.
Drikk ouzoen langsomt og drikk gjerne et glass vann i tillegg til ouzoen.
Tøm glasset helt før du lager deg en ny drink.
Ha aldri is i ouzoen. Da formes krystaller, og drinken blir litt kornete. Det sies også at krystallene forårsaker hodepine og bakrus!

Du skal alltid spise litt til ouzoen, enten det bare er noen oliven eller et helt mezémåltid, gjerne med fisk. Å drikke ouzo uten mat til, kaller grekerne ξεροσφύρι, " Jeg drikker ikke noe xerosfyri den treffer meg rett i hodet" har jeg hørt grekere si. Det er vel noe i det etter som ξεροσφύρι oversettes til «tørr hammer». Sikkert nok fordi ouzoen kan være som et hammerslag mot systemet hvis man får litt for mye av den"¦

Og sist, men ikke minst: Bruker du medisin mot høyt blodtrykk så vær forsiktig med ouzoen. OUZO ØKER BLODTRYKKET!



Hyggelig om du oppgir kilde når du siterer fra matbloggen min!
http://godgreskmat.wordpress.com/2011/11/05/ouzo/


Beklager Admirala, selvfølgelig skulle jeg gjort det. Omstendigheter rundt meg gjorde at jeg måtte avslutte innlegget raskt, og da kom det ikke med.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...