Logg inn med Facebook eller Google!

Skandinaviske turister på godt og vondt

Started by IngeS, 03. Apr 13, 19:28:27

Previous topic - Next topic

Anders

Quote from: bengalow on 04. Apr 13, 13:49:15
Vad betyder då nationaldagen för en norrman? Hos oss på andra sidan gränsen är det knappastt en helgdag, även om den blivit det på senare år. Förr hette den 6 juni "Svenska Flaggans Dag", och man försökte att intuta lite gammeldags nationalism i oss, men det har inte verkat ännu. De färresta kan vår nationalsång mer än 2 rader...att fira nationen Sverige är mig främmande, både här och speciellt i utlandet, och därför blir jag förvånad när sådant sker den 17:e maj i t.ex. Grekland. Gör man likadant i Thailand? Det gemensamma har man ju i hemmet, i Norge.
I vår grannstad Lund firas dagen med pukor och trumpeter, och staden stängs av i centrum för all trafik. Konstigt? Ja, det tycker jag. Jag hade hellre suttit hemma och sett på TV - alltså NRK då...jag tycker inte ens om att höra nationalhymnerna vid en idrottstävling, och undgår helst prisceremonierna. Då går jag på WC, eller ut och röker...


Nasjonaldagen for en nordmann? Den betyr enormt mye... antagelig mye mer enn de fleste nordmenn tenker over. Norge levde i 400 år under dansk styre... det å markere at nasjonen er selvstendig og frittstående ble enda viktigere etter okkupasjonen 40-45... Sverige har ikke opplevd noen okkupasjon noen gang, kanskje derfor den store ulikheten?
Nasjonalfølelsen er viktig. Den gjenspeiler ikke noen form for nasjonalisme av det slaget som en gang ble skrevet med nazi... den gir tilhørighet og historie og en viten om hvilke verdier man representerer. Jeg tror de aller fleste nordmenn er stolte over å være norske, og vi skjemmes heller ikke over å vise det. Så jeg skjønner ikke helt ditt resonnement med å unngå en prisutdelning etter en idrettskonkurranse... jeg får tårer i øynene når det norske flagget går opp i midten og "Ja, vi elsker" runger over et stadion. Uavhengig av hvilken idrett eller prestasjon det er snakk om.
Nasjonalfølelsen er VELDIG viktig... man trenger å føle den tilhørigheten til noe. Akkurat som de aller fleste av oss vil føle noe godt ved å vite noe om sine forfedre. Det blir som med slekts-granskning... "Hvis du ikke vet hvor du har vært, så vet du heller ikke hvor du skal"!
Og disse opptogene som det snakkes om... husk at det startet som barnetog, og for en stor del er det fortsatt. Tror du mange barn går rundt og er "nasjonalister" av den feile sorten? Det tror ikke jeg...
Verdens største smeltedigel... USA... hvor St.Patrick's Day har blitt en nasjonal institusjon, uavhengig av om man har irske aner eller ei... der bejubles bunadskledde nordmenn i 17.mai-tog av mennesker som ikke aner at Norge er et land en gang. Det settes bare pris på at noen markerer sin tilhørighet til ett eller annet.
Hellas? Skulle ikke grekerne være stolte av sin nasjonalitet? Selv om de tilfeldigvis befinner seg utenlands den dagen det markeres? Selv skal jeg gjerne vise frem et norsk flagg på 17.mai på Santorini, men antar at slike er vanskelige å få fatt i der.
Jeg er norsk og stolt av det. Det betyr ikke at jeg behøver forsvare og være stolt av alle nordmenn i enhver situasjon... som turist har det hendt at jeg har forlatt både gater og barer og spisesteder pga diverse nordmenns lett ufyselige framferd.
Der finnes hovedsakelig to former for nasjonalisme. Den hvor egen tilhørighet er viktigst, og så den hvor egen nasjonalitet er best.
Så alt i alt... jeg skal sitte hos Jeannie på Santo fredag 10.mai og be henne skaffe til veie et ørlite norsk flagg til fredagen etter... et jeg om ikke annet kan sette på bordet og få ørlite oppmerksomhet over :-)
Typisk norsk turist, ikke sant? 

