Logg inn med Facebook eller Google!

Unntakstilstand i Hellas

Started by xristina, 25. Aug 07, 16:03:08

Previous topic - Next topic

xristina

Når det er over 200 branner som er registrert så langt, så virker det litt usannsynlig for meg at det næringsvirksomheter som står bak. Det kan være de som har startet, og at alle pyromaner i Hellas har fått \"blod på tann\" og hengt seg på. Men det virker også rart...  ztweeeeeeeee

Jeg begynner å helle mot sabotasje/terror. Noen vil sette det greske samfunnet på en prøve og lage totalt kaos. Og det har de jo jammen klart...  zxsssssssaaaa

Synes bare det hele virker snodig! Har problemer med å forstå at noen var ute etter å antenne så mange branner.

KyriaT

Quote from: \"brit\"Leste nå i et annet forum at greske nyheter melder at det verste er over. Håper virkelig at det stemmer!!! ztweeeeeeeee

Siden jeg de siste dagene har vært har vært i det som er av norske aviser og kanaler (noe jeg GODT kunne vært foruten), så skulle det vel passe at jeg gir lyd fra meg her på forumet også...

Det verste er over - for noen. Det verste skjer i høyeste grad for andre. I øyeblikket er bekymringen størst ved landsbyene Andritsena og Krestena, og områdene rundt Pyrgos nordvest på Peloponnes. (Hvis noen har interesse av det så står det enkelt omtalt på hjemmesiden min under Peloponnes - 7 dager - dag 4.) Her er det fare for at menneskeliv kan gå tapt, og de forsøker nå å redde folk med superpuma helikoptere. Det er spesielt uhyggelig akkurat nå, fordi det har blitt mørkt, og det betyr at fly/helikoptere innstiller slukningsarbeidet, og folk har en lang natt foran seg. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hvordan folk i disse landsbyene har det.

Dessuten er det fortsatt dramatisk flere steder på Evia, men der er jeg ikke så kjent så jeg unnlater å kommentere. Aftenposten har egen reporter der, og kjenner jeg aftenposten rett gir han et riktig bilde av situasjonen.

Dessverre, helvetet fortsetter. Sterke ord, men jeg finner ikke andre.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

xristina

Det er nok det eneste dekkende ordet i øyeblikket, Toya! Jeg har fulgt med deg i nyhetsbildet her hjemme, og du har gjort en veldig bra jobb! Blir jo rimelig oppgitt av enkelte medier som helst vil dramatisere dette ytterligere - som om virkeligheten ikke er dramatisk nok...

Om vi ikke får gjort så mye annet, så er vi der i alle fall i tankene.

KyriaT

Quote from: \"xristina\"Det er nok det eneste dekkende ordet i øyeblikket, Toya! Jeg har fulgt med deg i nyhetsbildet her hjemme, og du har gjort en veldig bra jobb! Blir jo rimelig oppgitt av enkelte medier som helst vil dramatisere dette ytterligere - som om virkeligheten ikke er dramatisk nok...

Om vi ikke får gjort så mye annet, så er vi der i alle fall i tankene.

Takk Xristina, håper i hvert fall at det har vært nyttig for de som sitter hjemme og få vite hvordan ståa er, enten den er dramatisk eller ei. Ingen jobb jeg har gjort med glede, det skal bli mye hyggeligere å ta med folk på Landsbykveld når ting roer seg!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

xristina

Det forstår jeg godt! Men du gjør en viktig jobb både for de som er på stedene og ikke minst for de som sitter hjemme!

Epicuristen

Vår venn Xristos intervjues på NRK1 nå klokka ni....
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

kari

Dette er helt forferdelig...... og jeg har ikke muligheter for å skjønne den fortvilelsen og sinnet som grekerne nå har. Håper at vi snart får gode nyheter....... og at svina blir tatt. Det er helt urolig at noen kan finne på noe slikt. Jeg har ikke ord.......
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Barbro

Hva kan en gjøre..annet enn å gråte seg gjennom skrekkbildene fra Hellas på nyhetene..
Avmakt og sorg.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

KyriaT

Jeg har lyst å dele med dere en liten historie, midt oppe i den intense kritikken av mangel på hjelp og dårlig organisering av slukningsarbeidet.

Kalamata har fått en heltinne, en ny skytsengel. Hun er fra Ukraina og er helikopterpilot.

Lørdag kveld var vi som bor i Kalamata by nokså bekymret. Taygetos fjellene brenner, og det brenner nedover mot byen i øst, i området ved Dimova. Vi ser flammene hjemmefra som et ondt øye i fjellsida. Brannen nærmer seg utkanten av bebyggelsen i det landlige bydelen Giannitsannika. Vi sover ikke den natta (som jeg skrev om på en annen tråd). Like før soloppgang hører jeg en lyd sendt fra himmelen (bokstavlig talt) og fra balkongen ser jeg helikopteret komme fra flyplassen, hente vann og tar retning mot brannområdet. Jeg kan ikke beskrive hvilken lettelse jeg følte, og jeg kunne endelig ha ro nok til å få meg noen timers søvn. Hele dagen hører jeg propellene - ingen fly, det var for sterk vind - men det lille hvite helikopteret jobber flittig og målbevisst, time etter time, uten stans.

Utpå ettermiddagen får vi vite at de har klart å hindre brannen i å komme nærmere, men det brenner fortsatt et par kilometer fra husene i Giannitsannika. Jeg gruer meg for natta. Kan de holde brannen vekk i nattetimene, uten helikopterhjelp? Det blir mørkere, men jeg hører fortsatt propeller og får det ikke til å stemme. Evakuerer de spør jeg mannen min, for de eneste helikopterne som jobber i mørket er superpuma, de militære helikopterne som brukes til nettopp det.
Vi speider på balkongen og ser at det hvite, lille helikopteret i solnedgangen. Et vakkert bilde, tro det eller ei.

Seinere søndag kveld får vi bekreftet at brannen i Giannitsannika er slukket. Vi sover trygt den natta. Vi får høre at \"russerinnen\" insisterte på å ta et par turer helt til slutt, da mørket begynte å falle på, og at disse to siste ladningene med vann sannsynligvis gjorde utslaget. Grekerne sier at igjen har Den Hellige Jomfru Maria, Panagia, holdt sin beskyttende hånd over Kalamatas befolkning, slik hun gjorde det under jordskjelvet i 1986. Vi er reddet, byen er reddet! Av Den Hellige Jomfru Maria, og en hvit, ukranesisk, flyvende heltinne. Jeg takker dem begge med stor ydmykhet.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Liv

En god historie du delte med oss.

Godt å høre fra deg. En god jobb har du gjort.Ta godt vare på deg selv.

Liv

Quote from: \"Epicuristen\"Vår venn Xristos intervjues på NRK1 nå klokka ni....

Norske media er nå veldig opptatt av grekerne i Norge sine følelser ang. brannen. Det er vel ikke så mye mer å si enn det som ble sagt på nyhetene i kveld av Xristos,Angelos og Thassos på Zorbas,at de er triste og har \"vondt i hjertet\" når de ser bilder fra Hellas.

-POE-

Applåder Kyria, applåder!

//PO
//PO

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...