23. Jun 24, 05:01:27


Logg inn med Facebook eller Google!

Slekt

Started by Sigbjorn, 23. Apr 13, 19:35:37

Previous topic - Next topic

Sigbjorn

Δεν πειραζει

Anders

Dæsken... nå ble jeg imponert, altså.... :-)

karri

Jøsses....  :o
Slekt skal følge slekters gang....
KARRI

Tjorven

Mange høytstående folk i slekta di, ser jeg, Sigbjørn. Cæsar osv, slett ikke verst  ;D
Sjøl er jeg etterkommer av en viss Kong Carl av Danmark på 1600 tallet. (morssiden) Historien forteller at den godeste Carl var frampå med ei tjenestepike, som han gjorde gravid. For å unngå skandale, betalte (og sikkert også befalte) han en av soldatene sine til å gifte seg med henne, og sendte paret til Norge. De havna visstnok i Bømlo utafor Bergen, og noen generasjoner senere kom jeg  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

24. Apr 13, 12:11:56 #4 Last Edit: 24. Apr 13, 12:14:07 by JohnS
Jeg fikk nylig en mail fra en slektning i USA - ivrig slektsforsker - som hadde tråkla seg gjennom slekta vår (litt i sikksakk) bakover til han kom til Olav Kyrre og Magnus Barfot og gjengen.  Jeg går ut fra at de aller fleste nordmenn kan finne mange av det samme i sitt slektstre.Jeg regna nylig litt grovt ut at 1000 år tilbake, rundt regna 30 generasjoner, har hver av oss en milliard forfedre.  Tar vi hardt i og sier at det var en million nordmenn på den tiden (tror det var færre), skulle det tilsi at det gjennomsnittlig er mer enn tusen tråder tilbake til hver enkelt av de dalevende.  Skulle være rart om ikke det fantes en kongelig i noen av disse trådene.

Men Zevs??.....   det var imponerende.....    Kanskje jeg skulle tipse amerikaneren og be ham grave dypere?   ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Det kan antageligvis telles på en hånd, de som bevislig kan følge sin slekt bak svartedauen. "Antagelser" og sannsynlighetsberegninger gjelds omtrent like mye som "nesten" i Lotto...

Heidrun

Kom til gud når jeg dro det langt nok bakover jeg
Yamas til livet og til

Sigbjorn

Noe tilfeldig at jeg kom så langt bakover. Chronos er der også, og han var vel den aller første her i verden. Han er datert til over 3000 år før vår tid.
Jeg har mer eller mindre på egen hånd funnet tilbake til forfedre på tidlig 1700-tallet.
Det er andre som har drevet mye mer med dette enn jeg, og basert på en del kriterier finner Geni duplikater av personer, og foreslår å slå sammen disse.
Vips, så har du et kjempestort stamtre.

Jeg har brukt noen få timer og gravd litt i lokale folketellinger og kirkebøker på nettet fra mitt hjemsted. Det er nok andre som har brukt mye, mye, mye mer tid enn det jeg har, men litt gøy var det likevel da.
Δεν πειραζει

Anders

Jeg har på litt sånn hobby-basis bedrevet slektsgranskning i sånn snart tredve år. Og for meg finnes det kun ett kriterie som må oppfylles før jeg aksepterer en forbindelse, og det er noe skriftlig som forteller meg om forbindelse mellom generasjoner. Slekten sprer seg jo ut bakover, så noen linjer går langt tilbake på 1500-tallet, men her på Alvheim kan jeg kun bevise en forfader født 1708/1710 (ulike aldersangivelser). Og selv om han var sønn av en Nils og jeg kun har funnet EN Nils her på den tiden, så kan det altså ikke bevises med noe skriftlig. Men antagelser har jeg nok av :-) Og basert på antagelser og annen lokalhistorikk så vil jeg lett kunne anslå at min farsslekt i rett linje har befunnet seg her i 500 år minst. Men bevise det? Umulig...

Sigbjorn

Du har sikker mye rett i det du skriver, Anders.
Det jeg er temmelig sikker på er de sporene jeg har tilbake til 1600-tallet.
Resten har jeg nok ikke noe bevis for. :-)
Δεν πειραζει

Anders

Rundt 1640-1660 tror jeg nok de aller fleste kan følge sin slekt med sånn "99% sikkerhet"? Prestemanntall holdt opp mot skattelister og militærruller og tingbøker (spesielt straffesaker :-)  ) etc begynner å anta et ganske sikkert grunnlag omtrent på den tiden. Men så er det jo sånn at man kan ikke bruke eliminasjonsmetoden her... man kan ikke utelate at et menneske har eksistert kun fordi det ikke finnes noe skriftlig som omhandler dem. Men det kan jo holdes opp mot mye annen lokal-historikk også... for eksempel "effekten" av Svartedauen... hvor mange steder var bevislig bebodd etterpå... hvilke steder ble liggende som "øydegarder"... hvilke var de første som bosatte seg der fx hundre år senere?  Spennende, syns jeg :-)

bengalow

"Jordaböcker", d.v.s. böcker där man beskrev ägarförhållandet av en viss areal har förekommit väldigt länge i Sverige och Danmark. Eftersom Norge var en dansk provins, så vill jag gärna tro, att det skicket hölls vid liv även i Norge. Svårigheten kommer, då det inte finns ett ägande, alltså någon som inte äger jord. I min egen släkt har jag kommit ner till 1490, tack vare att de var "kronoämbetsmän", eller "bergsmän" som man då skrev.
Att komma vidare neråt, tja, då behövs en adlig/kunglig gren, som redan då beskrev familjens förgrening...Och det har jag inte! Jag nöjer mig med de "ädlingar" som finns på tavlan...
Jag tycker det är ett intressant sätt, att kartlägga historia på ett nära håll - med anknytning till en själv.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...