Logg inn med Facebook eller Google!

Første gang til Hellas

Started by Gabra, 02. Apr 13, 19:51:14

Previous topic - Next topic

Gabra

Jeg har drømt om å dra til Hellas i mange,mange år, og håper å endelig får det til denne høsten. Jeg har ingen å reise sammen med, men har bestemt meg for å reise alene. Har ferie i sept. Så nå lurer jeg på om dere har noen tips.Er det noen problemer forbundet med å reise alene som kvinne i hellas? Noen greie anbefalinger for mitt førstegangsbesøk i Hellas? er ikke reisevant,men har bestemt meg for å bare hoppe i d.

Anders


Greece-Traveller

Som førstegangsbesøker reiser du kanskje på en pakkereise ? I så fall - ta en kikk på de alternativene du har, les litt om de forskjellige stedene og velg deg 3-4 steder som frister deg mest. Så kan du stille oss mer konkrete spørsmål om disse stedene.

September er en herlig årstid å reise på - det er fremdeles full sommer og sjøen er varm, men du slipper de store hordene som oversvømmer de fleste stedene i juli og august.

Har du noen spesielle tanker om hva du vil se og oppleve når du er i Hellas ?
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Sjøløve

Hvis du har lyst til å bli kjent med andre Hellas-farere må det jo være midt i blinken å legge turen til Naxos og forumtreffet der den 11 september.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Der finnes noen andre tråder om akkurat dette temaet... "dame alene i Hellas"... men det skader sikkert ikke om dere som har erfaringer deler dem på nytt. Tjorven? Marjana?

kaka

Jeg "hoppet i det" for 14 år siden, Gabra, og ble så glad for opplevelsen av mestring, - og ellers alt det fine jeg opplevde, at jeg har fortsatt med det, - flere ganger i året.

Nå kommer det jo an på hva du ønsker å møte på en slik tur, fine strender, turmuligheter eller ---?

Hvis du er glad i turer i vakre omgivelser, er min anbefaling Kardamili på Peloponnes. Der er det fint i september!  - og bor du på Patrearxeas, vil du lett kunne komme i prat med hyggelige folk rundt frokostbordene i den vakre patioen. (Bare sjekk tråder fra området, feks Magnolias "Bilder fra Kardamili"
http://hellasforum.net/index.php?topic=1472.0)
KariK

marjana

På helt generelt grunnlag så er det utrolig enkelt og trygt å reise alene som kvinne i Hellas. Man kommer faktisk lettere i kontakt med folk når man reiser alene, er min erfaring. Grekerne er vennlige og gjestfrie, og hjelper til med det meste så godt de kan.
Du trenger ikke betale så mye mer for et rom hvis du reiser alene heller, for man betaler for rommet og ikke for antall personer. I september bør du få et bra rom for mellom 20-30 euro på øyene.

Men hvor har du tenkt å dra? Sikkert lurt hvis du er førstegangsfarende å dra dit det er litt turisme fra før.
Lilleput har vel også tilbud for de som reiser alene? Peleponnes virker som et veldig godt valg.

Ellers så er det jo det store forumtreffet på Naxos i september, og det er en fin anledning til å reise litt rundt på egenhånd, og så komme til Naxos for å treffe "kjente" og sikkert få noen tips videre. En runde i Kykladene er jo også enkelt, og det er mange båtforbindelseri alle retninger daglig fra de fleste øyene. Finn noen billige flybilletter, pakk lett og bare nyt Hellas!

Glika i zoi

Anders

Og hvis jeg sier noe om anbefalinger her, så blir jeg vel et hode kortere... så jeg skal ikke si noe om at det der forumtreffet er en god idé  :-)

JohnS

Det er jo det aller enkleste å basere seg på en chartertur med fly dit man har lyst til å dra første gangen, uten å planlegge busser, båter eller overnattinger underveis,  enkelt og greit.  Det viktigste er nok å bestemme seg for hva man vil få ut av turen, er det sol, strand og slaraffenliv, eller vil man ha mye severdigheter, historie og kultur?    Natteliv eller rolig avslapping?  Fotturer, bilturer erller lesing på balkongen?   Mulighetene er utallige, så det er umulig å gi gode råd uten å vite hva du selv ønsker å få ut av turen....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

marjana

Problemet med charterturer er at de er lagt opp til at man reiser sammen TO PERSONER i dobbeltrom! Se tidligere tråder, der jeg var ganske sint på Ving, der jeg endte opp til slutt opp i 5-6000 kr som singel for en uke for fly og hotell der det var annonsert som ca 1500 kr eller noe sånt. Dobbel flypris og dobbel hotellrompris med andre ord for en singel! Glem det!

Finn billige flybilletter på feks. Apollo, Norwegian eller SAS. Å ta ferge fra Santorini eller Pireus/Aten er ikke vanskelig, og et rimelig rom finner man enten på www.booking.com, eller spør her i forumet helt konkret om spesielle steder.


Glika i zoi

Gabra

Takk for svar alle sammen.Har kikket endel på charterturer,men problemet er akkurat det Marjana nevner...de tar betalt for to personer. jeg er ikke den som ligger på stranda hele ferien, må ha serverdigheter og kultur, bli kjent med mennesker osv.Men må ha rolige omgivelser,hektisk natteliv er ikke noe for meg.Jeg liker ikke typiske turistplasser veldig godt, så det passer meg godt at september kanskje er litt roligere i så måte.  Men et konkret spm har jeg nå..kreves det visum i Hellas? Hvordan er prisnivået generelt i forhold til norge

Anders

Visum, nei. Prisnivå? Behagelig. Ikke til å gå av skaftet over, men du lever godt for tredjeparten av Norge (avhengig av hvordan du har tenkt å leve...)

Siste innlegg i forumet

Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 18. Jun 24, 23:03:45
I det gamle Hellas og Roma var en asclepeion et he...
Re: Innførsel av bil til Hellas
by mouche | 18. Jun 24, 10:23:03
Har sett dette spørsmålet stilt en rekke ganger ...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...