07. Jun 24, 06:27:37


Logg inn med Facebook eller Google!

Mygg

Started by Frøken Sofie, 08. Apr 13, 00:41:13

Previous topic - Next topic

filhellener

Det må variere mye fra sted til sted hvor mye mygg det er, og når!
- eller så er den greske myggen lei oss ;)
I april/mai besøkte vi på Rhodos - Chalki - Karpathos og Øst Kreta,
- nå i høst (10 okt - 1.des) Peloponnese og Vest Kreta, vi har knapt sett/merket mygg,
deilig det :)
I aug var barnebarna og jeg på Kos, da fikk den yngste noen få stikk, vi tre andre slapp da og!

Både Arne og jeg har vært populære hos myggen tidligere, men har sluppet/ fått veldig få stikk de siste par årene!
Jeg har tenkt på om det (og) kan være en positiv effekt av at vi ikke spiser søtt/ sukker lenger:)
- at myggen foretrekker søtt blod?
Kari

mouche

Var på (nordvest) Kreta det meste av oktober, og var absolutt litt plaget av mygg om natten. Heldigvis liker ikke myggen takvifter!

filhellener

Quote from: mouche on 08. Dec 13, 12:41:25
Var på (nordvest) Kreta det meste av oktober, og var absolutt litt plaget av mygg om natten. Heldigvis liker ikke myggen takvifter!


- vi hadde ikke/brukte ikke takvifte heller  :)
Kari

ingaberentine

08. Dec 13, 13:56:28 #63 Last Edit: 08. Dec 13, 14:00:48 by ingaberentine
Mygg.

Det finnes en mengde med forskjellige typer mygg, bare i Norge skal det være 30 til 40 forskjellige myggtyper. Hvor mange det er i Hellas vet jeg ikke, men det er grunn til å tro at de fleste, er typer vi ikke har i Norge. Jeg har dog hørt at en av de vanligste i Hellas også finnes i Norge, men da oftest inne i grotter eller tuneller hvor det er mer fuktig.

Så er det når og hvor man blir bitt. En type kan være plagsom ute om kvelden når man sitter på en taverna ute og spiser. De fleste myggstikkene får vil vel kanskje når vi er innendørs, om natten og skal sove. Selv liker jeg absolutt ikke å høre denne summende lyden etter at jeg har lagt meg. Har ingen god erfaring med tabletter i stikkontakter, selv om jeg ikke har prøvd de sist utviklede sortene som er presentert i under dette emnet.

For mange år siden, før aircondition var vanlig på greske overnattingssteder, måtte vi jo lufte i løpet av natten og da ble myggplagen alltid verre. Tablettene hjalp som sagt ikke, så noe måtte vi finne på. Jeg gikk i butikken og så hva de hadde der og kom over slike sprayflasker som vi i Norge bruker mot lus på blomster, tror de kalles Radar. Her fantes noen med bilder av mygg på. Kjøpe en slik en og lukket alle dører og vinduer godt før vi gikk ut for å spise om kvelden. Dysjet rommet godt med denne sprayen og det luktet som "Radar", men da vi kom tilbake til rommet om kvelden var det ikke en eneste mygg å høre og vi valgte å ikke åpne opp dører eller vinduer for å lufte og vi fikk en myggfri natt. Siden har vi i alle år levd myggfritt på rommet og nå med aircondition er det jo ikke noe problem og ikke lufte i løpet av natten.

Om dette er en metode å anbefale rent helsemessig sett vet jeg ikke noe om, men for oss så fungerer den 99% hver eneste natt og det går noen timer fra vi sprayer rommet når vi går ut om kvelden for å spise og til vi kommer tilbake og da kan vi ikke kjenne noe lukt av denne sprayen i det hele tatt og som sagt rommet er myggfritt. Men det er viktig at alle vinduer og dører er igjen og forblir slik hele natten, ja ikke engang en liten ventil må stå oppe"¦"¦"¦"¦

Til Anders og knottproblemet i Norge, spesielt på vestlandet, så på hytten på Bømlo så bruker vi en SkeeterVac Myggfelle. Den fjerner ikke all knott, for det er knotten som er problemet der, men den tar en stor del av dem, såpass mye at de som bor der fast, sier at det hos oss, på hytten vår, er det betydelig mindre knott en hjemme hos dem"¦"¦"¦..

