Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske øyeblikk i Hellas

Started by fila, 21. Apr 13, 22:11:14

Previous topic - Next topic

fila

Mange av dere på HF har vært i  Apiranthos, marmorbyen på Naxos. Byen er karakteristisk med sine steinhus og marmorbelagte gater. Innbyggerne i byen stammer fra flyktninger som måtte flykte fra Kreta pga tyrkernes udertrykkelse der. Byen er også kjent for sin kommunistiske sympatier. Apirantos' mest kjente er kanskje Manolis Glezos som, under 2. verdenskrig, firte nazi-flagget og heiste det greske flagget på byens acropolis.

   

   

fila

Denne stranden har jeg nevnt i en annen tråd, men jeg synes absolutt den kan nevnes en gang til. Det går greit å kjøre dit med bil, den siste halve milen er veien litt kronglete og det kan, til tider, være stor trafikk. Ellers kan en komme dit med badebåter fra Nidri og Vasiliki.
Vi kjørte fra Nidri sørover gjennom Vlyho, Marandochori og Kondareno til Vasiliki. Vi fortsatte gjennom Ponti, så nordover gjennom Aghios Petros og vest til Dragano. Derfra sørover vestkysten gjennom Athani og ned til Porto Katsiki.  Før vi gikk ned de 104 trappetrinnene til stranda var det muligheter til forfriskninger på tavernaen som ligger på toppen. En av to-tre "strandopplevelser" i Hellas som har gjort størst inntrykk på oss.

   

 

fila

Vasilios ble født i Herakleitsa i 1862.  Han gikk i kloster på Mount Atos i en alder av 12 år, der han bl.a studerte ikonografi og musikk.
Som munk fikk han navnet Savvas. Savvas reise svært mye rundt, både i Hellas og utenlands.
Sine siste år tilbragte han på Kalymnos, der han levde et stille og asketisk liv til han døde i 1947. Aghios Savvas var bl.a kjent for sin helbredende kraft.
På fjellet over Pothia er det bygget et kloster med en vakker kirke til minne om denne helgenen.


fila

12. Dec 13, 19:52:41 #75 Last Edit: 12. Dec 13, 19:54:57 by fila
Etter å ha kjørt over fjellet fra Aryinonda, ned den vakre og frodige Vathydalen kom vi ned til Rina, Vathy's havn. Rina ligger vakkert til i bunnen av en trang, liten "mini-fjord". Poppey's taverna i Rina er regnet som en av Kalymnos' beste og det var godt å sitte der og nyte dette vakre stedet med en kopp kaffe.

   

   

   

kaka

KariK

fila

5-10 minutter med båt fra Myrties på Kalymnos ligger stille og fredelige Telendos. Øye hang sannsynligvis sammen med Kalymnos, men øyene ble adskilt under en serie jordskjelv i år 554 e.kr. Øya er 3,8 x 1,6 km og det bor toppen 60 fastboende der. Er man ute etter fred og ro er Telendos et godt alternativ.

      

      

                     

                     

Tjorven

Her var det mange fine stemninger, fila  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

fila

Det er lenge siden og det vises på bildene. De er scannet fra papirfoto tatt med et ikke alt for godt kamera. Kanskje Korfu er magisk for meg, ikke bare for at det er en fin øy, men også for at det var en av våre første turer til Hellas. Jeg glemmer aldri, da vi tidlig en morgen, startet på veien ned fra fjellet mot Agios Gordis, der vi bodde. Det var virkelig magisk. Vi bodde på Hotell Alexandros, som enda er i drift og har egen hjemmeside, men jeg tror ikke at de er tilknyttet noen turoperatør. Stor leilighet med peis og tørr ved, 35-40 grader ute. GeeBee; handelsmannen nede i veikrysset muntret oss hver gang vi gikk forbi. Mange flotte turer rundt på øya. Jeg lurer enda på hva som skjedde med den vannflasken med Tsipporo som vi glemte i kjøleskapet da vi reiste hjem.

   

JohnS

Agios Gordis var jo et vakkert sted, og vi bodde på Nereides, trivelig hotell direkte på stranden.  Gode tavernaer, men alt i alt var det nok det mest gudsjammerlig kjedelige stedet vi noen gang har bodd i Hellas.  Lang vei til mer spennende steder som Korfu by og Paleokastritsa, som var fantastiske.  Beklager, men nesten de eneste magiske øyeblikkene for meg var solnedgangene.  Til gjengjeld var de fantastiske, og jeg tror jeg tok flere hundre solnedgangsbilder der.  Og med min historikk når det gjelder fotografering, er jo det nokså storveies...... ;D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

polyanna

En egen sjarm med gamle bilder. Har ikke vært på Korfu, men kan forstå litt av den magiske følelsen du forteller om.
Som førstegangs-reisere kjennes alt så 'nytt' og 'annerledes', en kan bli helt bergtatt om alt klaffer eller kjennes 'riktig'. Ekstra koselig når hele familien kan dele så gode opplevelser.  :D

Tore

Vakkert fruktbart landskap med en flott strand:Falassarna.

fila

Kataraktis-trappen går fra havnen i Yialos og opp til Chora. Dette er den eldste forbindelsen mellom havnen og Chora. Kali Strata ble bygget i det 19. århundre, angivelig for at kjøpmennene i Chora skulle slippe å gå langs geitestiene når de skulle ned til havnen. Trappen starter like ved Taverna Trata i Yialos og etter 350 trinn er man oppe i Chora. Trappen er omgitt av gamle, fine villaer fra 19-hundretallet.

   

     

     


Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...