Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping

Started by Rigmor, 22. May 13, 18:28:03

Previous topic - Next topic

Svein~B

Jeg syns også dere gaper over mye til å være første gangen. Jeg pleier å regne med minst tre netter på hver øy og det blir gjerne fem-seks netter på de litt større øyene. Både Lesvos, Chios, Samos, Naxos og Paros regner jeg som større øyer. Ikaria er jeg usikker på om den skal regnes som stor eller liten. Ellers er rekkefølgen grei, bortsett fra en ting: Jeg ville tatt Naxos før Paros og Antiparos, fordi de to sistnevnte ligger nærmere Athen rutemessig. Jeg ville ikke tatt både Paros og Antiparos på den samme turen. De øyene ligger så nær hverandre og har så hyppige forbindelser at det går an å ta dagsturer til den andre øya.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: Svein~B on 26. May 13, 10:01:32
Jeg syns også dere gaper over mye til å være første gangen. Jeg pleier å regne med minst tre netter på hver øy og det blir gjerne fem-seks netter på de litt større øyene. Både Lesvos, Chios, Samos, Naxos og Paros regner jeg som større øyer. Ikaria er jeg usikker på om den skal regnes som stor eller liten. Ellers er rekkefølgen grei, bortsett fra en ting: Jeg ville tatt Naxos før Paros og Antiparos, fordi de to sistnevnte ligger nærmere Athen rutemessig. Jeg ville ikke tatt både Paros og Antiparos på den samme turen. De øyene ligger så nær hverandre og har så hyppige forbindelser at det går an å ta dagsturer til den andre øya.

Jeg er også enig og synes du gir gode råd, SveinB!
- jeg vil bare legge til at Ikaria og er ei stor og flott øy:-) 5-6 dager der er ikke for mye, etter min mening:-)
Kari

Rigmor

Nå sitter vi på toget til Gardermoen, og er klar for en måned på noen av de greske øyene 8)
Takker for gode innspill og råd så langt :)
Etter å ha vært noen dager på Lesvos, reiser vi videre til Chios og så til Samos.
Er det noen som har ok og billige overnattingstips på disse øyene?

Svein~B

De beste tilbudene får dere på stedet og en av fordelene med å dra på loffen er at man kan se stedet selv før man bestemmer seg for å ta det eller ikke. Men det er lurt å ha en idé om hvor man vil bo. En annen fordel er at hvis man ikke trives et sted, er det bare å dra videre. Trives man, blir man lenger enn man hadde tenkt.

På Lesvos har jeg inntrykk av at de fineste strendene er i nord, rundt Petra og Molivos, så der tror jeg at jeg ville bodd. Det spørs sikkert litt hva dere er ute etter.

På Chios ligger strandstedene tett fra byen og sørover langs østkysten. Jeg har inntrykk av at Karfas er det mest populære stedet.

På Samos spørs det veldig hva dere er ute etter. Hvis dere bare vil ha avslapping, vil jeg anbefale Kambos. og Votsalakia-området. De fleste severdighetene er i og rundt Pythagorion. Den beste shoppingen finner du i Samos by. Jeg vil si at Kokkari har mest sjarm av de typiske feriestedene på øya. De fineste strendene ligger ganske avsides, så man bør absolutt ha bil hvis man skal dit.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

God tur! Håper dere kommer tilbake og forteller hvordan det gikk   :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Solgry

På Chios vil jeg anbefale å bo i Megas Limnionas, hvor det er stille og fredelig, og "Hellas' beste taverna": Agyra!!!! :hoppende:
Lodotter er englenes tøfler.....

Rigmor

Vi hoppet over å reise innom Chios, siden vi ble noen dager ekstra på Lesvos 8)
Ankom Samos i ettermiddag, og har vandret litt rundt i Vathi. Siden det er rimelig varmt, 35 varme da vi kom til øya kl 16 i ettermiddag og det melder sammme temperatur og sol i morgen også, kunne vi rett og slett tenke oss å finne ei fin strand i morgen.
Vi har tenkt å leie bil, og det hadde vært fint med noen tips ang strender her på Samos 8)

Svein~B

Psili Ammos er nok den fineste stranda. Merk at det fins tre strender på øya som heter det. Den jeg tenker på som den fineste ligger 11 kilometer sør for Samos by. Du svinger til venstre rett etter Vathi, i Varella, kjører gjennom den lille byen Paleokastro og fortsetter rett sørover derfra.

http://hellasforum.net/index.php?topic=2327.60
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Rigmor

I dag endte vi opp på stranda i Pythagorio. Helt ok, med litt flystøy som bakgrunnsmusikk :o
Fikk sett statuen av Phytagoras, en vi vel alle minnes enten på godt eller vondt fra matematikktimene i grunnskolen :hair:
I morgen skal vi prøve å finne Psili Ammos, og forhåpentligvis tilbringe noen timer der. Det er såpass varmt på øya, at de store utflukter rundtom finner vi rett og slett for slitsomt - skal ikke klage på sol og varme, men av og til frister stranda mer enn gåturer i terrenget :)

Rigmor

Vi er som tidligere nevnt, nye på området når det gjelder øyhopping, og har lyttet til gode råd :)
For øyeblikket er vi på Samos, og reiser videre til Ikaria førstkommende tirsdag. Vi tar da båt til Agios Kyrikos.
Hvis det er noen som har tips om overnatting til en rimelig penge, setter vi stor pris på det.


bengalow

Agios Kyriakos är inget att stanna vid. Tag en taxi till Armenistis - det kostar en del till den nordvästra delen, men ack så fint det är där! Vandra runt, ta ett bad, ät en god lunch vid stranden, och bara slappna av. Det är Ikaria som bäst! Badstranden är makalös...!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Rigmor

Vi reiste til Evdilos, hvor vi leide bil og kjørte til Armenistis. Siden vi ikke hadde booket noe sted å bo, var det med litt spenning vi gikk rundt sent på kvelden i den lille landsbyen og skulle finne overnatting. Overnatting fant vi ved å gå innom en taverna, som leide ut rom med sjøutsikt :)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...