Ellers har jeg sakset litt info fra myggstopp . no:

Hva er et myggstikk ? Et myggstikk er en allergisk reaksjon på stoffer i myggens spytt. Stoffene hindrer at blodet koagulerer når myggen suger opp blodet gjennom den tynne snabelen. Den kraftigste reaksjonen på stikk får du i begynnelsen av sesongen - motstandskraften vår blir bedre i takt med at vi får flere stikk.

Myter om mygg. Det er en myte at myggen tiltrekkes av såkaldt "søtt blod ". Det er et faktum at noen mennesker har bedre "myggtekke" enn andre, men det er ikke blodtypen som gjør at de tiltrekker seg flere mygg. Sannsynligvis skyldes dette visse luktestoffer som myggen søker, men forskerne har ennå ikke klart å finne ut hvilke det dreier seg om. Stikkmyggene orienterer seg både ved hjelp av syn og luktesans. Myggen leter opp byttedyr ved hjelp av følehornene sine. I tillegg oppfatter de varmeutstråling fra huden og vanndamp fra pusten. Karbondioksyd fra pusten får myggen til å fly søkende omkring, mens andre lukter fra huden bl.a. melkesyre , virker tiltrekkende. Vanndamp , svette ,CO2 , og melkesyre tiltrekker myggen, og det gjør den mer plagsom ved fysiske anstrengelser enn når du er i ro.


kaka

Kanskje feil å spørre i denne myggtråden, men vet noen hva de små svarte insektene som stikker og suger blod er? De er mange og svært pågående i Kardamili nå. Kan ikke huske de fra før. Stikkene har sviende kløe og etterlater elveblestlignende reaksjon. Først idag så jeg blod da jeg knerta en😝 Fryktelig irriterende små skapninger!! Ikke knott, tror jeg.
KariK

tovenor

Hei!
Er redd det er blodsugende veggdyr du har blitt utsatt for. Vanskelig å bli kvitt, si fra på hotellet, det må nok "spesialister" til for å bli kvitt de. I grunnen ganske uakseptabelt at hotellet ikke har gjort noe fra før....og pass på så at du ikke tar med noen hjem til Norge! 😳


kaka

Det er nok ikke det, tror jeg. De jeg snakker om flyr, og er svarte. jeg er bare "angrepet" utendørs.
KariK

polyanna

Noen som vet hvor en får kjøpt Autan stift (altså ikke flytende myggmiddel), eller ev. US 622 ? Ingen av de apotekene jeg har vært innom har dette lenger. Heller ikke Nomadens nettbutikk. Kan jakt/fiske-butikker være et alternativ? Ser at stift-varianter finnes på svenske nettapotek, men har ikke sjekket om sånt sendes til Norge.  Bruker stift fordi den kan jeg ha klar når jeg går av flyet; myggmelk er ikke tillatt å ta med ombord.
  :vinke:

marjana

Myggservietter kan du ta med inn på flyet. MyggA virker bra. Evt. en mygg roll on kan du også ta med i håndbagasjen.
Glika i zoi

polyanna

Tusen takk, Marjana.  :) Visste ikke at en kunne ta med mygg roll on, har trodd at det kunne bli konfiskert i sikkerhetskontrollen. Og 'gresk parfyme' i form av myggmiddel er et must når jeg er utendørs.

bjarne olav

27. Mar 17, 21:29:50 #71 Last Edit: 27. Mar 17, 23:03:00 by bjarne olav
Myggen på Kreta kan være en skikkelig plage for noen, deriblant min kone Ingrid. Hun får lett infeksjon i stikkene og må til lege. Vår erfaring er at det nesten ikke finnes mygg i større byer som Rethymnon. Utenfor byene, og på landsbygda, er de derimot rundt deg hele dagen, ikke bare om kvelden. Så vi foretrekker å bo inne i en by.
Det diskuteres mye om hva som er beste myggmiddel. De myggoljene man får kjøpt fritt i butikker og apoteker i Norge har alle samme virkestoff, DEET (dietyltoulamid), 20%. Eneste forskjell er konsistens og lukt/parfyme, som ikke betyr noe for virkningen.
En gang vi var veldig plaget av mygg på Kreta ble vi anbefalt en sak som vi satte i stikkontakten, se bildene. Den inneholdt en beholder med Prallethrin som fordampet sakte og sendte dampen ut i rommet. Etter to timer fantes det ikke en mygg i hele leiligheten, veldig effektiv, men usikker på om det var sunt for oss. Vi kjøpte den i matbutikken!

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 05. Jun 24, 11:55:12
Værmeldingene er ikke helt enige, men det er mell...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...