Logg inn med Facebook eller Google!

Gode råd til førstegangsreisende

Started by IngeS, 15. Nov 13, 16:47:58

Previous topic - Next topic

IngeS

Dere som har vært mye i Hellas og vi som bor der kan sikkert gi mange gode råd til de som skal besøke landet for første gang. Dette er tråden for de gode rådene.

Vel fremme i Hellas er du gjest i landet. Prøv etter beste evne å opptre sånn som du mener en gjest skal gjøre. Men ikke vær redd for å si fra om det er noe som ikke er som forespeilt, eller om det er feil eller mangler på noe i rommet/leiligheten du har fått. Spør gjerne om hvor ofte det gjøres rent, og hvor ofte det skiftes sengklær og håndduker. I ytterste fall kan det være aktuelt med et nytt rom/leilighet. Prøv å få ordnet opp slike ting med vertskapet før du kontakter reiselederen til selskapet du reiste med. Gi gjerne charterselskapet en melding om dette når du kommer hjem.
Er du fornøyd med bostedet og renholdet der så legg igjen noen euro til renholdsbetjeningen. Ta utgangspunkt i at en renholder tjener rundt 160 kroner pr. dag, og på noen A1 hotell noe mindre.

Noe av det første man er interessert i når man har kommet frem, og er etablert, er mat. Derfor tar jeg med et råd i forhold til dette.
Har du cøliaki eller andre forhold som tilsier at du ikke kan spise forskjellige matretter så si fra. Si fra både på bostedet om det er måltider der og på tavernaer du besøker. Grekerne forstår dette og ordner maten slik at også du kan spise den.

Så kom igjen kjære venner. Gi de førstegangsreisende rådene du mener de trenger for å få et godt og opplevelsesrikt opphold i landet vi elsker.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ikaros

Grekerne er et stolt folkeslag! Ikke oppfør deg som en "verdensmester" og ikke si "sånn gjør vi ikke i Norge". Husk du er en gjest i en annen kultur. Ingen liker å høre noe negativt om seg selv og måten en lever på!

fila

Først og fremst bør vi legge oss på minnet det IngeS sier om at vi er gjester og at vi skal opptre deretter.
Vi har reist på mange turer og har god erfaring med sjekklista vår. Den tar vi frem hver gang vi pakker for å sikre oss at alt det nødvendige og praktiske er med.
En skulle tro at jo mer man reiser, jo lettere er det å huske på å ta med alle tingene, MEN det er kanskje tvert imot  ::)

Deler gjerne litt fra vår sjekkliste:

Dokumenter:
Billetter
Pass
Kontanter
Bankkort
Trygdekort
Reiseforsikringsbevis
Reisehåndbok

Kjøkken:
Oppvaskbørste/-klut
Kaffe (f.eks pulverkaffe; kjekt å ha med, men kan kjøpes overalt)

Diverse
Liten kjølebag (til turer og strand)
Paraply (det kan jo bli regn)
Multiverktøy (en slik liten kniv med verktøy på)
Myggmaskin (får en også kjøpt overalt)
Lommelykt
Duk/dukvekter (til det lille bordet på verandaen, hvis en vil)
Solbriller
Ladere til telefoner og -pad'er
Medisiner (for de som bruker det)
Et lite førstehjelpssett (plaster og sånt)

God tur!

Anders

Absolutt enig med Ikaros... vis respekt og få respekt tilbake. Men det gjelder vel kanskje overalt her i verden? Uansett ... gjør et forsøk på å bli kjent med folk man møter underveis... det kan gi uendelige gleder i retur.

Anders

Jeg hadde en opplevelse her for en tre-fire år siden... tre polske ungdommer på back-packer-tur i Norge (i en slitt bil!) De havnet av alle steder på Alvheim (hvilket krever enten manglende stedssans eller overdreven tiltro til egne evner)... og ble anbefalt å spørre meg om muligheten for å slå noen teltplugger i bakken for en natt. Det endte opp som en veldig hyggelig aften på verandaen... med en ferdig utdannet kjemi-ingeniør og en media-student og en som smått om senn måtte innrømme at hans teologi-studier allermest dreide seg om nysgjerrighet rundt andres blinde tro... uansett endte vi opp med å nyte sommerkvelden og drikke opp hverandres lagre av diverse "alkoholiske" væsker mens vi ble mer og mer enige om at livet er bra. Det var en veldig god opplevelse for meg... til tross for at en aldrende, illsint nabo ringte og skjelte meg huden full og klaget fælt over at jeg ikke kunne se hvaslags forferdeligheter denslags gjestfrihet kunne føre til... han kom ikke til å sove et sekund, mente han... med slike folk i nabolaget.    Hva skal man si?

