Logg inn med Facebook eller Google!

Unntakstilstand i Hellas

Started by xristina, 25. Aug 07, 16:03:08

Previous topic - Next topic

xristina

Veldig bra Toya! Ikke bare tar du ansvar for dine gjester, men også dine venner her. Det setter vi stor pris på! Godt å få verifisert nyhetene når man vet at media har en tendens til å overdramatisere eller ta for lett på ting... :-)

KyriaT

Quote from: \"gallerytouri\"En annen ting, til dem som skal til Hellas og kanskje er litt redde. Beredskapen er bedre enn noengang!

Var på tur på søndag og har aldri sett så mange brannvakter rundt på øya. Føltes VELDIG betryggende. Både brannmannskap, politi, militære og frivillige er kalt ut. Jeg er sikker på det samme gjelder overalt i Hellas.

Brannfaren er fremdeles stor. Men de siste brannene som startet ble fort oppdaget og slukket.

Det kan jeg bekrefte også for våre områder. Jeg vet at de forskjellige landsbyene, både langs kysten og i fjellene, bl.a. har organisert \"nattevakter\" så det blir ikke lett for eventuelle brannstiftere å få gjort mer skade, det er helt sikkert.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

gallerytouri

Quote from: \"KyriaT\"Det kan jeg bekrefte også for våre områder. Jeg vet at de forskjellige landsbyene, både langs kysten og i fjellene, bl.a. har organisert \"nattevakter\" så det blir ikke lett for eventuelle brannstiftere å få gjort mer skade, det er helt sikkert.

Var på restaurant på mandag og der sprang 2 kelnere som piska skinn. Jeg gikk inn for å betale, for er det noe jeg ikke liker så er det å vente på å BETALE... Da fortalte eieren meg at han pleier å ha 2 mann til på jobb, men de er militære og var kalt ut på brannvakt. Nattskift!

FLOTT! sa jeg. Venter da gjerne på servitøren hvis grunnen er at jeg da får sove trygt om natten!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

xristina

Det er godt dere kommer med noen sånne \"go\'historier\" innimellom all elendigheten. Heldigvis ser det ut til å roe seg noe nå.

Men da kommer jo dette:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157354

bengalow

En liten spög - det är ju tur att inte Hellas har stått still i utvecklingen de senaste 2000 åren. Då hade det verkligen bränt av en del skog, så mycket som det fanns den gången. Och alla lejon och tigrar hade också dött!
Människans framfart i G. under efterföljande tid visar sig på de kala bergstopparna runt hela landet, och jag tror att det endast i norra delarna är ursprunglig vegetation. Dessa bränder, som drabbat landet är bara ett piss i Oceanen, jämfört med den ödeläggelse man via skövling åstadkommit intill idag. Man skall vara rädd om det lilla man har kvar, visst, men \"skog\" i G är inte riktigt detsamma som det en gång var.
Naturen har en märklig förmåga att anpassa sig. Efter ett antal år, så kommer sig \"skogen\" igen. Kvävebildning i marken efter en brand är gödsel för nya plantor, som binder jorden. Änglas icke! Det går som det brukar gå - naturen fixar det,  om inte människan hindrar den!!!
Vad som är allvarligt är den koloxid som bildas av förbränningen, och som kommer att påverka hela atmosfären.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"En liten spög - det är ju tur att inte Hellas har stått still i utvecklingen de senaste 2000 åren. Då hade det verkligen bränt av en del skog, så mycket som det fanns den gången. Och alla lejon och tigrar hade också dött!
Människans framfart i G. under efterföljande tid visar sig på de kala bergstopparna runt hela landet, och jag tror att det endast i norra delarna är ursprunglig vegetation. Dessa bränder, som drabbat landet är bara ett piss i Oceanen, jämfört med den ödeläggelse man via skövling åstadkommit intill idag. Man skall vara rädd om det lilla man har kvar, visst, men \"skog\" i G är inte riktigt detsamma som det en gång var.
Naturen har en märklig förmåga att anpassa sig. Efter ett antal år, så kommer sig \"skogen\" igen. Kvävebildning i marken efter en brand är gödsel för nya plantor, som binder jorden. Änglas icke! Det går som det brukar gå - naturen fixar det,  om inte människan hindrar den!!!
Vad som är allvarligt är den koloxid som bildas av förbränningen, och som kommer att påverka hela atmosfären.

Trösterika ord Bengan, ska vi sända dom i ett kondoleansbrev till de som har familjemedlemmar och släktingar som avlidit eller till dom som mist sina hem och inkomstmöjligheter  zxcqqqaaaaaaaa
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Visst kan vi det, men det är endast människans eget fel att det går som det går, Tommy. Tröst? Ha, vem kan ge tröst till en människa som mist en familjemedlem, eller mist ett hem i en sådan tragedi? Det är en självanklagelse, å mänskligheten vägnar. Om vi inte beter oss bättre än vad vi hitintills gjort, så kommer det att ske ännu värre saker!
Eller som du brukar säga, nog sagt om det!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Barbro

Mange er i dyp sorg,og mange går vanskelige tider i møte etter denne katastrofen,tankene mine går til alle dem.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

bengalow

Håller med dig, winther! Sorg är bara ett fattigt ord för det som skett, och skulle det vara som man befarat, att många av bränderna är planerade, så är ju ilska ett annat ord för känslan. Då hade jag nästan önskat att jag kunde reagerat som Tommy.....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Visst kan vi det, men det är endast människans eget fel att det går som det går, Tommy. Tröst? Ha, vem kan ge tröst till en människa som mist en familjemedlem, eller mist ett hem i en sådan tragedi? Det är en självanklagelse, å mänskligheten vägnar. Om vi inte beter oss bättre än vad vi hitintills gjort, så kommer det att ske ännu värre saker!
Eller som du brukar säga, nog sagt om det!

Ja, så är det med den saken, du har helt rätt.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

gallerytouri

Quote from: \"winther\"Mange er i dyp sorg,og mange går vanskelige tider i møte etter denne katastrofen,tankene mine går til alle dem.

Og hele landet sørger med dem! Vi går i mer eller mindre sjokk alle sammen. Det er FOR stort, det som har skjedd.

I går fikk jeg ikke sove, lå og tenkte på at det må da være NOE man kan gjøre for å hjelpe, annet enn penger... Samle inn klær og annet og få sendt det til Peloponnes? Så fort som mulig? Så mange har jo mistet ALT! De trenger hjelp NÅ! Jeg ga opp å sove, sto opp og slo på TV. Og til min store glede var det andre som tenkte det samme.  zwwhhhhaaaxxxx

Innsamlingsaksjoner er nå igang over hele landet. Klær, sengtøy, møbler, leker til barna, kjøkkenutstyr og alt man trenger i et hushold. I morges satte de igang her på Chios også. Så nå har jeg tømt skapet for alle klær som ikke brukes, og satt igang venner med å gjøre det samme. Og min mor, som er her på ferie, vasker alle teddybjørnene jeg hadde i hus. De skal få nye eiere (og det er vel på tide!)

Man skulle så gjerne gjøre MER. Men, alle bekker små...
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

xristina

Godt å høre at innsamlinger er i gang. Kanskje jeg finner noe slikt på Kos også om et par uker. Kan jo i så fall handle noe der som kan sendes til områdene som trenger det mest. Enklere det enn å ta med herfra...

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...