Logg inn med Facebook eller Google!

Unntakstilstand i Hellas

Started by xristina, 25. Aug 07, 16:03:08

Previous topic - Next topic

brit

Tusen takk Kyria, det gjorde godt å la tårene bare renne. Det var gode tårer!

Magnolia

Takk KyriaT for at du deler tanker og opplevelser med oss. Det finnes nok mange ekte helter i kaoset i Hellas.

Det gjør vondt langt inn i sjela når jeg ser nyheter på tv og leser avisinlegg om brannene og all fortvilelsen som hersker der nede. I kveld har jeg tent lys for alle ofrene. Jeg tenker på alle som har mistet hus og heim, livsgrunnlag, sine kjære og dem som har måttet ofre livet.

Om 12 dager lander jeg i Kalamata hvis det er mulig. Alltid før jeg har gledet meg, men denne gangen er det med svært blandete følelser jeg reiser.

Stå på Toya. Du gjør en fantastisk jobb. Jeg har tenkt mye på deg disse dagene.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Calle

Quote from: \"Tommy\"Fy faaan om det är så att det sträcker sig opp på myndighets- och ministernivå, det stinker ju i så fall ännu värre av den smutsiga byken än av röklukten från bränderna, det är ju så man nästan totalt tappar aptiten på allt vad Grekland heter.

 zxsssssssaaaa  Tommy

Well, kolla in släkt-trädet över de styrande herrarna från 30 år tillbaka och fram till nu. Samt även vem det var som befäste om skogs/areal-lagarna och som nu förfasar sig över denna kriminella handling att bränna ner skog.

Jag går på hörsägen nu, men min bäste vän Spyros (infödd kretensare) berättade att man mäter höjden på den nedbrunna vegetationen i området. Är den (typ) fortfarande 1 meter hög så är det skog och kan ej köpas och exploateras. Under 1 meters höjd av kvarvarande vegetation, så är det fritt fram att med hjälp av dyra advokater hävda rätten till arealen och börja bygga. Och såklart är det stora företag som har råd med detta.

Calle
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

KyriaT

Quote from: \"Magnolia\"Om 12 dager lander jeg i Kalamata hvis det er mulig. Alltid før jeg har gledet meg, men denne gangen er det med svært blandete følelser jeg reiser.

Jeg synes absolutt du skal glede deg! Her er livet nå i ferd med å komme tilbake til det normale, og jeg er glad for å si at Kardamili er akkurat like grønt og vakkert som det alltid har vært. I motsetning til mange andre steder. Vi gleder oss til du kommer. Kan du forresten ta med en tube Ekte majones til meg?
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Magnolia

Så godt å høre! Nå ble jeg virkelig glad.
Selvsagt skal du få majones. Skal skrive det på huskelista så jeg ikke glemmer det.

Hils kjente. Jeg tenker på dere alle.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

brit

Det er veldig stille i nyhetene nå. Er det noen som vet hvordan det går? ztweeeeeeeee  zxcqqqaaaaaaaa

KyriaT

Ja det vet i hvert fall jeg  zxzaxxxxxxxxxx

Det går bra. Eller i hvert fall bedre. Det er fortsatt en brann på Evia som er bekymringsfull. Og i går kveld (jeg har ikke helt stått opp enda så jeg har ikke HELT siste nytt) gikk det også mye bedre på vest og nordvest Peloponnes. Det har også vært NYE tilløp til branner i området rundt Athen og beboerne i Attiki (området rundt Athen) oppfordres til å være spesielt oppmerksomme pga potensiell brannfare. Det betyr i praksis at det er veldig tørt.

Jeg skal se litt lokale nyheter, og prøve å gi dere litt mer informasjon seinere i dag.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

brit

Quote from: \"KyriaT\"Ja det vet i hvert fall jeg  zxzaxxxxxxxxxx

Det går bra. Eller i hvert fall bedre. Det er fortsatt en brann på Evia som er bekymringsfull. Og i går kveld (jeg har ikke helt stått opp enda så jeg har ikke HELT siste nytt) gikk det også mye bedre på vest og nordvest Peloponnes. Det har også vært NYE tilløp til branner i området rundt Athen og beboerne i Attiki (området rundt Athen) oppfordres til å være spesielt oppmerksomme pga potensiell brannfare. Det betyr i praksis at det er veldig tørt.

Jeg skal se litt lokale nyheter, og prøve å gi dere litt mer informasjon seinere i dag.

Tusen takk Kyria zqr2333222222 Deilig å høre at det går bedre.

Barbro

Håper inderlig at marerittet er over nå ztweeeeeeeee .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

KyriaT

Aftenposten er vel den avisen som har hatt den beste dekningen av brannene, og i de aller fleste tilfeller en veldig korrekt framstilling.
Her er siste

Aftenposten
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Barbro

En stor lettelse å lese dette.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

gallerytouri

En annen ting, til dem som skal til Hellas og kanskje er litt redde. Beredskapen er bedre enn noengang!

Var på tur på søndag og har aldri sett så mange brannvakter rundt på øya. Føltes VELDIG betryggende. Både brannmannskap, politi, militære og frivillige er kalt ut. Jeg er sikker på det samme gjelder overalt i Hellas.

Brannfaren er fremdeles stor. Men de siste brannene som startet ble fort oppdaget og slukket.
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...