Anders

PS... den aldrende nabo har blitt tre-fire år eldre nå... kanskje de polske ungdommers vennlige oppførsel kan stå som et eksempel for oss norske turister når vi havner i det greske bakland?

polyanna

Quote from: Anders on 15. Nov 13, 22:06:50
Jeg hadde en opplevelse her for en tre-fire år siden... tre polske ungdommer på back-packer-tur i Norge (i en slitt bil!) De havnet av alle steder på Alvheim (hvilket krever enten manglende stedssans eller overdreven tiltro til egne evner)... og ble anbefalt å spørre meg om muligheten for å slå noen teltplugger i bakken for en natt. Det endte opp som en veldig hyggelig aften på verandaen... med en ferdig utdannet kjemi-ingeniør og en media-student og en som smått om senn måtte innrømme at hans teologi-studier allermest dreide seg om nysgjerrighet rundt andres blinde tro... uansett endte vi opp med å nyte sommerkvelden og drikke opp hverandres lagre av diverse "alkoholiske" væsker mens vi ble mer og mer enige om at livet er bra. Det var en veldig god opplevelse for meg... til tross for at en aldrende, illsint nabo ringte og skjelte meg huden full og klaget fælt over at jeg ikke kunne se hvaslags forferdeligheter denslags gjestfrihet kunne føre til... han kom ikke til å sove et sekund, mente han... med slike folk i nabolaget.    Hva skal man si?


Jeg vil si at det står stor respekt av deg. Sånn burde verden være. .


mouche

Et råd som gjelder uansett hvor, eller når, man reiser er å ta kopi av alle viktige papirer som pass, kredittkort, billetter osv og sende en mail til seg selv med disse kopiene for da vil man alltid ha tilgang til kopien av disse hvis originalene kommer på avveie. 

Kristian

Quote from: fila on 15. Nov 13, 18:18:59
Først og fremst bør vi legge oss på minnet det IngeS sier om at vi er gjester og at vi skal opptre deretter.
Vi har reist på mange turer og har god erfaring med sjekklista vår. Den tar vi frem hver gang vi pakker for å sikre oss at alt det nødvendige og praktiske er med.
En skulle tro at jo mer man reiser, jo lettere er det å huske på å ta med alle tingene, MEN det er kanskje tvert imot  ::)

Deler gjerne litt fra vår sjekkliste:

Dokumenter:
Billetter
Pass
Kontanter
Bankkort
Trygdekort
Reiseforsikringsbevis
Reisehåndbok

Kjøkken:
Oppvaskbørste/-klut
Kaffe (f.eks pulverkaffe; kjekt å ha med, men kan kjøpes overalt)

Diverse
Liten kjølebag (til turer og strand)
Paraply (det kan jo bli regn)
Multiverktøy (en slik liten kniv med verktøy på)
Myggmaskin (får en også kjøpt overalt)
Lommelykt
Duk/dukvekter (til det lille bordet på verandaen, hvis en vil)
Solbriller
Ladere til telefoner og -pad'er
Medisiner (for de som bruker det)
Et lite førstehjelpssett (plaster og sånt)

God tur!


Et par småting i tillegg:

Salt og Pepper kan være kjekt å ha.
Et eller annet til å stikke hull i egg med for å lage luftehull
Telefon nummer for sperring av kredittkort/bankkort
For bruk i urbane strøk: Les T-bane etc. hvor det kan være lommetyver. Noe til å oppbevare essensielle ting i inn mot kroppen og en liten pung til "brukspenger"
Om man må gjøre noe i nettbanken, brikken
Kristian/Planer er til for å utsettes

IngeS

Jeg er av den oppfatning av at om man velger å feriere i et annet land så bør man i størst mulig grad oppleve landet slik som landets innbyggere gjør. I en kort ferie sier det seg selv at man ikke får tid til mye av det, men ting man er nødt til å gjøre kan man jo forandre på for opplevelsens skyld. Som for eksempel det å spise og drikke.

Vi nordmenn spiser fordi vi er sultne. Vi fyller opp matretten på en tallerken for så å gafle i oss maten raskere enn vi egentlig har godt av. Så ynker vi oss etterpå fordi vi ble tungt mett. I selskaper tar vi oss normalt bedre tid til å nyte maten. Likevel er det stor forskjell i forhold til et gresk måltid. Et gresk måltidet er en levende og viktig sosial handling. Det er mye hyggeligere å dele maten, prate om råvarer og smaker og sammensetninger, og nyte en felles opplevelse enn å sitte med hver sin rett på tallerkenen.