Anders

For øvrig er jeg glad for at vi kan definere oss som "forumister" og dermed ikke bli anklaget for å være nasjonalister på den store treffet 11.september :-)
Skal vi søke om opptak i FN? FIFA? (sistnevnte er vel størst...?)

Joda, mye godt og mindre godt ved skandinaviske turister. Men føler selv iallfall at det meste blir sett på som bra? Og vi er jo en forsvinnende liten del av det totale turist-antallet i Hellas...?

tovenor

Alle mennesker er vel stolte av landet de kommer fra og har en tilhørighet til, og de fleste mennesker og land har vært og går igjennom vanskelige tider, tror ikke Norge er mer spesiell  og nasjonalistiske enn andre folk. For meg hadde det bare vært dumt å henge opp et norsk flagg på verandaen her i Athen den 17 mai, kanskje fordi de fleste ikke en gang vet at det er ett norsk flagg og ihvertfall ikke vet at det er den norske nasjonaldagen. Det er helt greit for meg at jeg sier inni meg "Hurra! Det er 17 mai idag!"...og selvsagt føler jeg meg norsk og er stolt av å være norsk, jeg har liksom ikke trangen til å rope det ut i all offentlighet her jeg bor i ett fremmed land.....

mouche

Quote from: bengalow on 04. Apr 13, 13:49:15
Jag hade hellre suttit hemma och sett på TV - alltså NRK då...jag tycker inte ens om att höra nationalhymnerna vid en idrottstävling, och undgår helst prisceremonierna. Då går jag på WC, eller ut och röker...


Når den norske nasjonalsangen spilles/synges på idrettsstevner har jeg aller størst glede av å se dette på svensk TV! 8)

17. mai i Hellas ser jeg litt på TV på morgenen, men ellers forløper dagen som om det var en hvilken som helst annen dag i året.

bengalow

Ja, så olika kan det vara...När "Du gamla du fria" spelas så tänker jag på min morfar, som reste sig och gjorde honnör framför radion. Den gången spelades detta varje kväll, när radiosändningarna slutade vid 9-10 tiden. Vi skrattade åt honom i smyg, och har aldrig förstått varför han var så stel och stram...Latterligt? Ja till en viss del. Han kämpade i hela sitt liv för att hålla 8 ungar levande och friska, och fick minsann inget av staten. Varför han kände tillhörighet har jag svårt att förstå...men kungen hade väl större betydelse den gången, än dagens Stureplansprinsessor/prinsar.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Quote from: tovenor on 04. Apr 13, 17:46:40
Alle mennesker er vel stolte av landet de kommer fra og har en tilhørighet til, og de fleste mennesker og land har vært og går igjennom vanskelige tider, tror ikke Norge er mer spesiell  og nasjonalistiske enn andre folk. For meg hadde det bare vært dumt å henge opp et norsk flagg på verandaen her i Athen den 17 mai, kanskje fordi de fleste ikke en gang vet at det er ett norsk flagg og ihvertfall ikke vet at det er den norske nasjonaldagen. Det er helt greit for meg at jeg sier inni meg "Hurra! Det er 17 mai idag!"...og selvsagt føler jeg meg norsk og er stolt av å være norsk, jeg har liksom ikke trangen til å rope det ut i all offentlighet her jeg bor i ett fremmed land.....


