Logg inn med Facebook eller Google!

Skandinaviske turister på godt og vondt

Started by IngeS, 03. Apr 13, 19:28:27

Previous topic - Next topic

IngeS

Skandinaviske turister er ikke noen enhetlig gruppe. Dansker er forskjellige, svensker er forskjellige og det er jammen nordmenn også. Eneste spørsmål hvor en kanskje kan finne enhetlige grupper er: Hvorfor reiser skandinavene på ferie til Hellas? Kanskje ligger ett av svarene til dette spørsmålet i hvordan skandinaver opptrer/oppfører seg under ferien.

Min utfordring her er å få frem forummedlemmenes opplevelse når det gjelder opptreden/oppførselen til turister fra de skandinaviske land. Hva er det fineste du opplever i så måte og hva er det verste? Hva mener du turistene ikke bør gjøre under sin ferie i Hellas?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Hva de IKKE bør gjøre er vel et langt lerret, og litt opp til den enkeltes oppfatning, men hva de BØR gjøre er å respektere at de er på besøk i et annet land... i annen manns hus. Noe av det verste jeg ser er når "smådrita" nordmenn (skandinaver?) med stinne lommebøker later til å tro at de er på et middelaldersk slavemarked hvor alt kan kjøpes for penger... det kan det ikke, og spesielt ikke andre menneskers selvfølelse.
Heldigvis har jeg stort sett unngått det i Hellas... kanskje er det derfor jeg stadig vender tilbake?
Jeg syns man bør bruke øyne og hode før man turer frem... se hva som skjer og hva som er vanen... bruke det man eventuelt har av intellekt og evner og innrette seg etter det man treffer på. Ikke ta med seg for mye av sine hjemlige tanker og vaner, og heller være åpen for det nye man måtte møte underveis. Og først mellom likemenn... respekt!

Harald Stendalen

Nordmenn i Hellas.
Hva er egentlig problemet her?

Anders

Inge sa ikke at det var noe problem...

IngeS

Quote from: Anders on 03. Apr 13, 19:52:58
Inge sa ikke at det var noe problem...


Jeg har ikke sagt at nordmenn ikke kan være et problem. Vær snill og les min innledning
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Nei, det har du heller ikke sagt :-)

Anders

Men du stilte noen "fair&square" spørsmål... skandinaver er ikke de verste til å "flokke" seg... vi(de?) har kanskje et brukbart åpent sinn for å se etter noe nytt og fremmed underveis? Og akseptere det for det det er?

bengalow

Problem och problem...men jag ser många gånger fler norrmän med röd/bli/vita ansikten komma skrålande fram i gatorna med vikingahjälmar, speciellt om det är fotboll på TV, än greker och andra nationaliteter. Kanske det har att göra med nationalism, vilket jag inte förstår mig på, eller kanske sprit...vilket jag förstår mig på. Eller kanske det beror på, att mitten av maj är en av mina favoritmånader i Grekland
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

hehe... akkurat det har jeg bare sett på TV... :-)

Anders

Og det var sikkert ikke norske fotballidioter eller skiskytterfantaster eller håndballbjeller Inge hadde i tankene... eller var det det, Inge?
Fikk for meg at du mente den "gjengse Sydenturist"?

Riitta

Ursäkta, men jag tycker att be av folk en sådan "uppgift" är som bäddat för osämja och trist stämning :-\

Riitta

bengalow

03. Apr 13, 20:22:54 #11 Last Edit: 03. Apr 13, 20:25:48 by bengalow
"Skandinaviske turister" är ett brett begrepp, där innefattas också de kategorier som du anför, Anders. Jag har förvisso sett det, inte bara en gång, men flera gånger, och inte bara i TV. Reality show är mer träffande...
...och för att rätta till det lite grand, och för att bemöta Riitta, så har jag sett andra nationaliteter bete sig ungefär likvärdigt, men inte så ofta, kanske vid enstaka andra  tillfällen.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...