Logg inn med Facebook eller Google!

Aprilhilsen fra Syros

Started by marjana, 24. Apr 13, 22:22:15

Previous topic - Next topic

marjana

02. Jun 13, 11:04:52 #60 Last Edit: 02. Jun 13, 11:11:41 by marjana
Her i Hellas kan man i hvertfall ikke be folk om å slutte og røyke, selv om det er forbud også her mot å røyke på utesteder, men det bryr de seg ikke noe særlig om. Kaffe og røyk er jo frokosten til de fleste her. Før var det filtersigaretter som var vanlig, men nå i disse harde økonomiske tider er det tobakk og rullings som gjelder.

De unge gutta har også begynt å gro langt hår og skjegg som et symbol på motstand.
Og jeg tipset Georgous på 29 år om å lese Naiv.Super av Erlend Loe som er oversatt til gresk.
Glika i zoi

Kristian

Quote from: marjana on 02. Jun 13, 11:04:52
Her i Hellas kan man i hvertfall ikke be folk om å slutte og røyke, selv om det er forbud også her mot å røyke på utesteder, men det bryr de seg ikke noe særlig om. Kaffe og røyk er jo frokosten til de fleste her. Før var det filtersigaretter som var vanlig, men nå i disse harde økonomiske tider er det tobakk og rullings som gjelder.


Nå har jeg sluttet, men hvor mange ganger har jeg ikke stått på flyplasser i Hellas, ved siden av askebegeret som er strategisk plassert rett under skiltet med øyking forbudt.

PS: Kommer aldri med pekefingeren for dem som røyker, selv ikke dem som setter seg inn i drosja jeg kjører, og det kunne innimellom være ille nok den tiden jeg røyka
Kristian/Planer er til for å utsettes

marjana

07. Jun 13, 23:16:01 #62 Last Edit: 08. Jun 13, 02:16:31 by marjana
Det er deilige dager med sol og helt perfekt å være på stranda og i sjøen. Det er bare å bade så lenge man vil.

Carol er en irsk venninne som bor her på Syros, og hun er invitert til å bli med på Syros' Art Studios Open som vil skje her i sommer. Man kan komme inn på studioene
til kunstnerene og se hvordan de jobber, og det vil bli en samleutstilling der det vises videoer og et par verker av hver kunstner på et større galleri i Ermoupolis. Så fotografen kom og det tok ganske lang tid. Jeg hjalp til med å ta med et stort silkemaleri av Carols store "Ermoupolis" med på bussen fra Galissas, samt sønnen hennes på 5 år, og det gikk helt fint, helt til sønnen ikke ville stille opp på foto.
Jeg legger ut vrien og vrang sønn, faren som sitter på den lille barnestolen og prøver å overtale sønnen, og Carol som holder bildet sitt der lenge...
Glika i zoi

marjana

08. Jun 13, 20:30:27 #63 Last Edit: 08. Jun 13, 20:38:06 by marjana
Et svar til Bengalow.
Guttevennene her er så fornøyde når de går til barberen her i Ermouplis. Det koster bare fem euro for en hårklipp, og da er det for også trimming av øre og nesehår, som dere menn har ganske mye av.
Inn der gatene blir trange og smale til venstre på rådhusplassen, det finnes ingen skilt eller noe som helst som viser hvor det er, bare rett inn til barberen. Menn vet jo om dette.

Glika i zoi

marjana

Fortsetter med noen glimt fra Syros i denne tråden, og vil nå refere til Syrostoday.gr der jeg har brukt Google oversetter. Ganske morsomt!
Jeg lurte på hva de holdt på med med så mye sand og stillaser på rådhusplassen, og det skal bli sandvolleyball-serie i helgen.
Alle kattene var så fornøyde da det kom store hauger med sand, og det er et herlig og gedigent toalett for dem der nå.
http://www.syrostoday.gr/News/9650-Teleutaies-etoimasies-gia-to-panellinio-protathlima-beach-volley.aspx
Glika i zoi