Slutter meg helt og fullt til dette. Kunne ikke sagt det bedre selv, men en lokal tilføtyelse må jeg ha.
Jeg kan ikke se en eneste årsak til at jeg skal henge opp noe norsk flagg her i Pythagorion med rundt 1.400 innbyggere. Heller har jeg ikke behov for å demonstrere på noen annen måte at jeg er norsk. De aller fleste som er oppegående her vet om nordmannen som bor her, og noen har stanset meg på gata og takket for det jeg har gjort for dem.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Quote from: bengalow on 04. Apr 13, 18:15:09
Ja, så olika kan det vara...När "Du gamla du fria" spelas så tänker jag på min morfar, som reste sig och gjorde honnör framför radion. Den gången spelades detta varje kväll, när radiosändningarna slutade vid 9-10 tiden. Vi skrattade åt honom i smyg, och har aldrig förstått varför han var så stel och stram...Latterligt? Ja till en viss del. Han kämpade i hela sitt liv för att hålla 8 ungar levande och friska, och fick minsann inget av staten. Varför han kände tillhörighet har jag svårt att förstå...men kungen hade väl större betydelse den gången, än dagens Stureplansprinsessor/prinsar.


Vel... "enn så lenge" så representerer det norske kongehuset meg (er usikker på hvor lenge det varer, men nestemann virker jo oppegående?)
Men håper du forstår meg rett, bengalow... den norske "nasjonalismen" og stoltheten og feiringen av nasjonaldagen betyr ikke på noe vis at vi regner oss som "bedre enn de andre på gar'n"... det er stort sett bare noe vi liker å markere? Iallfall på hjemmebane? Selv deltar jeg knapt i feiringen i det hele tatt, men jeg heiser flagget og lager ingen lyder...
Og når jeg er i utlandet denne dagen så er det en veldig fin unnskyldning for å oppnå kontakt med andre mennesker :-)

Men undres om ikke denne tråden har skjært litt langt vekk fra utgangspunktet...

Anders

Men så kan man vel ta med denne også da? Er det virkelig sant? Finnes det svensker som rasjonelt tenker sånn om oss nordmenn? I så fall må jeg revurdere mitt forhold til rasjonell tenking... sekundært svensker...

http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2013/04/04/kobler-norsk-langrenn-til-fascisme



IngeS

Nå er tråden off topic så det holder!
Er det virkelig ikke noen fler som har noe å bidra med til trådens tema?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Jo! Jeg vil bidra med at jeg har truffet jysla mange trivelige skandinaver på mine reiser i Hellas. Noen av dem har jeg også holdt kontakten med og ønsker å treffe igjen. Og de aller aller fleste har oppført seg pent og visst å sette pris på det de opplever, og de har vært flinke til å uttrykke det overfor sine greske omgivelser. Holder det?

JohnS

Jeg må si jeg føler meg litt hensatt til min fordums realskoles regime:  "Godt skrevet, men du har gått utenfor oppgaven,  derfor ng+".  Jeg for min del foretrekker tråder som lever sitt eget kanskje litt snirklete liv, framfor striglede og disiplinerte debattinnlegg under streng overvåkning.     Eeeh... men nå var vel dette også off topic, kanskje........     ja, ja......   har visst sagt mitt i denne tråden.......
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tommy

Quote from: IngeS on 04. Apr 13, 19:44:48
Nå er tråden off topic så det holder!
Er det virkelig ikke noen fler som har noe å bidra med til trådens tema?


Jag anser svaret som söks är alltför dogmatiskt. Verkligheten som turist eller inföddas upplevelse av dessa som företeeelse är mer nyanserad än så och kan därför inte besvaras så enkelt och ej heller endast avseende utifrån ett land, eller från en kulturgrupps ( skandinavers) horisont som turister. Det blir därför alltför avgränsat, begränsat och subjektivt och saknar därför trovärdig relevans i sammanhanget. I övrigt har jag sett svenska turister fira midsommar på Kefalonia med svensk flagga och en liten midsommarstång på balkongen, sillen och nubben saknades troligen, det vet jag inte, men jag önskade dem i vart fall Glad midsommar  :) 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...