Er dere på et turiststed og vil spise på norsk maner spiller det ingen rolle hvilken taverna dere velger. Ikke forvent fantastisk mat hvis dere velger en taverna hvor turistene spiser.  De fleste tavernaene har turistmenyer som inneholder både greske og internasjonale retter. Prefabrikkerte retter forekommer ofte.
Vil dere derimot spise som grekere skal dere velge tavernaer som grekerne bruker. Der vil dere også være sikret at rettene i sin helhet er hjemmelaget. Menyene og maten i Hellas er som regel lagt opp med tanke på at de rundt bordet skal dele på alle rettene. Er maten halvvarm kommer det av at grekerne vil fremheve smaken på maten, den kommer ikke til sin rett i glohet mat.

Når dere har funnet en gresk taverna så ta for dere menyen. Bruk god tid på den. Servitøren serverer deg gjerne drikkevarer mens dere studerer skriften.
Forrettene er rimelige og ofte ganske store. Er dere flere så bli enige om at hver av dere bestiller 2 - 3 forretter, og at alle bestiller forskjellige. Dermed vil dere få mange forskjellige retter å dele på ved bordet. Selvsagt kan dere gjøre det samme med hovedretter. Poenget er at vi deler på maten og får smake forskjellige retter. Dere får vanligvis rettene brakt til bordet etter hvert som de er ferdige, men dere kan gjerne spørre om å få alle samtidig.
Denne måten å spise på tar lengre tid enn om man hadde alt på en tallerken.  Grekerne spiser litt, så prater de og spiser litt igjen. Plutselig dukker det opp et instrument eller to, og gjett om grekerne kan synge til melodiene. Levende musikk betyr dans for grekerne. Alt dette imellom at de spiser av det som er servert. Det hender også at de bestiller mer mat. Et slikt gresk måltid varer ofte 2 til 3 timer eller mer.
Og så et viktig poeng: Grekerne bestiller alltid nok mat og vel så det. Som oftest blir det stående igjen mat når måltidet er over. Det er ingen skam å levne mat som blir til overs. Det er i Norge det heter at spiser du ikke opp alt får du ikke dessert. 

Når dere betaler så rund av regningen oppover. Virker det lite så gir dere 10 % tips.

(Jeg har bevisst ikke nevnt Meze her. Den typen retter kommer jeg tilbake til)
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

pippi1

Av småting som er kjekt å ha med kan jeg nevne kikkert. Kjekt hvis man har bosted med utsikt over sjøen f.eks

IngeS

Om meze.

Hellasguruen  Matt Barrett sier: "I motsetning til andre nasjonaliteter drikker ikke grekerne for å bli fulle. De drikker for å nyte livet".

Han vet nok hvordan det er godeste Matt Barrett. Bortsett fra et par alkoholikere har jeg til gode å se en full greker. Greske menn samles helst på kafenion. Drikker de alkohol der så er det enten Ouzo, andre varianter av den type brennevin, eller Mia koupa. Mia koupa betyr et krus vin, og serveres helst i et stort vannglass. Helst er det hvitvin det går på. Ouzo serveres gjerne med et glass vann ved siden av.

Besøker dere et kafenion så legg merke til hvordan grekerne drikker alkohol. Du ser ikke en greker som tyller i seg glass etter glass med brennevin eller vin. En liten matrett, en meze, er et naturlig følge til Ouzoen eller vinen. Mezethes kan bestå av alt fra en skål med oliven og noen brødbiter til større forretter som du ser på tavernaenes menyer. Et til glass vin eller brennevin betinger en ny meze. Og merk dere: mezethes er gratis. Disse fatene med mat er en viktig del av den sosiale siden av det å drikke ouzo. Ordet Meze kommer fra persiske og betyr "smak". Til tross for sin sterke smak, komplimenter ouzo mange forskjellige typer mat og meze menyen vil ofte være lang og variert.
Dessverre kan det være vanskelig å få servert Ouzo eller vin på denne måten på de internasjonaliserte barene. Der er det nøtter, popcorn og potetflak som gjelder, men det er lov å spørre om de har en meze.

Grekerne sier: Du skal alltid spise litt til ouzoen, enten det bare er noen oliven eller et helt mezémåltid.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...