Logg inn med Facebook eller Google!

Skandinaviske turister på godt og vondt

Started by IngeS, 03. Apr 13, 19:28:27

Previous topic - Next topic

Tjorven

Quote from: Anders on 04. Apr 13, 15:39:52
Quote from: bengalow on 04. Apr 13, 13:49:15
Vad betyder då nationaldagen för en norrman? Hos oss på andra sidan gränsen är det knappastt en helgdag, även om den blivit det på senare år. Förr hette den 6 juni "Svenska Flaggans Dag", och man försökte att intuta lite gammeldags nationalism i oss, men det har inte verkat ännu.



Nasjonaldagen for en nordmann? Den betyr enormt mye... antagelig mye mer enn de fleste nordmenn tenker over. Norge levde i 400 år under dansk styre... det å markere at nasjonen er selvstendig og frittstående ble enda viktigere etter okkupasjonen 40-45... Sverige har ikke opplevd noen okkupasjon noen gang, kanskje derfor den store ulikheten?
Nasjonalfølelsen er viktig. Den gjenspeiler ikke noen form for nasjonalisme av det slaget som en gang ble skrevet med nazi... den gir tilhørighet og historie og en viten om hvilke verdier man representerer. Jeg tror de aller fleste nordmenn er stolte over å være norske, og vi skjemmes heller ikke over å vise det. Så jeg skjønner ikke helt ditt resonnement med å unngå en prisutdelning etter en idrettskonkurranse... jeg får tårer i øynene når det norske flagget går opp i midten og "Ja, vi elsker" runger over et stadion. Uavhengig av hvilken idrett eller prestasjon det er snakk om.
Nasjonalfølelsen er VELDIG viktig... man trenger å føle den tilhørigheten til noe. Akkurat som de aller fleste av oss vil føle noe godt ved å vite noe om sine forfedre. Det blir som med slekts-granskning... "Hvis du ikke vet hvor du har vært, så vet du heller ikke hvor du skal"!
Og disse opptogene som det snakkes om... husk at det startet som barnetog, og for en stor del er det fortsatt. Tror du mange barn går rundt og er "nasjonalister" av den feile sorten? Det tror ikke jeg...



Unnskyld om jeg "tværer" på trådstarters off topic-tema (som forøvrig også omhandler turisters (u)vaner når de er i Hellas, ang 17.mai-feiring der)
Men jeg ble ganske så perpleks da jeg leste Bengalows utsagn i sitatet over  :o  Jeg kan ikke begripe at du er så historieløs som du framstiller deg her? Tror du har hengt deg alt for mye opp i feil form for nasjonalisme, det er ikke den slags vi feirer, men frigjøringsdagen og alt det den står for. Vel talt, Anders!

Siden landet vårt har vært under okkuppasjon og i krig, og endelig ble et fritt og selvstendig land, er det jo en selvfølge at det markeres. Det er en svært viktig del av landet vårts nære historie. En historie som ligger i genene på oss alle, selv om ikke vi opplevde krigen. Men våre foreldre og besteforeldre har opplevd den, og historier har blitt fortalt, om hva og hvor og hvordan de kjempet. For landet sitt, familien sin, seg selv.
Jeg får vondt i hjertet når dette nesten blir likestilt med en form for nasjonalisme ala nazisme/fascisme  :'(

Jeg håper Bengalow har fått en bedre forståelse av hvorfor nordmenn feirer 17.mai.....
Når det er sagt ville jeg ikke selv valgt å "utmerke" meg som norsk, ved å foreta en slags 17.mai-feiring på ferie i Hellas. En skål og et Gratulerer med dagen ved middagen til mine medreisende kanskje, men ikke noe fram med det norske flagget-opplegg for min del  ;)  Noe opptog gatelangs hadde heller ikke vært noe for meg, men hver sin smak  :)

Men til (hoved)saken, Inge. Nå når du har fått en del synspunkter fra oss turister er jeg veldig spent på hva grekerne (på Samos) syns om oss  :D Hva liker og misliker de?
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Hepp, din tolkning av nationalism och nazionalism får stå för dig själv, Tjorven. Den kopplingen har jag aldrig gjort, och kommer aldrig att göra. Synd att du får helt fel tankar om detta. Vad beträffar firandet av nationaldagen, och historielösheten som du skriver, så finns det säkert många fler länder, som borde fira den i ännu högre grad, än vad vissa tycker är lämpligt, men jag har aldrig sett indier, sydafrikaner, islänningar eller ens fransmän som firar sin dag egen i Grekland på samma vis. När servitörerna ruskar på huvudet, och pekar in i örat, så förstår jag vad dom menar...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

05. Apr 13, 21:12:33 #50 Last Edit: 05. Apr 13, 21:16:05 by Tjorven
Beklager om jeg har feiltolka deg, Bengalow, med det er i så fall flere som har mistolka deg på dette (med flere) innlegget angående nordmenns nasjonalisme (med tydelig negativt fortegn) Ønsket bare å klargjøre hvorfor vi feirer nasjonaldagen vår, siden du spurte. Hvordan andre land markerer sin frigjøring var ikke spørsmålet her, det får de selv redegjøre for i tilfelle du lurer.
Enig med deg ang feiring av 17.mai i Hellas, som sagt er ikke det min greie heller. Nå har jeg ikke vært i Hellas den 17., men skjønner at grekerne rister på hodet over "opptog" osv som de ikke skjønner noe av  ??? Men jeg tror nok de rister mer på hodet av enkelte andre ting enkelte turister kan finne på å gjøre  :-[
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Jeg får si som Inge... roli nå!

Ingen av dere som er autoriserte kranglefanter her...

La nordmenn feire sin nasjonaldag med stolthet, og la alle andre gjøre hva de vil. Er ikke det en grei løsning? Så kan vi mene hva vil om det...


Men... tilbake til trådstarten... min desverre avdøde venn Kostas sa noe som betydde noe for ham... hvor mange land her i verden er det som kaller Hellas for Hellas?

Anders

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet, men det betydde noe for han... og påvirket hans måte å behandle besøkende på... iflg Kostas er det to land her i verden som kaller Hellas for Hellas... Hellas og Norge. Er det riktig?

IngeS

[quote
Men til (hoved)saken, Inge. Nå når du har fått en del synspunkter fra oss turister er jeg veldig spent på hva grekerne (på Samos) syns om oss  :D Hva liker og misliker de?
[/quote]

Vil vente litt ennå med det. Tror ikke alt er kommet frem ennå
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Quote from: Anders on 05. Apr 13, 21:40:22
Jeg vet ikke svaret på spørsmålet, men det betydde noe for han... og påvirket hans måte å behandle besøkende på... iflg Kostas er det to land her i verden som kaller Hellas for Hellas... Hellas og Norge. Er det riktig?

Det mener jeg stemmer Anders.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Nå har du vel fått endel ting som vi har svart på Inge. Eller venter du bare på at en skal prate dritt om skandinaviske turister før du da vil gi din versjon av hva som dine Greske venner mener om Skandinaver
Yamas til livet og til

bengalow

Ett vad jag vet. Grekerna kallar Grekland för "Ellada", eller i kortform "I Dimokratia" eller "Ellas" där det gamla obetonade H är struket sedan över 100 år.A tt det står "Hellas" när man tågar in på olympiska spel är föråldrat...du hittar inte ordet i en grekisk ordbok
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Väldigt smaklöst, Tommy! Var snäll att ta bort bilden, den hör inte hemma här!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Den siste der var iallfall ikke særlig dypsindig, Tommy....

Anders


Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...