marjana

Til og fra veien til supermarkedet er det kinoplakater, og nå er det "En kongelig affære" på utekinoen!
Jeg så filmen i Oslo i vinter, og nå har den gått rundt i verden og fått flere priser. En morsom film, med en nydelig lyssetting. Filmen er basert på historiske fakta, og er like før den franske revolusjonen, og er om den danske kongen som antageligvis var schisofren, og den unge tvangsiftet franske prinsessen på bare 15 år, og kongens livlege som tar over hele styringen, og kjærlighet med den unge dronningen også. Den danske skuespilleren Mats Mikkelsen spiller legen, og se på plakaten hvordan de skriver navnet hans på gresk!

Og noen bilder fra moten her for sommeren.
Glika i zoi

kaka

Det er morsomt hvordan grekerne "lydskriver" navn fra andre språk.
Jeg la merke til det da jeg begynte å låne bøker på gresk, på biblioteket.
Det var vel i jorden rundt på 80 dager at det ble veldig tydelig for meg. Jeg slet fælt med å lese navn, inntil jeg skjønte dette  :D (- men jeg klarte aldri å lese boken ferdig på gresk, om noen skulle tro det.  ;) )
KariK

bengalow

Ja, men Marjana! Det är helt riktigt stavat ! Eftersom det grekiska alfabetet inte innehåller det hårda D, som vi har, så skriver man i hop nt för det ljudet. Inget konstigt med det - alla utländska ord måste ändras, om man inte har bokstaven. Det är lika med g - det stavas gk på grekiska, eftersom det grekiska g låter mer som vårt j...låneordet "garage" skrives gkaras...Mitt namn Bengt blir oformligt - Mpenngt. För att få vårt B, så skriver man ihop Mp. Kul men konstigt? Nej ...försök att skriva det sydafrikanska klickljudet...då det blir konstigt!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Det tar littegranne tid å stave seg gjennom de greske måtene de skriver utenlandske navn på.

Jeg var en tur nå nede på kiosken der de har aviser, og jeg så etter en avis på engelsk. Det hadde han ikke. De fleste avisene er på gresk, eller på albansk. Så det ble en gresk avispakke med 2 cd'er og et motemagasin, og avisen selvsagt for 5 euro. Jeg staver meg gjennom titlene og ingressene. Det er veldig mange artikler om ERT.
Glika i zoi

marjana

Quote from: kaka on 23. Jun 13, 16:37:12
Det er morsomt hvordan grekerne "lydskriver" navn fra andre språk.
Jeg la merke til det da jeg begynte å låne bøker på gresk, på biblioteket.
Det var vel i jorden rundt på 80 dager at det ble veldig tydelig for meg. Jeg slet fælt med å lese navn, inntil jeg skjønte dette  :D (- men jeg klarte aldri å lese boken ferdig på gresk, om noen skulle tro det.  ;) )


Her på Syros leser hele vennegjengen Jo Nesbøs bøker. Silvie fra Sveits leser dem på fransk og italiensk, og fort. Om vinteren fyrer hun med disse paperbacks! Hun tok tak i meg for å få vite/høre uttalen av navnene på karakterene i boken, gatenavn og steder osv. For det er jo umulig å oversette. Hun fikk til en veldig god diksjon på våre norske ø og å.
Glika i zoi

kaka

Artig.  :D Jeg skjønner du beveger deg i et intermasjonalt miljø der nede.
KariK

marjana

Keith fra Newcastle som bor her på Syros med kone og en datter kunne fortelle faren sin om det internasjonale miljøet vi alle er en del av her. Keith hadde oppsummert at på et par bord der vi alle hadde snakket sammen på en engelskmix av språk at vi var 11 nasjonaliteter, og fra en alder fra 4 til 84 år, og alle hadde det hyggelig sammen.
En annen ting vi var enige om er hvor heldige vi er som har så mange venner overalt nå.
Jeg skal fem dager til Amsterdam i juli, og tvert jeg sendte en email til mine Syrosvenner der, så svarte de "velkommen, det blir veldig hyggelig å møtes i A'dam"!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...