Logg inn med Facebook eller Google!

Joanna Lumley's Greek odyssey

Started by JohnS, 07. Mar 13, 22:47:16

Previous topic - Next topic

JohnS

07. Mar 13, 22:47:16 Last Edit: 07. Mar 13, 22:50:51 by JohnS
Spennende og flott program på Discovery HD i kveld, der Joanna Lumley reiser på kryss og tvers i Hellas.  Jeg trodde egentlig det var reprise på programmet som gikk for et par år siden, der hun starta i nord og endte opp på Gavdos, men dette var nytt (for meg i alle fall).  Et flott gjensyn med noen av de aller beste stedene jeg har besøkt i Hellas, Epidavros, (med ingen ringere enn en litt eldre Nana Moscouri til å teste akustikken)  Mani, Antikkens Olympia, og stedet som nå står øverst på lista over steder jeg må se før jeg dør, Delphi.  I tillegg ble Akropolis i Athen besøkt som startpunkt for reisen.

Neste torsdag skal hun krysse den nordlige delen av landet fra Korfu til den tyrkiske grensen.  Anbefales!!!

Visste dere forresten at på Evia finnes det et område med et høyt utviklet plystrespråk?  Jeg visste det ikke, har bare hørt mye om det tilsvarende språket på Kanariøya La Gomera.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

karri

Det skal jeg prøve å få med meg, takk for tipset  :D

PS: Gratulerer med 6 år som medlem av dette flotte forumet, JohnS  :duskedame:
KARRI

Tjorven

Stussa litt over at et slik type program gikk på Discovery først  ???  men Discovery HD er tydeligvis noe helt annet. Den kanalen har jeg dessverre ikke  :(
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Får håpe at programmet kommer på noen "vanlige" pakkekanaler etterhvert. NRK har sendt et par av programmene hennes. Fra Nord-Norge og til Nilens kilde. Jeg synes programmene hennes er fine, så håper vi får se dem snart!
Glika i zoi

JohnS

Jeg oppdaget nettopp at gårsdagens program sendes i reprise diverse ganger i helga.  Kl. 11:30 i dag, 15:10 i morgen (lørdag) og 02:30 og 08:30  søndag.  Lengre har jeg ikke sjekket, så det kan godt hende det kommer flere ganger.  Så dere som har tilgang til Discovery HD: Still inn  opptak eller finn en tid da det passer å benke seg foran TV'n!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

JohnS

Flott program i kveld også, med besøk på Spetses, Kreta med Spinalonga, Kos, Nissyros og Patmos.  Kommer i reprise flere ganger de nærmeste dagene.  Av en eller annen grunn er programmet fra nord-Hellas, som ble annonsert til å komme i kveld, flyttet til neste torsdag.  Gleder meg allerede.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

JohnS

Jeg håper mange flere enn meg fikk med meg Joanna Lumleys program i kveld, som startet med Korfu og den engelske påvirkning av øya, og fortsatte med historien om den berømte dikter Lord Byron's deltakelse i den greske frigjøringsbevegelsen, noe som var helt ukjent for meg.  Videre østover til et hyggelig gjensyn med Kavala, som på mange måten er byen som markerer skillet mellom Vest og Øst.  Meget interessant reportasje også fra området rundt Xanthi, utrolig at det fortsatt lever mennesker som husker den etniske rensingen etter religion, der muslimer i Hellas ble sendt østover, og kristne fra Tyrkia tok deres plass i Hellas på 1920-tqllet.  Meget interessante møter med muslimene som fortsatt har sitt område i nordøst, særlig ungdommene.

Og alle tre programmene var velsignet frie for turistbrosjyrenes klisjeer når det gjelder Hellas! 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Siden jeg ikke får sett disse programmene, får jeg bare håpe de blir sendt på nrk senere en gang. De høres veldig interessante ut.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Nå har jeg sendt en forespørsel på e-mail til NRK om å få se Joanna Lumly's reiseprogram, med et sitat fra JohnS hvor de går. NRK ha jo tidligere vist noen av dem, så vi får vel stå på nå siden det er ny Kringkastingssjef!
Glika i zoi

marjana

Og her er svaret fra NRK så langt:

Takk for din henvendelse!

Du vil få svar hvis du har sendt oss en forespørsel som ikke dekkes av informasjonen du finner her under, men vi gjør oppmerksom på at vi periodevis har lang svartid.
Nyhetstips bør sendes direkte til tips@nrk.no eller via skjemaet her: http://www.nrk.no/nyheter/1.1018570

PÅSKEMORGEN: Bursdagshilsninger og andre henvendelser sendes inn pr e-post; paskemorgen@nrk.no.
Postadresse for innsending av påskepynt: Påskemorgen, NRK, 9291 TROMSØ. Påskemorgen kan ikke kontaktes via telefon eller SMS.
Spørsmål til gjestene i studio kan legges inn i skjemaet her: http://nrksuper.no/super/blog/sja-kva-som-skjer-i-paskemorgen/

Hvis din henvendelse gjelder svart skjerm eller andre avspillingsproblemer i nett-tv finner du løsningsforslag her: http://tv.nrk.no/hjelp

For øvrig behandler vi mottatte henvendelser som beskrevet her under:
Kommentarer, forslag, ris og ros blir registrert og videreformidlet til de aktuelle redaksjoner/avdelinger, samt NRK-ledelsen.

Feilmeldinger vedrørende nett-tv, nettradio og andre tjenester blir raskt meldt videre for oppfølging/retting.

Nett-tv med TV-guide: www.nrk.no/tv

Avansert programoversikt, radio og tv: www.nrk.no/programoversikt/avansert

Musikk spilt på radio: www.nrk.no/spillelister/ og http://spillelister.p3.no/

Kontaktinformasjon og aktuelle spørsmål/svar: www.nrk.no/kontakt/

Lisensinformasjon: www.nrk.no/lisens/

Teknisk informasjon om nett-tv, nettradio, mobil, podkast og andre tjenester: www.nrk.no/hjelp/

Feil på tv-signaler: Hvis du har kabel, parabol eller ip-tv, kontakt din leverandør/distributør.
Hvis du har digitalt bakkenett, kontakt Riks-TV på tlf 09595.
Feil på radiosignaler (FM og DAB), kontakt Norkring på tlf 124.

Kopi av radio- eller tv-program: www.nrk.no/informasjon/hjelp/1.7900941

Informasjon om klær, rekvisitter eller annet utstyr brukt i studio eller på location kan vi dessverre ikke være behjelpelig med.

Følg oss gjerne på Facebook: facebook.com/nrkinfo

Med vennlig hilsen
NRK www.nrk.no
Kommunikasjonsavdelingen
Publikumsservice
Man-fre: 08.00-22.00
Lør: 13:00 - 20:00
Søn-/høytidsdager: Stengt

   
Glika i zoi

Niaas

jeg fikk sett en av episodene idag, og ser at Discovery HD reklamerer for serien hele tiden, så da kommer de nok i reprise rett som det er.
Veldig bra den episoden jeg så! (Korfu m.m.)

Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

JohnS

Siden jeg først har påtatt meg oppgaven å promotere disse programmene, får jeg vel fullføre:  Jeg trodde det tredje programmet var det siste, men det kommer ett til på torsdag, med besøk på Olympus-fjellet, og ikke minst i Meteora.  Jeg satte det på opptak med det samme jeg oppdaget det!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 13. Jun 24, 19:32:24
Hetebølgen fortsetter, og mye tyder på at det bl...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...